Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har forsøkt å bli gravid i 7 mnd. Vet at dette ikke er lenge, men jeg er likevel veldig urolig, noe som igjen nedsetter fertiliteten.Jeg har tatt hormonprøver: Det står A S- foran alle: fsh, LH, prolaktin, progesteron, shbg og hcg. Tok disse på dag 22 i syklus og alle var normale .1) Hvordan kan gynekologen si at jeg har normal eggløsning når jeg hører andre må ta prøver flere ganger i syklusen? Har tatt disse prøvene privat. Min partner har tatt sædprøve hos dr Purvis. Kommentaren på den er at han har nedsatt % spermier som beveger seg, ellers bra kvalitet. Kan forklares av litt seig sæd. Spermiene har normalt utseende. han har derfor forlenget fertilitetspotensiale som kan forlenge tiden for å oppnå graviditet. Dette er veldig fortvilende. det året som liksom er normalt å vente er jo veldig lenge syns jeg. 2)Betyr det nå at det ikke er vits å be om hjelp før det har gått et år enda vi vet at det er nedsatt sjanse for å oppnå graviditet på lang tid? 3) Er det lurt å "spare" på sæden? Jeg har veldig uregelmessig mens, variere mellom 29 til 24 dager syklus og jeg har eggløsning helt ned i 9 dager før. Aldri midt i syklus eller 14 dager før. Er engstelig for såkalt defekt lutealfase, men progesteron verdien er normal på dag 22 i syklus. det vil være vanskelig å spare opp når jeg ikke vet hvilken dag jeg har eggløsning. Da kan sæden bli for gammel? Eller for lite? 4)Siden har han fått påvist 41 % motilitet(bør ligge over 50%) kan det bli for ofte å ha sex 2 hver dag for å treffe eggløsning? Jeg er 31 år og min partner 35. Vil ikke bli for gamle foreldre. 5)Vi har vært sammen i to år, men kun hatt samme adr i et halvt år. Kan det føre til at vi ikke får hjelp når vi har prøvd i et år?(da har vi kun et år med same adr)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/380934-ut%C3%A5lmodig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Først svar på dine konkrete spørsmål:

1) Gynekologen har sannsynligvis bedt deg om å ta prøven på en bestemt dag i syklus, og på dag 22 kan man se om det har vært eggløsning ved at progesteron er på et visst nivå (gjerne over 10, men det avhenger litt av syklus). Når progesteron er tilfredsstillende, er det stort sett uvesentlig med andre prøver, for eggløsning viser at alt fungerer i ‘systemet’. Dette med ‘forlenget fertilitetspotensiale’ forstår jeg ikke helt, det må Purvis forklare dere litt nærmere.

2) Her er det spørsmål om ressurser. Vanligvis vil man sette i gang med ulike behandlingsopplegg før etter 12 måneder, spesielt da det ikke er opplagte feil påvist (som hvis eggleder var tette etc.)

3) 24-29 dagers intervall er innenfor det normale. Ha samleie 2-3 ganger per uke, det holder. Det diskuteres om det er noe som heter ‘dårlig lutealfase’, mange tviler på det. Sæden kan holde seg i en ukes tid.

4) Sex to ganger daglig er mye, men jeg tror ikke det går ut over fruktbarheten.

5) Det skulle ikke bli noe problem med adressene for å få hjelp..

Totalt sett, synes jeg at dere skal ta det litt med ro selv om stress ikke nedsetter fruktbarheten. Den fruktbare tid er i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen, samleie 2-3 ganger i denne periode er optimalt. Husk å spise folat 400 mikrog.

Lykke til med prosjektet, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/380934-ut%C3%A5lmodig/#findComment-3356111
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...