Gå til innhold

Økonomi i et forhold

Anbefalte innlegg

Gjest Bella Rosa X

Er det noen som har erfaring med veldig ulik prioritering når det gjelder økonomi i et forhold? Hos oss bruker den ene penger med begge hender, lever som om hver dag er den siste, og er dermed blakk siste uka før lønning. Den andre er mer moderat, sparer fast og sløser ikke penger "på tull". Sistemann har derfor alltid penger igjen på slutten av måneden og føler en forventning om at hn skal betale mat og andre nødvendigheten da. Dette føles selvsagt urettferdig. Har noen erfaring med sånt? Begge tjener omtrent like mye og det finnes selvsagt måter å ordne fellesbiten av økonomien. Her er det egentlig holdningene det er snakk om. Vedkommende som sparer får høre at hn er kjip og gnien

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/380946-%C3%B8konomi-i-et-forhold/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Valget er ditt

Ingen tvil om at det er du som er spareren, og din partner som bruker mye, så det er lite vits i å anonymisere. Rådet er i grunnen enkelt. Holdningene kommer neppe til å endre seg, så enten kan du leve med det, eller så kan du ikke. Og det er du som har problem med det, så valget er ditt. Lykke til!

Gjest Vår løsning

Tja, vi har hatt litt ulik prioriteringer, det har rett og slett blitt litt skjevt mht mat & husholdning.

Jeg har gjerne betalt maten på hverdagene, og føler at jeg har stått for det meste av husholdningsutgiftene i tillegg, mens mannen lager spennende retter i helgene, fordi han da kjøper kun ingrediensene for de to middagene!!

Jeg har hatt en prøveperiode nå, med at jeg tar ut penger for én hel måned av gangen til mat & husholdning. Vi begge bidrar, men det er jeg som "administrerer" ordningen.

Vi har sågar egen lommebok til dette formålet, og én gang i uken putter jeg på penger for en ny uke. Selv om lommeboken ikke er tom, putter jeg på penger, og da har vi ekstra å rutte med i uken som kommer. I motsatt fall, må jeg kanskje starte på en ny uke en dag før, og da vet vi at vi må være litt forsiktige. Men, vi har ikke følt at det har gått utover noe, og vi har middag hver dag.

Dette fungerer faktisk over all forventning!

Jeg slipper å føle skjevfordeling slik vi gjorde tidligere. Samt at det kanskje ble litt vel mange billigmiddager siste tiden før lønn. Nå er det jevnt fordelt og ingen forskjell på om vi har nettopp fått lønn eller det er siste uka før lønning!

Kan anbefales!

Gjest luftslott

Vel, den som sløser kommer ikke til å slutte med det av seg selv. Der må det nok en skikkelig nedtur med påfølgende oppvåkning til. Så blir bare spørsmålet om den som sparer er villig til å alltid være den som betaler? Dette kommer til å gjelde alle økonomiske forhold dere imellom, være seg billån, boliglån, sparing til unger osv, og om dere gifter dere vil dere da stå solidarisk i gjeld sammen(kreditorer vil kreve den av dere som kan betale uansett hvem som tok opp gjelden).

For å få dette til å gå noenlunde greit tror jeg dere må ha helt adskilt økonomi med et unntak: felles matkonto. Regn ut hvor mye dere bruker på mat på en måned, så setter dere inn halvparten hver med en gang lønna kommer. Så skal begge forholde seg til at denne kontoen KUN skal brukes på mat og husholdning. For ordens skyld kan godt den økonomisk fornuftige her være den som kontrollerer kortet til felleskontoen.

Om felles økonomi er målet har jeg bare ett råd: den økonomisk ansvarlige tar ansvar for alle felles utgifter og får den andre parten til å føre over halvparten av summen med en gang lønna kommer inn. Så får heller den uansvarlige være tom for "egne penger" og kanskje lære av det.

