Gå til innhold

Er dette voldtekt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

20

• Dorthe

7

• Bookworm

7

• Mandolaika

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli

Hun sier nei. Det er jo hovedbudskapet til filmen: nei betyr nei, det skal respekteres. Nei betyr ikke "fortsett som før". Han har da ører?

Sier hun nei? Hun viser det og vi ser det - men ser han det godt nok når han har drukket og ikke har hodet helt med seg? Det er der jeg blir usikker....

Gjest prust

Helt klart voldtekt. Fælt å se på, synes jeg. Jenta ble jo litt motvillig med opp i andre etasje - og n¨r hun ble med var det nok kun for å kline.

Klart at dette kunne vært gjort tydeligere overfor gutten - men hun sa nei flere ganger. Han burde jo i tillegg sett på ansiktet hennes - hele kroppen hennes skrek jo NEI.

Gjest togli

''ser på hele henne også før hun legger seg ned på senga, at hun er tydelig skeptisk og ukomfortabel. ''

Hvorfor legger hun seg ned da? Har ikke hun også et ansvar å si klart i fra - eller unngå legge seg når hun skjønner tegninga?

Klønet unggutt kan misforstå.

Liker likevel denne filmen- og håper den blir vist mange ungdommer, slik at de blir bevisstgjort. Og at ung-gutter blir bevisstgjort på at dette er galt- og at de må være meget lydhør for jenta, som både kan være redd og svekket av alkohol.

Jeg er enig i at filmen er viktig og bra, slik at gutter blir bevisstgjorte på hvor lav grensen er for at noe skal kunne kalles en voldtekt!

Er det ingen som ser det problematiske i å endre loven til at et simpelt "nei" skal være nok til å anmelde en gutt for voldtekt? Hvor mange ureelle anmeldelser blir det ikke da...? Hvem har vel ikke sagt et svakt "nei" for så å bli med på det senere og være svært så vellysten etterhvert? (Denne videoen illustrerer jo en jente som klart ikke vil, MEN retten har ikke tilgang på videoopptak av samleiene til de som anmelder, slik at de kan vurdere ut fra det).

Dessuten; når en jente bevisst og selvbestemt beruser seg såppass at hun er for svak til å gjøre mer motstand enn som så, da må hun ta det litt på sin egen regning og samvittighet, og ta lærdom av det slik som alle vi andre har måttet gjort.

Annonse

Er det ingen som ser det problematiske i å endre loven til at et simpelt "nei" skal være nok til å anmelde en gutt for voldtekt? Hvor mange ureelle anmeldelser blir det ikke da...? Hvem har vel ikke sagt et svakt "nei" for så å bli med på det senere og være svært så vellysten etterhvert? (Denne videoen illustrerer jo en jente som klart ikke vil, MEN retten har ikke tilgang på videoopptak av samleiene til de som anmelder, slik at de kan vurdere ut fra det).

Dessuten; når en jente bevisst og selvbestemt beruser seg såppass at hun er for svak til å gjøre mer motstand enn som så, da må hun ta det litt på sin egen regning og samvittighet, og ta lærdom av det slik som alle vi andre har måttet gjort.

Én ting er hva loven sier om temaet, noe annet og MYE viktigere er at gutter blir opplært til såpass stor respekt for kvinner at de tar signalene og "nei'ene" jentene gir alvorlig. Det er holdninger som er det aller viktigste omkring voldtekstproblematikken. Og jeg mener også som du skriver noe om; holdningen til jenter som drikker seg så sanseløse at de ikke lenger klarer å ta vare på seg selv.

Jeg orker ikke å se filmen - men kan skjønne den ut fra det som skrives her. Jeg tror mange har blitt utsatt for slik voldtekt, men at de tar det som en "dårlig erfaring" og går videre i livet uten å måtte leve som et "offer". Det er ikke bra i det hele tatt - men det er jo ikke bra for denne sprengåte gutten å måtte svare for dette i en rettsal heller - om det er sånn at han ikke oppfattet hennes nei. Det er tragisk for dem begge.

Gutter MÅ bli flinkere til å oppfatte slike signaler, og jenter MÅ snart skjønne at de som ikke bare vil kline og derfor ikke vil ha deg om du ikke vil noe mer, de er ikke noe å samle på.

..og når følte jeg meg plustelig veldig gammel.

Man kan ikke forandre loverket i retning MINDRE rettsikkerhet for menn hvertfall, tatt i betraktning hvor mange jenter som angrer seg dagen etter, hvordan jenter blir trodd fremfor gutter nesten alltid, og fordi man ikke kan dømme noen for signaler og ting som kan oppfattes som vage. Dessuten mener jeg det er bedre at det er bedre at ti skyldige går fri, enn at en uskyldig dømmes, i og med at rettsikkerhet er blandt våre viktigstye demokratiske verdier.

Men som holdningskampanje, og for å lære gutter hva som IKKE ER ALLRIGHT!! er videoen utmerket. Og personlig mener jeg selvsagt at det der ikke så ut som noen ok opplevelse.

Men å forande lovverket etter den har jeg ikke tro på. Det er farlig nok å være mann som det er, mener jeg.

Nei, bare nok et forsøk på å utvanne det i juridisk forstand allerede mer enn nok utvannede ordet voldtekt ennå mer.

