Gå til innhold

Ville dere gjort behandler klar over relasjonen?

Anbefalte innlegg

Gjest hilen en helsearbeider

En terapeut skal snart starte behandling av min sønn. Jeg har nå oppdaget på forhånd at vedkommende er søster til min svigerinne. Jeg treffer ikke svigerinnen ofte, og det er lite trolig at jeg og behandleren kommer til å treffe hverandre privat.

Jeg er selvsagt klar over at vedk har taushetsplikt, men lurer likevel om jeg bør gjøre vedkommende klar over relasjonen? Egentlig syns jeg det er litt ubehagelig, men det er neppe lett å få byttet behandler i dette tilfelle.

For ordens skyld: Jeg jobbrt i helsevesenet selv, og selv om man har taushetsplikt, så kjenner jeg altfor godt til gråsoner der folk har "glemt seg" og glippet ut informasjon, når de oppdager at noen kjenner noen de kjenner, eller motsatt: at de har vært nysjerrige og fisket etter informasjon, på en måte som gjør at andre kan forstå at de kjenner vedkommende. Slikt skal ikke skje, men det skjer. Hvis behandleren er klar over slektskapet på forhånd, kan det første forebygges, men samtidig det andre økes sjansen for.

Håper noen her skjønner hva jeg mener.....

Fortsetter under...

''Egentlig syns jeg det er litt ubehagelig, men det er neppe lett å få byttet behandler i dette tilfelle.''

Tenker du at det ikke er lett å få byttet behandler fordi det ikke skulle være god nok grunn, eller er det ikke gode behandlere å bytte til?

Gjest trådstarter

''Egentlig syns jeg det er litt ubehagelig, men det er neppe lett å få byttet behandler i dette tilfelle.''

Tenker du at det ikke er lett å få byttet behandler fordi det ikke skulle være god nok grunn, eller er det ikke gode behandlere å bytte til?

Ikke så lett å få byttet til annen terapeut fordi:

1) Terapeutene er tildelt hver sine geografiske områder.

2) Relasjonen vil kanskje ikke bli vurdert å være nær nok (det er jo ikke noen jeg treffer ellers, og det er mitt barn og ikke meg selv det gjelder).

3) Behandlingen det er snakk om vil egentlig være i form av testinger og vurderinger, ikke akkurat terapi i den forstand.

Hva syns du? Kanskje jeg bør ta det opp med vedkommende og spørre?

Ikke så lett å få byttet til annen terapeut fordi:

1) Terapeutene er tildelt hver sine geografiske områder.

2) Relasjonen vil kanskje ikke bli vurdert å være nær nok (det er jo ikke noen jeg treffer ellers, og det er mitt barn og ikke meg selv det gjelder).

3) Behandlingen det er snakk om vil egentlig være i form av testinger og vurderinger, ikke akkurat terapi i den forstand.

Hva syns du? Kanskje jeg bør ta det opp med vedkommende og spørre?

På bakgrunn av punkt 3 ville jeg ikke tenkt det var så farlig.

Gjest trådstarter

På bakgrunn av punkt 3 ville jeg ikke tenkt det var så farlig.

Nei det er det jeg har tenkt også. På den annen side kan det også være at vedkommende behandler kommer til å følge barnet i flere år framover. Forrige saksbehandler ble ganske godt kjent med oss.

Jeg lurte mest på om jeg burde la vedk vite om relasjonen (slik at hun er ekstra varsom hvis navnene skulle dukke opp hos søsteren hennes), eller om jeg bare bør la vær å si noe (og dermed ikke gjøre henne nysgjerrig).

Annonse

Nei det er det jeg har tenkt også. På den annen side kan det også være at vedkommende behandler kommer til å følge barnet i flere år framover. Forrige saksbehandler ble ganske godt kjent med oss.

Jeg lurte mest på om jeg burde la vedk vite om relasjonen (slik at hun er ekstra varsom hvis navnene skulle dukke opp hos søsteren hennes), eller om jeg bare bør la vær å si noe (og dermed ikke gjøre henne nysgjerrig).

Hvis det blir en langvarig relasjon ville jeg gjort vedkommende oppmerksom på det.

Gjest trådstarter

Hvis det blir en langvarig relasjon ville jeg gjort vedkommende oppmerksom på det.

Vil bare fortelle at det gikk veldig fint. Jeg gjorde behandleren klar over vår felles relasjon (pga ulikt etternavn var ikke dette noe som vedk var klar over) og behandleren sa straks at da vil de finne en annen behandler, de har regler for sånt. Like etter ble jeg oppringt av den nye behandleren. Det var en lettelse. Så det var lurt å si fra gitt!

:-)

Vil bare fortelle at det gikk veldig fint. Jeg gjorde behandleren klar over vår felles relasjon (pga ulikt etternavn var ikke dette noe som vedk var klar over) og behandleren sa straks at da vil de finne en annen behandler, de har regler for sånt. Like etter ble jeg oppringt av den nye behandleren. Det var en lettelse. Så det var lurt å si fra gitt!

:-)

Så fint, da:-) Bra når folk er såpass proffe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...