Gå til innhold

Ønske om å få være alene på ferie

Anbefalte innlegg

Gjest Populær enstøing
Skrevet

Forrige uke var jeg på en etterlengtet sydentur helt alene! Jeg er en jente i tyve årene, har hele livet foran meg og kjenner på at livet bare er herlig! Jeg elsker alenetid. Folk tror derimot ofte at jeg er mer sosial enn hva jeg egentlig er fordi jeg kan virke veldig utadvent. på denne turen hadde jeg ingen planer om å prøve å sosialisere meg eller få nye venner. Men var likevel åpen for småprat med folk rundt meg.

På hotellet jeg bodde var det flere på min egen alder og det var tydelig at de var nysgjerrige på meg som reiste helt alene. Og her løy jeg litt faktisk, for å ikke virke som en sær enstøing. Jeg sa at reisefølge mitt ble syk, men poengterte likevel at jeg synes det er helt ok å reise alene. Flere hintet likevel innpå at jeg gjerne må henge med dem. Men det hadde jeg altså kke noe videre behov for.

Likevel. Andre kvelden bestemte jeg meg for å ta et par glass ute og se på livet. Kom fort i snakk med flere og jeg endte opp med å henge med to norske jenter. Vi hadde det veldig kjekt, men syntes samtidig det var godt å komme hjem i min egne leilighet og bare være for meg selv til slutt. Den gang ei. De hadde fått tlfnr mitt og hele dagen etterpå insisterte de på at jeg skulle være sammen med dem. At vi skulle spise lunsj sammen, dra på stranden sammen og spise middag sammen på kvelden og gå ut på byen igjen. Jeg klarte rett og slett ikke å finne noen god unnskyldning og ble med dem. Byturen på kvelden klarte jeg derimot å takke nei til og skyldte på at jeg fortsatt var litt dårlig fra kvelden før. Men dagen etterpå var det det igjen samme "maset" og siden jeg fortsatt ikke klarte å avvise, så endte hele resten av ferien opp som en sosial "jentetur" med full fart hele tiden. Var jo hyggelig også og mange ser sikkert ikke (luksus)problemet her. Men det jeg lurer på er likevel hvordan jeg på best måte kunne ha avvist dem og gitt uttrykk for at jeg egenltig ville være alene, UTEN å virke for sær?

Følte at uansett hva jeg hadde sagt, så ville det blitt feil og særlig vanskelig var det da de bodde så nærme meg.

Hva ville dere gjort om dere helst ønsket å være alene på ferie?

Skrevet

Jeg er som deg, så jeg skjønner deg godt.

Jeg tror jeg ville sagt noe sånt som: Vet dere, det var veldig hyggelig å være ute sammen i går. Men i dag har jeg rett og slett behov for å være for meg selv og slappe av på egen hånd. Håper dere ikke tar det ille opp, kos dere masse i dag!

Spør de mer, så kan du jo tilføye noe om at du bare er sosial i "bølger" og har innstilt deg på å få endel tid for deg selv denne uken. Smil hyggelig og ønsk dem en fin dag.

Å være ærlig er ofte det enkleste.

Skrevet

Derfor man har fine fjell som Hardangervidda... :-P

Gjest melmøll
Skrevet

Noen ganger er det lettere å råde andre enn seg selv;-) jeg ville gi deg noe lignende råd som du fikk av ekte nick men jeg sliter med det der selv :-)

De mest sosiale har nok vanskelig med å forstå at noen kan ønske å være alene. Spesielt når du fortalte at reisefølge ble syk, så syntes de nok synd på deg. De inviterte deg med fordi de likte å være sammen med deg og fordi de trodde du egentlig ikke ville være alene. Jeg tror ikke de ville tatt det ille opp om du sa fra på en pen måte.

Tøft av deg å reise alene forresten! :-)

Gjest Elextra
Skrevet

Ærlighet er ofte det beste og enkleste - og særlig i slike situasjoner.

Gjest Populær enstøing
Skrevet

Jeg er som deg, så jeg skjønner deg godt.

Jeg tror jeg ville sagt noe sånt som: Vet dere, det var veldig hyggelig å være ute sammen i går. Men i dag har jeg rett og slett behov for å være for meg selv og slappe av på egen hånd. Håper dere ikke tar det ille opp, kos dere masse i dag!

Spør de mer, så kan du jo tilføye noe om at du bare er sosial i "bølger" og har innstilt deg på å få endel tid for deg selv denne uken. Smil hyggelig og ønsk dem en fin dag.

Å være ærlig er ofte det enkleste.