Slik er farlig, da det er med på å undergrave alvoret ovenfor kvinner som virkelig _blir_ voldtatt.

Enig.

Men jeg tror videoen kan være nyttig, i for eksempel skolesammenheng, for å lære bort hvor forskjellig to mennesker kan oppleve en situasjon.

Men å sette juss etter det mener jeg både er innskrenkende på et allerede truet område av rettsikkerheten, samt at det ville understreke ditt vesentlige poeng.

Jeg tror måten man for bukt med slikt på er å prate, prate og prate med våre unge menn, samt å vise videoer som denne. (Og prate med jentene også selvsagt..Jeg vet sannelig ikke hva slags "visdom" som kan trekkes ut i fra å få medhold på å anmelde ting som var frivillig mens full, men ikke dagen etter etc...:S)

Og å øke strafferammen for åpenlyse, soleklare voldtekter, som jo ikke står i forhold til noen ting som virker rimelig!

Gjest Nord og ned.

Enig.

Men jeg tror videoen kan være nyttig, i for eksempel skolesammenheng, for å lære bort hvor forskjellig to mennesker kan oppleve en situasjon.

Men å sette juss etter det mener jeg både er innskrenkende på et allerede truet område av rettsikkerheten, samt at det ville understreke ditt vesentlige poeng.

Jeg tror måten man for bukt med slikt på er å prate, prate og prate med våre unge menn, samt å vise videoer som denne. (Og prate med jentene også selvsagt..Jeg vet sannelig ikke hva slags "visdom" som kan trekkes ut i fra å få medhold på å anmelde ting som var frivillig mens full, men ikke dagen etter etc...:S)

Og å øke strafferammen for åpenlyse, soleklare voldtekter, som jo ikke står i forhold til noen ting som virker rimelig!

Enig i alt dette. Filmen er fin som holdningsskaper i forhold til å lære seg grenser,men den vil samtidig stemple en ikke ubtydelig del av unge norsk menn som har vært i denne situasjonen som voldtektsforbrytere, et sterkt begrep som bør forbeholdes helt andre situasjoner og handlinger.

Annonse

Én ting er hva loven sier om temaet, noe annet og MYE viktigere er at gutter blir opplært til såpass stor respekt for kvinner at de tar signalene og "nei'ene" jentene gir alvorlig. Det er holdninger som er det aller viktigste omkring voldtekstproblematikken. Og jeg mener også som du skriver noe om; holdningen til jenter som drikker seg så sanseløse at de ikke lenger klarer å ta vare på seg selv.

Hvor mange gutter tror du vil diskutere dette med mora si da?

Hvor mange gutter tror du vil diskutere dette med mora si da?

Huff, så da skal man bare gi opp - fordi det kan være vanskelig. Poenget er at dette må gjøres fra de er små, lære å respektere _alle_ og ikke sette seg ned når gutten er i verste fjortissalder og ikke ønsker å snakke med mamma'n sin.

Huff, så da skal man bare gi opp - fordi det kan være vanskelig. Poenget er at dette må gjøres fra de er små, lære å respektere _alle_ og ikke sette seg ned når gutten er i verste fjortissalder og ikke ønsker å snakke med mamma'n sin.

Gutter drar fullstendig ned rullgardina når mammaer vil snakke om slike ting. Selv når de er små. Jeg har gitt beskjed til storebroren at han får snakke med ham.

Enig.

En del av poenget er jo nettopp at det også er voldtekt selv om man ikke blir slått i hodet av en fyr som hopper frem bak et tre på Plata.

For å sitere artikkelen:

''Amnesty krever at straffeloven skal endres slik at den er i overrenstemmelse med internasjonale menneskerettigheter. Etter for eksempel Europarådets standard defineres voldtekt som seksuell omgang uten samtykke.''

Jeg ser ingen grunn til at dette ikke skulle vært gjort for lang tid siden.

Med vennlig hilsen

Man kan ikke forandre loverket i retning MINDRE rettsikkerhet for menn hvertfall, tatt i betraktning hvor mange jenter som angrer seg dagen etter, hvordan jenter blir trodd fremfor gutter nesten alltid, og fordi man ikke kan dømme noen for signaler og ting som kan oppfattes som vage. Dessuten mener jeg det er bedre at det er bedre at ti skyldige går fri, enn at en uskyldig dømmes, i og med at rettsikkerhet er blandt våre viktigstye demokratiske verdier.

Men som holdningskampanje, og for å lære gutter hva som IKKE ER ALLRIGHT!! er videoen utmerket. Og personlig mener jeg selvsagt at det der ikke så ut som noen ok opplevelse.

Men å forande lovverket etter den har jeg ikke tro på. Det er farlig nok å være mann som det er, mener jeg.

''Man kan ikke forandre loverket i retning MINDRE rettsikkerhet for menn hvertfall, tatt i betraktning hvor mange jenter som angrer seg dagen etter, hvordan jenter blir trodd fremfor gutter nesten alltid, og fordi man ikke kan dømme noen for signaler og ting som kan oppfattes som vage. ''

Det er de utsatte som ikke har rettssikkerhet i Norge. Du har større sjanse for å vinne i Lotto enn for å bli uskyldig dømt for voldtekt.

Ut av ca 15000 voldtekter i året blir forsvinnende lille 25-40 personer dømt.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...