Gå til innhold

Åtteåring alene hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor ikke lage det om til en sommerjobb for femtenåringen? Gi henne dagmamma-lønn for de fem arbeidsdagene, men da er også hovedansvaret hennes, så hvis hun også vil være sammen med vennene siden, så må minstejenta være med, eller vennene må komme hjem til henne.

På den måten lærer hun seg å ta ansvar, hun tjener litt penger og minstemann er ivaretatt :)

• Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

6

• frosken

3

• mariaflyfly

3

• Elis31

3

Skrevet

Og nå så jeg at tråden var lang, så det kan hende du har fått akkurat det samme svaret av noen andre :))

Skrevet

Hvis du er utrygg på situasjonen, er det klart at hverken du eller ungen er klare for at hun skal vært hjemme alene. Det er stor forskjell på unger, fantasi, oppfinnsomhet, noen er husredde osv. Mine unger er fantastisk.... rotete. Det kan se ut som et bombefelt etter kort tid, om de er hjemme alene, men jeg har aldri følt at de har gjort noe galt. (bortsett fra han i midten, men han er likere nå)

Jeg er trygg på at mine kan være hjemme alene, også hun minste, som er knappe 7 år. Hun er en reser på mobil, og får tak i oss uansett. Vi er aldri langt unna. Vi bor tett ved naboene, og jeg sier alltid i fra til noen at Lisa er hjemme alene ei stund. Jeg har tilgode å la henne være hjemme hele dagen, da. Men jeg kan f.eks. dra på jobb kl 07, og ungene kan sove til 09:30 i ferier, deretter lager storebrødrene mat, og følger henne til SFO-

mariaflyfly
Skrevet

Det var godt du sa dette, for her har jeg vært usikker selv ;) Storesøstrene vil jo dra og bade sammen med venner osv, men det kan de ikke dersom de skal ta ansvar for lillesøster. En dag innimellom er det selvsagt greit, men ikke mange dager på rad...

''En dag innimellom er det selvsagt greit, men ikke mange dager på rad...''

Nettopp :)

Gjest Hulderen
Skrevet

Jeg syns ikke du er hønemor. En åtteåring er for ung til å være alene hjemme 8 timer hver dag. Det blir feil å pålegge søstrene å passe på henne, de har nok med å ta vare på seg selv.

Kan hun ikke være på SFO?

Gjest togli
Skrevet

At du sier i en kort setning: hos meg passer jeg på å gi dem avtalt periode hver, ellers krangler de bare om hvem som skal ha ansvaret....

Det må han da tåle ; P

Tja, det kommer nok an på dagsformen :P

Gjest togli
Skrevet

Jeg stemmer for noen dager hos deg og noen dager sammen med søstrene - og at de forplikter seg til en viss struktur på de dagene de er sammen. Altså at hun ikke tilfeldigvis blir gående alene en hel dag pga. dårlig kommunikasjon. Antall dager med det ene eller andre kan tilpasses underveis når dere ser hvordan det går.

Forutsatt at alle jentene og faren synes dette er en OK løsning.

Jepp, det er den planen jeg har foreslått, og jeg tror faren skjønte at jeg bare ville tilby å hjelpe;) - og han går ikke imot veslas ønske om å få slippe å være alene hjemme, så den er grei:) Måtte bare vite om jeg var urimelig myrsnipete ;)

Gjest togli
Skrevet

Jeg mener det ikke er akseptabelt, og er helt enig med deg. En time eller to er greit, men her er det snakk om 8 timer uten noen som har ansvar for henne. Jeg ville ikke engang gjort det med min 9-åring.

Takk:) Tror det er først i år jeg ville gjort det med min mellomste som ble tolv også :P

Gjest togli
Skrevet

Vi prøver å gjøre det på samme måte når vi kan for 12-åringen (!)

Flere ganger har det hendt at det er pappauke i ferier hvor han ikke har mulighet til å ta seg fri. Da har jeg jobbet hjemmefra og gutten har vært hos meg på dagtid. Da sover han litt lengre enn vanlig, står opp selv hos pappa'n, tar seg litt frokost og surrer rundt alene en time eller to. Så kommer han til meg. (Vi bor i 5-min. gangavstand fra hverandre.)

En gang i blant har han vært alene hele dagen, men det liker verken han eller jeg at blir for ofte :-)

Kjenner meg godt igjen i den der - og i så fall er vi to like mye hønemødre ;)

Gjest togli
Skrevet

Jeg tror faktisk jeg ville tatt en (anonym) telefon til barnevernet og spurt hva de tenker. Årsaken er at det er en viss risiko for at dette kan bli vurdert som en form for omsorgssvikt, og det ville vel ikke noen av partene ønske.

Det ville gi deg en viss pekepinn om hva de tenker.

Nå er det siste uka barna skal være hos ham på denne måten siden han snart flytter, så sånn sett tenker jeg at jeg slipper denne problemstillingen senere.... Vurderte å sjekke med fam.vernkontoret for å høre hva de mente... Vet at pappaen vil gjøre sitt beste og at han tar seg godt av barna, men han er kanskje litt for avslappet på akkurat dette området (var ikke sånn da vi var gift, men har blitt sånn etterhvert virker det som..)

Gjest togli
Skrevet

Jeg synes det er fint at du vil ta deg av henne, når du har tid og anledning, i stedet for å la henne svirre omkring alene i timesvis en hel uke.

Skulle bare mangle..jeg er jo mammaen :)

Det er godt mulig pappaen mente han skulle kjøre innom og sjekke at alt var bra i løpet av dagen osv, men han er kanskje ikke så flink å forklare dette til minsta... så da blir hun jo litt utrygg når hun ikke vet akkurat hva som skal skje... men kan være han ikke vil fortelle meg alt heller, og det er jo forsåvidt greit ;) Men når minsta gir uttrykk for at hun ikke liker dette, så kan jeg ikke annet enn å ta det på alvor heller...

