Gå til innhold

Måle blodtrykk selv

Gjest beklager - dumme spørsmål

Anbefalte innlegg

På forrige legekontroll ble blodtrykket mitt målt for høyt. 146/98 som er et for høyt undertrykk. Og det er jo undertrykket som er det viktigste vel....

Har aldri målt høyt hos legen tidligere, så tror det var stress, spesielt psykisk som gjorde denne målinga så høy. Men legen ville ha meg tilbake igjen etter ferien for å kontrollmåle det, og det er jo bra.

Men tilfeldigvis så har vi et slikt hjemmemåleapparat til å måle rundt håndleddet, mannen min målte i perioder tidligere etter avtale med legen.

Når man skal bruke dette. Er det slik at man burde sitte ned og slappe av i min. 5 min før man måler? Jeg har vandret rundt i leiligheten, laget mat, brettet tøy og slikt. Og så satt med fort ned for å måle trykket. Og da har det vært litt i høyeste laget. Men det er kanskje naturlig når man måler rett etter man har vært i bevegelse? Jeg er veldig usikker på dette - derfor spør jeg.

En ting til - lakris, øker eller senker det blodtrykket

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381008-m%C3%A5le-blodtrykk-selv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Google er din venn :-)

Ute til høyre finner du mere informasjon.

http://www.apotek1.no/hjerte-og-blodaarer/blodtrykk?gclid=CKreref18rACFccecgodCXJsQg

Sitte ned i 10 minutter, og så måle.

Når dette er sagt, så er det ingen ting å frykte med å la legen måle flere ganger.

Det finnes masse flotte medisiner mot høyt blodtrykk.

Høyt blodtrykk er ikke bra. Man merker det ikke, og det kan gå galt.

På engelsk blir høyt blodtrykk (hypertension) kalt : "the silent killer."

Google er din venn :-)

Ute til høyre finner du mere informasjon.

http://www.apotek1.no/hjerte-og-blodaarer/blodtrykk?gclid=CKreref18rACFccecgodCXJsQg

Sitte ned i 10 minutter, og så måle.

Når dette er sagt, så er det ingen ting å frykte med å la legen måle flere ganger.

Det finnes masse flotte medisiner mot høyt blodtrykk.

Høyt blodtrykk er ikke bra. Man merker det ikke, og det kan gå galt.

På engelsk blir høyt blodtrykk (hypertension) kalt : "the silent killer."

Frykter ikke å la legen måle det flere ganger - hvis du ser så skrev jeg at jeg skulle tilbake å kontrollmåle etter ferien. Var hos legen for en annen kontroll i januar, og da var blodtrykket helt flott. Så legen har målt mitt blodtrykk før, og skal måle det på nytt rett etter ferien.

Takk for link :)

Annonse

Jeg målte også for høyt hos legen, da pga angst for høyt blodtrykk. Jeg kjøpte meg ett hjemmeapperat slik som du, og vente meg til å bruke det. Og jeg har normalt blodtrykk alltid nå.

Ja - det er vel noe med å lære seg å bruke det riktig også.

Nå prøver jeg å sette meg godt til i senga, med ryggen opp mot veggen, og puta i ryggen. Slapper av slik 5-10 min før jeg måler, og da har det vist helt greit undertrykk. Men merker at om jeg er oppspilt så viser det lett for høyt, men det er kanskje vanlig. Så skal nok ikke måle trykket da.

De første dagene jeg målte så valset jeg rundt og drev på med ting, slang rumpa ned og slappet av et min eller to før jeg målte, og da var det ofte for høyt.

Men ser jo at det står man skal roe ned og slappe av min 5 min før man måler. Bruksanvisningen fant jeg plutselig her.

takk for svar

Ingen spørsmål er dumme :)

Både over- og undertrykket er litt forhøyet, men ikke slik at man blir alvorlig skremt :)

Det er best å måle trykket når man har sittet i ro i 3-.5 minutter, uten å snakke.

Når trykket måles skal du også sitte i ro, og ikke snakke.

Lakris øker blodtrykket :)

Ingen spørsmål er dumme :)

Både over- og undertrykket er litt forhøyet, men ikke slik at man blir alvorlig skremt :)

Det er best å måle trykket når man har sittet i ro i 3-.5 minutter, uten å snakke.

Når trykket måles skal du også sitte i ro, og ikke snakke.

Lakris øker blodtrykket :)

Takk for svar, ser jeg nok må sitte i ro litt mer enn jeg gjør før jeg måler. Har funnet ut at å sette seg godt tilrette i senga, med pute bak ryggen. lese bok et par minutter før jeg måler, så er trykket i grunn ganske bra, 145/88, er vel ikke så verst da??

