Gå til innhold

Navn som alle syns er pene

Anbefalte innlegg

Har skjønt det gjelder å finne de mest sjeldne og spesielle (les sære) navnene på barna sine i dag. Vi vil kalle barna våre noe "som ingen andre heter".

Har vært i denne tenkeboksen selv, men problemet er at om du finner et sært navn som DU synes er pent, så er det veldig sannsynlig at mange synes det er direkte stygt.

Så nå har jeg kommet fram til at jeg heller vil finne et klassisk pent jente/guttenavn som de aller fleste synes er pent..

Så hva er ditt klassiske gutte/jente favorittnavn?

Selv liker jeg godt Synniva og Marius og tror jeg holder en knapp på dem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381002-navn-som-alle-syns-er-pene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Franzeska

9

• laban

6

• Axcia

4

• caprice

3

Mest aktive i denne tråden

Mrs. Wallace

Det finnes ikke navn som "alle" synes er pene.

Det vil alltid finnes folk som misliker de tingene du velger, inkludert navn på barna dine.

Det fine er heldigvis at ordtaket "navnet skjemmer ingen" faktisk stemmer. Liker man personen, liker man som regel navnet. Men folk kan skjemme navnet sitt.

Gjest togli

Sunniva er mye vanligere enn Synniva. Suden det er et klassisk navn du vil ha.

Hihi, sitter her og ler nå - men vet nesten ikke hva jeg ler av ;) Var noe med den skrivefeilen din og den mulige skrivefeilen til ts ang jentenavnet.... men så er jeg sikkert overtrøtt også :P

Annonse

Gjest Hulderen

Hihi, sitter her og ler nå - men vet nesten ikke hva jeg ler av ;) Var noe med den skrivefeilen din og den mulige skrivefeilen til ts ang jentenavnet.... men så er jeg sikkert overtrøtt også :P

Nå måtte jeg tilbake og sjekke, hadde ikke oppdaget skrivefeilen min.

Men tror du trådstarter hadde skrevet feil? Synniva er et jentenavn, det også. Det er 27 som heter det, mens nesten 4000 heter Sunniva.

Gjest togli

Nå måtte jeg tilbake og sjekke, hadde ikke oppdaget skrivefeilen min.

Men tror du trådstarter hadde skrevet feil? Synniva er et jentenavn, det også. Det er 27 som heter det, mens nesten 4000 heter Sunniva.

Jeg aner ikke - men siden hun skrev at hun ønsket "safe" navn tenkte jeg det MÅTTE være Sunniva ;)

''Så nå har jeg kommet fram til at jeg heller vil finne et klassisk pent jente/guttenavn som de aller fleste synes er pent.. ''

Det var da ikke måte på ambisjon! Det finnes neppe noe navn som De Fleste syns er pene.

''Så hva er ditt klassiske gutte/jente favorittnavn?''

Jeg liker navn med hebraisk/bibelsk opprinnelse. Igrunnen rart, for jeg er svært lite religiøs. Men Sara, Maria, Anna (usikker på opprinnelse der, gitt), Ruben, Jakob, Isak. Men jeg vet mange som IKKE liker de navnene, og de er vel ikke akkurat klassiske navn. Eller .. who cares.

''Selv liker jeg godt Synniva og Marius og tror jeg holder en knapp på dem.''

Det er ikke spesielt pene navn, noen av dem. Saken er at du bør finne navn du selv liker og gi katten i hvrvidt andre syns de er fine eller ikke.

Min mor likte ikke navnet til eldstemann, og svigerfar kunne ikke fordra navnet til den yngste. Vi valgte dem fordi VI likte dem.

Sunniva er mye vanligere enn Synniva. Suden det er et klassisk navn du vil ha.

''Sunniva er mye vanligere enn Synniva.''

Skal man tenke på barnet så bør en vel velge navn der det er liten tvil om stavemåten. Jeg har selv et etternavn der jeg alltid må fortelle stavemåten, og det er ganske kjedelig i det lange løp.

Annonse

Det finnes ingen navn som alle synes er pene. Men det finnes navn som har vært ganske høyt oppe på popularitetslista i generasjon etter generasjon, og de har jo de aller fleste vent seg til. Det er flere slike guttenavn enn jentenavn, sistnevnte er mer påvirket av motetrender. Kristian (stavet på diverse måter) er et eksempel.

Noen slike "stayer"-navn (i hvert fall over en god del tiår) som jeg selv liker, er Kristin og Thomas.

Jeg synes noe av det viktigste er å ikke tilfredsstille trangen til å finne noe annet enn det alle andre heter, ved å finne en sær stavemåte eller variant. Synniva er et eksempel på en slik variasjon jeg absolutt ville unngått (med mindre det var noe oppkalling eller en annen god grunn inne i bildet). Mange unger har i dag minst ett fornavn fulgt av diverse mellom- og etternavn, og hvis alle må staves og presiseres, blir det en tålmodighetsprøve for alle parter.

Jeg synes dessuten for- og etternavn bør kunne sies raskt etter hverandre uten at det blir utfordrende, f.eks. kan man la være å velge et fornavn som slutter på samme bokstav som neste navn starter med (som Andreas Stiansen). Fint også om kombinasjonen ikke høres ut som en miks av to fjerne tidsepoker eller "klasser" (som Steingrim Morgenstierne).

Og mens jeg er i gang: La være å sette den fordømte bindestreken for å lage et langt etternavn, spesielt når det blir direkte komisk (som Aas-Åsland). Nei, jeg overdriver ikke, jeg ser mange navn på småbarn i jobbsammenheng. Av og til lurer jeg på om foreldrene tenker i det hele tatt.

