Gå til innhold

Ble sjokkert over vår 17.mai-feiring

Anbefalte innlegg

Gjest mannen sin

Vi feirer 17. mai med stolthet her i landet. Men etter å ha lest litt i denne grunnloven ble jeg litt sjokka. ".... Jøder ere fremdeles udelukkede fra Adgang til Riget.". En egen jødeparagraf i grunnloven.

Nei, dette må være noen som ønsker å sverte vår feiring. Og har laget en revidert grunnlov. Det skulle jo tatt seg ut hvis vi feirer en grunnlov, som minner mye om ren nazi propaganda. Nei, jeg skjønner at dette må være bare sprøyt, selv om jeg fant mye info om dette. Men når man finner såpass mye info om dette på nettet, så er det greit å få det bekreftet at dette bare er tøys.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/380869-ble-sjokkert-over-v%C3%A5r-17mai-feiring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke tull. Husk på at det er nesten 200 år siden Grunnloven ble skrevet.

Ifølge 1814-paragrafene var det slett ikke alle som hadde stemmerett heller, for å nevne noe annet som virker litt fjernt nå.

Jeg minner også om at det nå er 40 år siden det ble lovlig å være samboer (altså heterofilt uten å være gift) og å ha sex med en person av samme kjønn. Ikke 400, men 40.

Verden går framover, den har ikke noe annet sted å gå.

Annonse

Gjest mannen sin

Eh, sov du i historietimen eller? Dette er ramme alvor, men selvfølgelig har denne paragrafen blitt fjernet nå. Du vet vel også at det var ulovlig å være homofil i sin tid?

Jo, men vi feirer vel ikke loven som gjorde det ulovlig å være homofil?. Det er jo det som er sakens kjerne. Vet jo at det ble gjort mye rart i tidligere år. Tenk om vi skulle begynne å feire året vi begynte med lobotomi på Gaustad. Vet jo at grunnloven er mere enn denne jødeparagrafen, men likevel er det jo en del av den.

Jo, men vi feirer vel ikke loven som gjorde det ulovlig å være homofil?. Det er jo det som er sakens kjerne. Vet jo at det ble gjort mye rart i tidligere år. Tenk om vi skulle begynne å feire året vi begynte med lobotomi på Gaustad. Vet jo at grunnloven er mere enn denne jødeparagrafen, men likevel er det jo en del av den.

Som sagt, jeg tror du må sette deg ned å lese deg litt opp på historie hvis du tror at det faktisk er jødeforbudet vi feirer...

Vi feirer at landet fikk _sin egen_ grunnlov, ikke noen enkeltparagrafer - muligens bortsett fra § 1, der det slås fast at Norge er fritt, selvstendig og udelelig.

Det er ikke tull. Husk på at det er nesten 200 år siden Grunnloven ble skrevet.

Ifølge 1814-paragrafene var det slett ikke alle som hadde stemmerett heller, for å nevne noe annet som virker litt fjernt nå.

Jeg minner også om at det nå er 40 år siden det ble lovlig å være samboer (altså heterofilt uten å være gift) og å ha sex med en person av samme kjønn. Ikke 400, men 40.

Verden går framover, den har ikke noe annet sted å gå.

oj - har det ikke alltid vært lov å være samboer? kult

oj - har det ikke alltid vært lov å være samboer? kult

Søk på "konkubinat", så finner du historikken.

Men det var ikke akkurat slik at politiet tok stikkprøver på dørene. Paragrafen sov ganske tungt de aller siste årene.

Jeg synes likevel det gir litt perspektiv. I dag skal man liksom applaudere at alle har sex overalt med hvem som helst hele tiden, mens det såvidt var blitt lovlig å synliggjøre faste forhold gjennom samboerskap da jeg var tenåring.

Søk på "konkubinat", så finner du historikken.

Men det var ikke akkurat slik at politiet tok stikkprøver på dørene. Paragrafen sov ganske tungt de aller siste årene.

Jeg synes likevel det gir litt perspektiv. I dag skal man liksom applaudere at alle har sex overalt med hvem som helst hele tiden, mens det såvidt var blitt lovlig å synliggjøre faste forhold gjennom samboerskap da jeg var tenåring.

Fantastisk :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...