Gjest togli
Skrevet

Hvorfor ikke lage det om til en sommerjobb for femtenåringen? Gi henne dagmamma-lønn for de fem arbeidsdagene, men da er også hovedansvaret hennes, så hvis hun også vil være sammen med vennene siden, så må minstejenta være med, eller vennene må komme hjem til henne.

På den måten lærer hun seg å ta ansvar, hun tjener litt penger og minstemann er ivaretatt :)

Men da må pappaen foreslå det - ikke hos meg dette er noe problem ;)

Gjest togli
Skrevet

Og nå så jeg at tråden var lang, så det kan hende du har fått akkurat det samme svaret av noen andre :))

Glad for alt engasjement jeg :) Takk:)

Gjest togli
Skrevet

Hvis du er utrygg på situasjonen, er det klart at hverken du eller ungen er klare for at hun skal vært hjemme alene. Det er stor forskjell på unger, fantasi, oppfinnsomhet, noen er husredde osv. Mine unger er fantastisk.... rotete. Det kan se ut som et bombefelt etter kort tid, om de er hjemme alene, men jeg har aldri følt at de har gjort noe galt. (bortsett fra han i midten, men han er likere nå)

Jeg er trygg på at mine kan være hjemme alene, også hun minste, som er knappe 7 år. Hun er en reser på mobil, og får tak i oss uansett. Vi er aldri langt unna. Vi bor tett ved naboene, og jeg sier alltid i fra til noen at Lisa er hjemme alene ei stund. Jeg har tilgode å la henne være hjemme hele dagen, da. Men jeg kan f.eks. dra på jobb kl 07, og ungene kan sove til 09:30 i ferier, deretter lager storebrødrene mat, og følger henne til SFO-

Et par timer nå og da er ikke noe problem, men en hel arbeidsdag der hun ikke vet hvem som har ansvar for henne/om noen har ansvar for henne etc. synes jeg er litt drøyt..

Gjest togli
Skrevet

Jeg syns ikke du er hønemor. En åtteåring er for ung til å være alene hjemme 8 timer hver dag. Det blir feil å pålegge søstrene å passe på henne, de har nok med å ta vare på seg selv.

Kan hun ikke være på SFO?

Hun har ikke helårstilbud på SFO siden hun ikke hadde behov for det før ved juletider da pappaen ville ha dem annenhver uke.. og nå flytter han uansett om en uke, så sånn sett er det kun kommende uke som er et problem. Dvs vi har løst det dersom han takker ja til mitt tilbud ;) Blir bare usikker på om jeg er for beskyttende osv... da jeg har en følelse av at faren synes dette blir for drøyt ;)

Gjest Hulderen
Skrevet

Hun har ikke helårstilbud på SFO siden hun ikke hadde behov for det før ved juletider da pappaen ville ha dem annenhver uke.. og nå flytter han uansett om en uke, så sånn sett er det kun kommende uke som er et problem. Dvs vi har løst det dersom han takker ja til mitt tilbud ;) Blir bare usikker på om jeg er for beskyttende osv... da jeg har en følelse av at faren synes dette blir for drøyt ;)

Får håpe han takker ja for jentungens del. Helt sprøtt om hun må gå alene samtidig som du er hjemme.

Skrevet

Jepp, det er den planen jeg har foreslått, og jeg tror faren skjønte at jeg bare ville tilby å hjelpe;) - og han går ikke imot veslas ønske om å få slippe å være alene hjemme, så den er grei:) Måtte bare vite om jeg var urimelig myrsnipete ;)

Jeg tror nok det hadde gått bra uansett, men det er enklere for de eldste at de har noen dager de kan gjøre akkurat som de vil, og noen dager de har litt forpliktelser. Sett i lys av at det ikke akkurat blir kjempevanskelig for deg.

Gjest togli
Skrevet

Får håpe han takker ja for jentungens del. Helt sprøtt om hun må gå alene samtidig som du er hjemme.

Det gjør han så lenge hun ønsker det :) Så jeg er glad hun ønsker det:P

Skrevet

''Hvis du er utrygg på situasjonen, er det klart at hverken du eller ungen er klare for at hun skal vært hjemme alene. ''

En utrygg mor som ikke er klar for å slippe taket, er på generelt grunnlag ingen sikker indikasjon på at barnet ikke er klar for utfordringen.

Fasit i denne saken har jeg ikke.

mvh

Gjest prust
Skrevet

Jeg har jo også en åtteåring som er yngst av tre søsken. Hun er fornuftig og selvstendig, men jeg hadde ikke villet ha henne gående uten noe opplegg en hel uke. Eldstemann kan fint ha ansvar for henne noen timer, men det er jo kjedelig for ham å passe henne eller ha henne dinglende med en hel uke. Søstera på 11 og 8-åringen kan leke greit innimellom eller sammen med ei nabojente de tre, men det blir fort kranling og slåssing.

Så én dag hadde muligens gått greit, men ikke en hel uke.

Vi hadde gårsdagen som en tom dag - men da kunne minstejenta være med ei nabojente i klassen, hennes mor var hjemme, og de dro en tur til byen. Da var det 11-åringen som ikke fant på noe og som kjedet seg halve dagen.

Det er ikke noe fotballskole eller håndballskole neste uke da? Her er det mye slikt akkurat nå i begynnelsen av sommeren. Hun minste mi skal på fotballskole tre dager neste uke, og hun på 11 skal på leir 4 dager.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...