Du har rett, jeg kunne jo bare sagt noe sånt. Men er så opptatt av hva folk tenker. Er dessuten redd for at de vil egentlig ta avvisningen personlig og tro jeg egentlig ikke liker dem..

Huff, konklusjonen er vel at jeg tenker for mye. Og lar meg for lett stresse over hva jeg tror andre måtte tenke..(er det rart jeg av og til foretrekker å være alene? ;)

Skrevet

Du har rett, jeg kunne jo bare sagt noe sånt. Men er så opptatt av hva folk tenker. Er dessuten redd for at de vil egentlig ta avvisningen personlig og tro jeg egentlig ikke liker dem..

Huff, konklusjonen er vel at jeg tenker for mye. Og lar meg for lett stresse over hva jeg tror andre måtte tenke..(er det rart jeg av og til foretrekker å være alene? ;)

Skjønner deg godt jeg, jeg likner deg på begge disse tingene!

He he kanskje vi skulle dratt på ferie sammen! :-)

Skrevet

Beklager å kuppe her, men dette var vel en freudiansk glipp; på at "isolasjonen" ikke er selvvalgt ;)

Gjest Populær enstøing
Skrevet

Beklager å kuppe her, men dette var vel en freudiansk glipp; på at "isolasjonen" ikke er selvvalgt ;)

Her er det snakk om sosialisering på egne premisser og begrensninger. Og hvor FRIVILLIG isolering er alternativet.

ekte nick og meg hadde nok vært perfekte reisepartnere ;)

Skrevet

Her er det snakk om sosialisering på egne premisser og begrensninger. Og hvor FRIVILLIG isolering er alternativet.

ekte nick og meg hadde nok vært perfekte reisepartnere ;)

Tviler ikke på at det er frivillig, men hvis det er sånn at du har vansker med å si nei til folk, så tenker jeg desverre mitt, i forhold til "hva om vedkommende 'innerst inne' skulle vært mer sosial"... :-) men neida. Jeg vet ingenting.

Gjest Populær enstøing
Skrevet

;)

Skrevet

Tviler ikke på at det er frivillig, men hvis det er sånn at du har vansker med å si nei til folk, så tenker jeg desverre mitt, i forhold til "hva om vedkommende 'innerst inne' skulle vært mer sosial"... :-) men neida. Jeg vet ingenting.

Merk at jeg bruker en annen type apostrofer inne i hovedappostrofsetning, slik at de ytterste apostrofene ikke oppheves

Skrevet

Det enkle er ofte det beste! Si "Beklager, jeg orker ikke å være med. Jeg nyter å være alene".

Skrevet

Ville det vært så ille å bli sett på som sær? Hvorfor er det viktigere hva de tenker om deg enn å gjøre det du føler er viktig for deg?

Skrevet

"Jeg har ikke noe i mot dere, heller tvert i mot, - men luksus for meg er å være alene i denne ferien, og det vil jeg koste på meg. "

Så du skulle ikke sagt at du ”uheldigvis” var blitt alene på turen da….

Skrevet

"Jeg har ikke noe i mot dere, heller tvert i mot, - men luksus for meg er å være alene i denne ferien, og det vil jeg koste på meg. "

''"Jeg har ikke noe i mot dere, heller tvert i mot, - men luksus for meg er å være alene i denne ferien, og det vil jeg koste på meg. "

Så du skulle ikke sagt at du ”uheldigvis” var blitt alene på turen da….''

Godt svar!

*Lengter etter en slik luksusaleineferie*

Gjest Populær enstøing
Skrevet

''Så du skulle ikke sagt at du ”uheldigvis” var blitt alene på turen da….''

Nettopp! Neste gang sier jeg bare til folk at jeg selv har valgt å nyte ferieturen helt alene. Da er det sikkert også mindre sjanse for at de tar kontakt senere. Ihvertfall ikke så hyppig. Og så får de heller bare tenke at jeg er sær som vil være alene.

Gjest Populær enstøing
Skrevet

"Luksusproblemet" mitt er forøvrig at jeg blir veldig sosial etter et par glass vin, så da er faren stor for at jeg selv tar kontakt med folk utpå kvelden etter resturantbesøk...

Ikke rart folk blir forvirret, hehe.

Skrevet

"Luksusproblemet" mitt er forøvrig at jeg blir veldig sosial etter et par glass vin, så da er faren stor for at jeg selv tar kontakt med folk utpå kvelden etter resturantbesøk...

Ikke rart folk blir forvirret, hehe.

Samme her :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...