Gjest melmøll

Økonomi er grunnleggende i et godt og langvarig forhold. Han burde innse at dette er noe han ikke mestrer, i stedet for å klage på at du er kjip og gnien. Det er åpenbart at du vil få problemer med dette hvis du satser på han. Problemene vil bli mye større når dere skal eie bolig sammen, gifte dere og få barn sammen. Er du villig til at han skal sløse slik at familien får dårlig råd? Når dere får felles økonomi er du avhengig av å stole på at han tar gode valg for familien.

Gjest Elextra

Vi har også litt ulike økonomiske prioriteringer, men ikke på slik måte at den ene sløser og forventer at andre trår til når det er tomt. Det hadde jeg hatt problemer med å leve med, tror jeg.

Anbefaler en felles konto til alt av felles utgifter, inkl. mat og alle regninger, og hvert deres kort til denne. Hit settes det meste av det dere har utbetalt hver måned (den som tjener mest setter over mest), så har dere resterende til privat forbruk. Men dere bør jo komme til en slags enighet om hva felleskontoen skal brukes til, da det er fullt mulig å sløse med "fellespenger" også.

Annonse

Gjest prust

Vi har også litt ulike økonomiske prioriteringer, men ikke på slik måte at den ene sløser og forventer at andre trår til når det er tomt. Det hadde jeg hatt problemer med å leve med, tror jeg.

Anbefaler en felles konto til alt av felles utgifter, inkl. mat og alle regninger, og hvert deres kort til denne. Hit settes det meste av det dere har utbetalt hver måned (den som tjener mest setter over mest), så har dere resterende til privat forbruk. Men dere bør jo komme til en slags enighet om hva felleskontoen skal brukes til, da det er fullt mulig å sløse med "fellespenger" også.

''Men dere bør jo komme til en slags enighet om hva felleskontoen skal brukes til, da det er fullt mulig å sløse med "fellespenger" også.

''

Ja, vi klarer å være litt uenige om hvor mye ungene trenger av utstyr og klær (det tas fra felleskontoen). og også hvor mye som egentlig trenger å brukes til mat.

Mannen min skjønner ikke helt hvordan min konto stadig vekk blir tom eller nesten tom. Jeg synes jeg er svært sparsommelig med utgifter bare til meg (slev om jeg bruker nok mer enn ham til konserter, gaver til vennninner, klær og sko til meg selv) - men jeg tar nok noen fellesutgifter til mat på mitt eget kort innimellom - og det ser ikke han da.

Gjest togli

Felleskonto der begge setter inn penger som skal gå til lån, regninger, mat og evt sparing til ferie eller andre ting (finn ut hva dere i snitt bruker pr mnd på dette i løpet av et år). De pengene dere har igjen hver for dere bruker dere som dere selv ønsker.

Gjest togli

Ingen tvil om at det er du som er spareren, og din partner som bruker mye, så det er lite vits i å anonymisere. Rådet er i grunnen enkelt. Holdningene kommer neppe til å endre seg, så enten kan du leve med det, eller så kan du ikke. Og det er du som har problem med det, så valget er ditt. Lykke til!

Et litt vel kynisk svar? ;)

Klart man kan greie å gjøre det økonomisk rettferdig i et forhold dersom man blir enige om hvordan man skal fordele på utgiftene! Man kan bli enige om at begge setter inn eks antall kroner på en felles konto den dagen lønna kommer. Den økonomisk ansvarlige sørger for å betale regninger, lån etc og legger evt av penger til mat fra fellespotten. Det hver enkelt har igjen etter at fellespotten er fylt, kan vedkommende selv disponere fritt.

Gjest Elextra

''Men dere bør jo komme til en slags enighet om hva felleskontoen skal brukes til, da det er fullt mulig å sløse med "fellespenger" også.

''

Ja, vi klarer å være litt uenige om hvor mye ungene trenger av utstyr og klær (det tas fra felleskontoen). og også hvor mye som egentlig trenger å brukes til mat.