La meg ned i senga og slappet avv før jeg reiste meg opp sittende for å måle trykket med en gagn, da var det høyt. Men når jeg hadde blitt sittende et par minutter før jeg målte på nytt var det bra.

Jeg elsker lakris, men får vel klare meg uten det da

tusen takk for svar

Gjest syttentretti

Frykter ikke å la legen måle det flere ganger - hvis du ser så skrev jeg at jeg skulle tilbake å kontrollmåle etter ferien. Var hos legen for en annen kontroll i januar, og da var blodtrykket helt flott. Så legen har målt mitt blodtrykk før, og skal måle det på nytt rett etter ferien.

Takk for link :)

Det komme jo ann på hvor mye lakris du spiser... Går det en pose om dagen er det ikke bra...

Gjest mannen sin

Jeg måler også blodtrykket selv. Grunnen til at jeg kjøpte en blodtrykksmåler var pga da jeg for noen år tilbake målte blodtrykket i forbindelse med blodgivning. Fikk beskjed at det var alt for høyt, men det var ikke rart for dama satte tydeligvis mansjetten feil, for det gjorde grisevondt, noe som gjorde meg stressa og som øker trykket. Hadde aldri hatt høyt bl.trykk tidligere.

Kjøpte en på apoteket. Automatisk måler med mansjett, som jeg måler på meg selv(mansjetten blåser opp seg selv når man trykker). Hørt at de er mere pålitelige enn håndleddsmåler. Har man stetoskop og mansjett så blir det vanskelig å måle selv tror jeg

Gjest mannen sin

Jeg måler også blodtrykket selv. Grunnen til at jeg kjøpte en blodtrykksmåler var pga da jeg for noen år tilbake målte blodtrykket i forbindelse med blodgivning. Fikk beskjed at det var alt for høyt, men det var ikke rart for dama satte tydeligvis mansjetten feil, for det gjorde grisevondt, noe som gjorde meg stressa og som øker trykket. Hadde aldri hatt høyt bl.trykk tidligere.

Kjøpte en på apoteket. Automatisk måler med mansjett, som jeg måler på meg selv(mansjetten blåser opp seg selv når man trykker). Hørt at de er mere pålitelige enn håndleddsmåler. Har man stetoskop og mansjett så blir det vanskelig å måle selv tror jeg

Mitt blodtrykk varierer også en del. Jeg kan ofte kjenne om det er høyt eller ikke før jeg måler. Hvis jeg kjenner meg litt urolig så er det ofte litt høyere. Lavest er det som regel en periode etter jeg har trent for da føler jeg meg rolig. Trening tømmer kroppen for stresshormoner. Under spesielle fotball kamper kan jeg være nervøs og det kan være f.eks 150/90, mens etter trening kan det være helt nede i 69/112

Kakao skal være bra for blodtrykket:

http://www.ledernett.no/Nyttig/Helse/Kakao-mot-hoeyt-blodtrykk

Gjest mannen sin

Mitt blodtrykk varierer også en del. Jeg kan ofte kjenne om det er høyt eller ikke før jeg måler. Hvis jeg kjenner meg litt urolig så er det ofte litt høyere. Lavest er det som regel en periode etter jeg har trent for da føler jeg meg rolig. Trening tømmer kroppen for stresshormoner. Under spesielle fotball kamper kan jeg være nervøs og det kan være f.eks 150/90, mens etter trening kan det være helt nede i 69/112

Kakao skal være bra for blodtrykket:

http://www.ledernett.no/Nyttig/Helse/Kakao-mot-hoeyt-blodtrykk

Rettelse :90/150 og ikke150/90 (undertrykket kan selvfølgelig ikke være høyere enn overtrykket)

Annonse

Takk for svar, ser jeg nok må sitte i ro litt mer enn jeg gjør før jeg måler. Har funnet ut at å sette seg godt tilrette i senga, med pute bak ryggen. lese bok et par minutter før jeg måler, så er trykket i grunn ganske bra, 145/88, er vel ikke så verst da??

La meg ned i senga og slappet avv før jeg reiste meg opp sittende for å måle trykket med en gagn, da var det høyt. Men når jeg hadde blitt sittende et par minutter før jeg målte på nytt var det bra.

Jeg elsker lakris, men får vel klare meg uten det da

tusen takk for svar

145/88 er greit trykk. Om du klarer å kutte lakrisen og kanskje gå deg en tur eller to i løpet av uka, skal du se du klarer å få det enda lenger ned :)

Ideelt trykk er 120/70 - bare sånn til info :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...