Hvis man vil ha et navn barnet blir omtrent alene om i sitt årskull, skal man velge noe som var veldig populært da barnets foreldre fikk navn. De voksne har da følelsen av at "alle" heter dette, mens det i virkeligheten nesten ikke er noen småbarn som får det navnet i det hele tatt. Sønnen min har et sånt navn - "alle" pappaer, onkler, trenere og lærere heter det samme som ham, men ingen som er født rundt årtusenskiftet. Så når Markus og Ida får en datter om 10 - 15 år, bør de kalle henne for Emilie eller Sara hvis de vil at hun skal hete noe annet enn de andre i barnehagen. Broren kan hete Jonas eller Sander (evt. Emil hvis de dropper Emilie).

Gjest Yassine

Ida, Anne/Anna, Ingrid, Mari, Elisabeth, Marianne, Johanne, Hanne, Kamilla, Ingeborg = klassiske og ikke mainstream blant babyer nå (med unntak av Ida og Anna). Gutter er lett: Anders Andreas, Harald, Jens, Peter/Petter, Thomas, Martin, Kristian, Aleksander, Knut, Hans, Arne, osv osv. Nils. Per. Ole.

Gjest Elextra

''Så nå har jeg kommet fram til at jeg heller vil finne et klassisk pent jente/guttenavn som de aller fleste synes er pent..''

I mine ører er klassiske navn snarere Per, Ole, Ola, Bjørn, Helge, Bjørg, Kari, Hege, Anne og Berit enn Marius og Synniva. Sistnevnte har jeg aldri hørt før.

Tror jeg liker best de "halvvanlige", ikke uvanlige og ikke de aller mest vanlige. Marius kunne således vært et eksempel. Videre foretrekker jeg navn som har grei skrivemåte og som ikke blir helt umulige på engelsk (selv om navnene vi selv har valgt ikke er engelske navn).

Gjest Elextra

Det finnes ingen navn som alle synes er pene. Men det finnes navn som har vært ganske høyt oppe på popularitetslista i generasjon etter generasjon, og de har jo de aller fleste vent seg til. Det er flere slike guttenavn enn jentenavn, sistnevnte er mer påvirket av motetrender. Kristian (stavet på diverse måter) er et eksempel.

Noen slike "stayer"-navn (i hvert fall over en god del tiår) som jeg selv liker, er Kristin og Thomas.

Jeg synes noe av det viktigste er å ikke tilfredsstille trangen til å finne noe annet enn det alle andre heter, ved å finne en sær stavemåte eller variant. Synniva er et eksempel på en slik variasjon jeg absolutt ville unngått (med mindre det var noe oppkalling eller en annen god grunn inne i bildet). Mange unger har i dag minst ett fornavn fulgt av diverse mellom- og etternavn, og hvis alle må staves og presiseres, blir det en tålmodighetsprøve for alle parter.

Jeg synes dessuten for- og etternavn bør kunne sies raskt etter hverandre uten at det blir utfordrende, f.eks. kan man la være å velge et fornavn som slutter på samme bokstav som neste navn starter med (som Andreas Stiansen). Fint også om kombinasjonen ikke høres ut som en miks av to fjerne tidsepoker eller "klasser" (som Steingrim Morgenstierne).

Og mens jeg er i gang: La være å sette den fordømte bindestreken for å lage et langt etternavn, spesielt når det blir direkte komisk (som Aas-Åsland). Nei, jeg overdriver ikke, jeg ser mange navn på småbarn i jobbsammenheng. Av og til lurer jeg på om foreldrene tenker i det hele tatt.

Hvis man vil ha et navn barnet blir omtrent alene om i sitt årskull, skal man velge noe som var veldig populært da barnets foreldre fikk navn. De voksne har da følelsen av at "alle" heter dette, mens det i virkeligheten nesten ikke er noen småbarn som får det navnet i det hele tatt. Sønnen min har et sånt navn - "alle" pappaer, onkler, trenere og lærere heter det samme som ham, men ingen som er født rundt årtusenskiftet. Så når Markus og Ida får en datter om 10 - 15 år, bør de kalle henne for Emilie eller Sara hvis de vil at hun skal hete noe annet enn de andre i barnehagen. Broren kan hete Jonas eller Sander (evt. Emil hvis de dropper Emilie).

''Hvis man vil ha et navn barnet blir omtrent alene om i sitt årskull, skal man velge noe som var veldig populært da barnets foreldre fikk navn. De voksne har da følelsen av at "alle" heter dette, mens det i virkeligheten nesten ikke er noen småbarn som får det navnet i det hele tatt. ''

Godt poeng.

''Hvis man vil ha et navn barnet blir omtrent alene om i sitt årskull, skal man velge noe som var veldig populært da barnets foreldre fikk navn. De voksne har da følelsen av at "alle" heter dette, mens det i virkeligheten nesten ikke er noen småbarn som får det navnet i det hele tatt. ''

Godt poeng.

Jeps - den der brukte vi også på vår yngste. Kan godt avsløre at hun heter Elin. Det er ikke et barn på skolen hennes (over 600 elever) med samme navn, men det er mange som heter Eline som jo ble voldsomt populært for noen år siden. Navnene ser kanskje like ut, men de har helt forskjellig trykk på uttalen, derfor blir det to helt forskjellige navn, synes jeg. Også synes jeg selvsagt det er et pent navn da :-) Husker jeg selv ikke kjente noen Elin da jeg vokste opp, men mange av mine venninner hadde søsken med dette navnet, og vi har bare fått positive reaksjoner - heldigvis.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...