Gå til innhold

Er dette voldtekt?

Anbefalte innlegg

''ser på hele henne også før hun legger seg ned på senga, at hun er tydelig skeptisk og ukomfortabel. ''

Hvorfor legger hun seg ned da? Har ikke hun også et ansvar å si klart i fra - eller unngå legge seg når hun skjønner tegninga?

Klønet unggutt kan misforstå.

Liker likevel denne filmen- og håper den blir vist mange ungdommer, slik at de blir bevisstgjort. Og at ung-gutter blir bevisstgjort på at dette er galt- og at de må være meget lydhør for jenta, som både kan være redd og svekket av alkohol.

Man har et ansvar for IKKE å voldta. Så enkelt er det, og jeg synes ikke noe om å unnskylde "unggutten". Såpass bør alle forstå.

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

• Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

20

• Dorthe

7

• Bookworm

7

• Mandolaika

5

Mest aktive i denne tråden

''man ser jo på hele henne også før hun legger seg ned, at hun er meget skeptisk og ukomfortabel.''

Så hvorfor velger hun da å legge seg ned? Skjønner hun også er "ung og dum". Stakkars jente/gutt i slike situasjoner, sier jeg.

(har ennå ikke sett med lyd, men har lest her at hun sa nei 3-4 ganger. Likevel ble hun liggende. En klønet unggutt kan misfortå totalt)

Vel, hvis han ikke forstår 3-4 "Nei" og alt det andre er kanskje noen år i fengsel det han trenger for å forstå?

Det er grenser for hvor dum det er lov å være.

Med vennlig hilsen

Men vi ser hennes reaksjoner... han ser dem ikke slik vi ser dem....?

Men det bør han og skal han.

Hvis han ikke "ser" det så er det jo nettopp det som er en voldtekt, og det er jo nettopp det folk skal straffes for. Man plikter å ikke voldta, og man plikter å forstå hva man gjør.

Med vennlig hilsen

Sier hun nei? Hun viser det og vi ser det - men ser han det godt nok når han har drukket og ikke har hodet helt med seg? Det er der jeg blir usikker....

Det står spesifikt i lovverket at alkohol ikke er noen som helst unnskyldning for lovbrudd.

Så at han har drukket er ingen unnskyldning. Kan han ikke styre seg, eller oppfatte "nei", så må han ikke drikke.

Med vennlig hilsen

Det er det jeg tenker også. Han ser ikke ansiktet hennes slik vi gjør det. En mer erfaren og voksen mann ville tolket kroppspråket - men en ung, uerfaren, kåt, ivrig og kanskje full gutt er....ung og dum.

To offere på et vis. Stakkars jente- og stakkars gutt om han etterpå finner ut at han stemples som voldtektsmann.

"Stakkars voldtektsmannen"?

Jaja. Ikke rart det skjer mange overgrep med slike holdninger.

Gjest togli

Men det bør han og skal han.

Hvis han ikke "ser" det så er det jo nettopp det som er en voldtekt, og det er jo nettopp det folk skal straffes for. Man plikter å ikke voldta, og man plikter å forstå hva man gjør.

Med vennlig hilsen

Joda, jeg ser den.... men da burde man promilletesta folk før de hadde sex ;)

Annonse

Joda, jeg ser den.... men da burde man promilletesta folk før de hadde sex ;)

Man burde i hvert fall promilleteste dem før de fikk barn! :D

Det man må lære folk er at de ikke må drikke så mye at de ikke forstår et "nei", og risikerer å voldta noen, samt å ende opp i fengsel. Veldig mye av problematikken er jo alkoholrelatert.

Med vennlig hilsen

Gjest togli

Det står spesifikt i lovverket at alkohol ikke er noen som helst unnskyldning for lovbrudd.

Så at han har drukket er ingen unnskyldning. Kan han ikke styre seg, eller oppfatte "nei", så må han ikke drikke.

Med vennlig hilsen

Hadde jeg vært mann tror jeg nesten jeg hadde forlangt en skriftlig bekreftelse på at jenta var med på sexen ;)

Dette er absolutt ikke noe å spøke med - det er jeg klar over.... men i den virkelige verden tror jeg nok det er vanskelig å sette en grense... Jeg greier liksom heller ikke å forstå at jenter ikke viser et klarere nei dersom de ikke ønsker sex (og er såpass edru som denne jenta tilsynelatende var).