Mannen min skjønner ikke helt hvordan min konto stadig vekk blir tom eller nesten tom. Jeg synes jeg er svært sparsommelig med utgifter bare til meg (slev om jeg bruker nok mer enn ham til konserter, gaver til vennninner, klær og sko til meg selv) - men jeg tar nok noen fellesutgifter til mat på mitt eget kort innimellom - og det ser ikke han da.

''Mannen min skjønner ikke helt hvordan min konto stadig vekk blir tom eller nesten tom. Jeg synes jeg er svært sparsommelig med utgifter bare til meg (slev om jeg bruker nok mer enn ham til konserter, gaver til vennninner, klær og sko til meg selv) - men jeg tar nok noen fellesutgifter til mat på mitt eget kort innimellom - og det ser ikke han da.''

I svært mange forhold er det vel mamma som typisk stadig kjøper småting til barna og familien, enten det dreier seg om brød på butikken, en duk, nye sokker til barna eller is, som kanskje betales kontakt eller fra egen konto.

Gjest prust

''Mannen min skjønner ikke helt hvordan min konto stadig vekk blir tom eller nesten tom. Jeg synes jeg er svært sparsommelig med utgifter bare til meg (slev om jeg bruker nok mer enn ham til konserter, gaver til vennninner, klær og sko til meg selv) - men jeg tar nok noen fellesutgifter til mat på mitt eget kort innimellom - og det ser ikke han da.''

I svært mange forhold er det vel mamma som typisk stadig kjøper småting til barna og familien, enten det dreier seg om brød på butikken, en duk, nye sokker til barna eller is, som kanskje betales kontakt eller fra egen konto.

Stemmer nok det ja. Og selv om det i utgangspunktet ikke er så store summer, så blir det nok en del i løpet av en måned.

• 2 uker senere...

Jeg hadde ikke giddet hatt felles økonomi med en som brukte alt han hadde med en gang pengene var på konto og var blakk en uke før lønning hver eneste mnd.

Har du spurt ham hva han hadde tenkt om du hadde gjort det samme og dere ikke hadde noen penger overhodet i over en uke? Hva skulle dere spist da?

Jeg hadde ikke giddet hatt felles økonomi med en som brukte alt han hadde med en gang pengene var på konto og var blakk en uke før lønning hver eneste mnd.

Har du spurt ham hva han hadde tenkt om du hadde gjort det samme og dere ikke hadde noen penger overhodet i over en uke? Hva skulle dere spist da?

Kanskje han er en kamerat av laguna1mannen, og sier som Nordstoga " EEEEG LEEEENGTAAAR HEEEEIM TIL MOOOOOR.." *gauler*

Annonse

petter smart

Har erfaring med dette. Og jeg hater folk som kaller meg kjip fordi jeg ikke gidder bruke pengene jeg har spart opp (ved å ikke unne meg alt jeg har lyst på) på dem (som har brukt opp alle pengene sine fordi de har unnet seg alt de har lyst på).

I mitt tilfelle gikk hele forholdet i do. Det var umulig å se for seg å ha en felles økonomi med denne jenta.

petter smart

Et litt vel kynisk svar? ;)

Klart man kan greie å gjøre det økonomisk rettferdig i et forhold dersom man blir enige om hvordan man skal fordele på utgiftene! Man kan bli enige om at begge setter inn eks antall kroner på en felles konto den dagen lønna kommer. Den økonomisk ansvarlige sørger for å betale regninger, lån etc og legger evt av penger til mat fra fellespotten. Det hver enkelt har igjen etter at fellespotten er fylt, kan vedkommende selv disponere fritt.

Hvis de skal finne en løsning så må jo sløseren innse at han sløser. Og hadde han gjort det hadde det neppe vært et stort problem.

Derfor synes jeg svaret var realistik, selv om jeg er enig at det var litt kynisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...