Gå til innhold

Baby på 7 mnd - urolig ved legging - råd?

Anbefalte innlegg

Gjest slitenmammaogpappa

Hei!

I halvannen uke nå, så har hun vært veldig urolig når hun skal legge seg! Det virker ikke som om hun finner roen, hun ligger og vrir på seg og "klager". Når hun har lagt der en stund, blir hun bare kjempe sint. Vi må ta henne opp, roe henne og legge henne ned igjen. Noen ganger sovner hun på armen vår og da går det bra å legge henne ned - MEN, hun våkner igjen etter ca 30 min og er da veldig "klagete" og gråter ofte en sår gråt :(

Hun viser INGEN tegn til misnøye på dagtid, hun bare smiler og er glad hele dagen. Derfor føler vi jo at hun er frisk.

Men hva kan dette være da? Og har dere noen råd?

Da hadde jeg blitt veldig glad altså :-)

Vi er litt slitne! Vi bruker gjerne 4 timer på å legge henne, og da skal vi jo legge oss selv. Så vi får ingen kveld for oss selv.

Som sagt, det virker ikke som om hun klarer å finne roen. Når hun endelig finner den kan hun sove mange timer sammenhengende..

Fortsetter under...

Gjest slitenmammaogpappa

Tenner på gang?

Har vært inne på den tanken mange ganger. Ingen tenner foreløpig.

Vanlig at de er "klagete" hele natten da, men ingenting på dagen?

Stakkar, i natt har hun ikke sovet mye. Hun sov fra 19-20. Fra 23-01.30. Fra 02-04. Og siden har hun ikke sovet, finner ikke roen og er veldig "klagete".

Det kan være en litt vanskelig alder. Hva om dere for en periode sitter inne hos henne. Sett en stol ved siden av sengen og sitt der. Ikke gjør noe oppstyr av at dere er der, bare vær. Om hun blir veldig urolig, legg en hånd på henne, si med stille og rolig stemme at: "Nå er det natta, sov godt." Og ikke noe mer.

Ikke ta henne opp med mindre hun har bæsjet. Jo oftere hun blir tatt opp når hun gråter på natta, jo fortere skjønner hun den sammenhengene ;)

Får hun mat på natta? Det kan i så fall avsluttes, og hun kan evt. få vann på flaske. Det kan hun få i sengen.

Vår yngste hadde en periode da han var rundt 7 mnd da han også var veldig urolig. Jeg satt på en krakk ved sengen hans og løste sudoku i lyset fra gangen utenfor... Jeg tok det litt som en time-out fra de andre ungene, så det ble ganske trivelig. Og plutselig kunne jeg flytte krakken lenger unna senga, og lenger og lenger og plutselig satt jeg på gangen og løste sudoku. Da sluttet jeg, og satte meg på stua igen.

Målet, mener jeg, må være å få barna til å klare å sovne selv. Fordi de våkner jo mange ganger om natta, og da ønsker vi jo gjerne at de skal klare å sovne igjen selv. Derfor må vi venne dem til at de skal gjøre det på kvelden også. Og en litt varsom opplæring fungerte godt hos oss :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...