Jeg sier ikke at dette ikke var voldtekt (men så hadde jeg heller ikke på lyd da jeg hørte opptaket).

Gjest togli

Man burde i hvert fall promilleteste dem før de fikk barn! :D

Det man må lære folk er at de ikke må drikke så mye at de ikke forstår et "nei", og risikerer å voldta noen, samt å ende opp i fengsel. Veldig mye av problematikken er jo alkoholrelatert.

Med vennlig hilsen

Aller først trengs holdningsendringer.... og her bør man begynne i skolen. Samtaler om hvor grensen går og hva som er korrekt opptreden både for gutter og jenter.... tror det er ekstremt viktig!

Aller først trengs holdningsendringer.... og her bør man begynne i skolen. Samtaler om hvor grensen går og hva som er korrekt opptreden både for gutter og jenter.... tror det er ekstremt viktig!

Jeg er helt enig. Det er klart at det er viktig å få holdningene inn tidlig.

Samtidig, som for alle andre ting, så er det noen som ikke bryr seg, og som "misforstår" at noen sier "nei". Og da bør loven være streng.

Med vennlig hilsen

Hadde jeg vært mann tror jeg nesten jeg hadde forlangt en skriftlig bekreftelse på at jenta var med på sexen ;)

Dette er absolutt ikke noe å spøke med - det er jeg klar over.... men i den virkelige verden tror jeg nok det er vanskelig å sette en grense... Jeg greier liksom heller ikke å forstå at jenter ikke viser et klarere nei dersom de ikke ønsker sex (og er såpass edru som denne jenta tilsynelatende var).

Jeg sier ikke at dette ikke var voldtekt (men så hadde jeg heller ikke på lyd da jeg hørte opptaket).

I praksis så blir omtrent "ingen" i Norge dømt for voldtekt, uansett. Ut av over 500 anmeldte voldtekter i året (og ca 15000 utførte) så er det forsvinnende få (ca 25 til 40) som blir dømt hvert år. Voldtekt er noe av det "tryggeste" du kan bedrive.

Dette blir misbrukt hver dag, for i praksis vil advokaten si at klienten skal si "det var frivillig", og så kommer tvilen gjerningsmannen til gode, og han går fri.

Med vennlig hilsen

Annonse

Nei, derfor skal vi også ha et lovverk som er i tråd med Den europeiske Menneskerettighetskonvensjonen, og slik Amnesty International mener.

Med vennlig hilsen

Åh, det var en sarkastisk kommentar i forhold til Dorthes mening om at det ikke funker å gjøre noe likevel...

De fleste veloppdragne unger vet forskjell på rett og galt når de er blitt så gamle.

Nettopp - de _veloppdragne_ vet det, og derfor er det igjen litt jobb å gjøre vedrørende holdninger til de guttene som faktisk mener at de "har rett" til å begå en voldtekt.

Gjest Nord og ned.

En del av poenget er jo nettopp at det også er voldtekt selv om man ikke blir slått i hodet av en fyr som hopper frem bak et tre på Plata.

For å sitere artikkelen:

''Amnesty krever at straffeloven skal endres slik at den er i overrenstemmelse med internasjonale menneskerettigheter. Etter for eksempel Europarådets standard defineres voldtekt som seksuell omgang uten samtykke.''

Jeg ser ingen grunn til at dette ikke skulle vært gjort for lang tid siden.

Med vennlig hilsen

I følge den hvite mannen og selvhateren på vegne av sin rase og kjønn, med nicket "Sør", hadde vel det beste vært om alle guttebarn hadde blitt enten tvangsbortert eller avlivet ved fødselen.

Gjest Why are they feeding me?

Nei, det er selvsagt intet "krav" om vold, for at det skal være voldtekt. Det er "rape" på engelsk, og "viol" på fransk.

Med vennlig hilsen

Da vet du ikke hva jeg mener med vold, eller hva som legges i dette i akademiske kretser. Jfr. voldsbegrepet til Galtung.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...