Gå til innhold

"Frisk" i rullestol

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg blir nesten overrasket over at du tror at noen tenker på det, eller bryr seg om det.

Nesten samtlige flygninger har en eller flere passasjerer som går ut av flyet, og så setter seg i rullestolen. Det er da ingen som tenker over det.

Med vennlig hilsen

''Det er da ingen som tenker over det.''

Ut i fra alle svarene hun har fått, så er det tydeligvis det. :)

Fortsetter under...

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• jubalong70

10

• Dorthe

8

• laban

3

• rudolfine

3

Mest aktive i denne tråden

Jeg hadde tenkt at da hadde hun nok et behov for den hjelpen en rullestol kan gi, ved å slippe lange gangavstander.

Og, jeg vil nok tenke at det er godt det finnes slike hjelpemidler tilgjengelig, og at denne damen, uten et synlig handikap, er "tøff nok" til å benytte seg av dette tilbudet.

Hvis du har tenkt deg på tur, jubalong70, så ønsker jeg deg en riktig god tur!

Jeg syns det er smart, og tøft, av deg å benytte rullestol på slike steder.

(Jeg har selv ME, og har bestilt rullestolassistanse når mannen min og jeg skal ha en liten kjæresteferie senere i sommer.)

Annonse

Da tenker jeg at jeg har kommet ett skritt videre på den lange veien det er å bestille rullestol til vi skal reise.

Sukk...er ikke vant til dette enda...

Det skjønner jeg godt!

Jeg har kjent meg veldig igjen i det du har skrevet tidligere.

Jeg har selv ME, og det setter såklart sine begrensinger.

Jeg fikk nylig en elektrisk "scooter", og det satt langt inne å søke om den. Nå bruker jeg den, og opplever en slags frihet igjen. Jeg kan følge ungene på småturer i nabolaget uten å flate helt ut etterpå, og jeg kan hente i barnehagen, og klare å spise middag etterpå. Jeg må innrømme jeg føler meg litt "fremmed" i denne stolen, men friheten oppveier det.

Det skjønner jeg godt!

Jeg har kjent meg veldig igjen i det du har skrevet tidligere.

Jeg har selv ME, og det setter såklart sine begrensinger.

Jeg fikk nylig en elektrisk "scooter", og det satt langt inne å søke om den. Nå bruker jeg den, og opplever en slags frihet igjen. Jeg kan følge ungene på småturer i nabolaget uten å flate helt ut etterpå, og jeg kan hente i barnehagen, og klare å spise middag etterpå. Jeg må innrømme jeg føler meg litt "fremmed" i denne stolen, men friheten oppveier det.

Jeg setter slik pris på at du deler slike opplevelser.

Hodet mitt ser jo logikken i å ta i mot hjelp og bruke hjelpemidler, men sinnet mitt er altså ikke helt med.

Jeg har problemer med å godta at jeg er syk. Fremdeles regner jeg med at jeg straks friskner til igjen, selv om jeg høyst sannsynlig ikke gjør det.

:)

Jeg setter slik pris på at du deler slike opplevelser.

Hodet mitt ser jo logikken i å ta i mot hjelp og bruke hjelpemidler, men sinnet mitt er altså ikke helt med.

Jeg har problemer med å godta at jeg er syk. Fremdeles regner jeg med at jeg straks friskner til igjen, selv om jeg høyst sannsynlig ikke gjør det.

:)

Hihi, kjenner meg igjen i det, ja.

Jeg venter også på å friskne til, og "innstiller meg" på at dette bare er for en periode. ;) Utfordringen er at jeg ikke vet hvor lenge den perioden varer.....

Men, uansett hvor lenge jeg er dårlig, så har jeg bestemt meg for å ha det best mulig mens jeg er dårlig, og utnytte de muligheter og hjelpemidler som faktisk finnes.

Nå har jeg ikke lest noen av svarene nedenfor her.

Men, jeg tenker som så at det er en grunn til at hun har behov for rullestol.

Om barna hadde spurt, noe de kanskje ville ha gjort,

hadde jeg svart at det er en årsak til at hun har rullestol, men at personen ikke trenger å fortelle det til alle og enhver. Om hun hadde hatt et valg, ville hun helt sikkert ha valgt bort rullestolen.

Annonse

Hihi, kjenner meg igjen i det, ja.

Jeg venter også på å friskne til, og "innstiller meg" på at dette bare er for en periode. ;) Utfordringen er at jeg ikke vet hvor lenge den perioden varer.....

Men, uansett hvor lenge jeg er dårlig, så har jeg bestemt meg for å ha det best mulig mens jeg er dårlig, og utnytte de muligheter og hjelpemidler som faktisk finnes.

JEg tenker også at jeg må gjøre det beste ut av den situasjonen jeg er i. Og at jeg må ha det så bra som overhodet mulig.

Foreløpig har ikke dette inkludert hjelpemidler, men jeg varmes sakte opp til tanken om at det kanskje kan være lurt :)

JEg tenker også at jeg må gjøre det beste ut av den situasjonen jeg er i. Og at jeg må ha det så bra som overhodet mulig.

Foreløpig har ikke dette inkludert hjelpemidler, men jeg varmes sakte opp til tanken om at det kanskje kan være lurt :)

Får bare lyst å gi deg en klem. :-)

Du bør ikke tenke for lenge hvis du skal ha hjelpemidler. Det er lange ventetider, jeg pleier å si at vi søker først når det er ting vi hadde trengt i går og det kan ta fire mnd å få en skrue fra hjelpemiddelsentralen og større hjelpemidler kan ta opptil et år. Du må også få en ergoterapeut til å hjelpe deg og her i bydelen er det 4 mnds ventetid på ergoterapeuten også. TTT - ting tar tid ;)

Du bør ikke tenke for lenge hvis du skal ha hjelpemidler. Det er lange ventetider, jeg pleier å si at vi søker først når det er ting vi hadde trengt i går og det kan ta fire mnd å få en skrue fra hjelpemiddelsentralen og større hjelpemidler kan ta opptil et år. Du må også få en ergoterapeut til å hjelpe deg og her i bydelen er det 4 mnds ventetid på ergoterapeuten også. TTT - ting tar tid ;)

Takk for gode råd :)

Men hvordan starter man om man trenger noe da? Er det fastlegen som er første stopp? Ringer man kommunen direkte?

Aner virkelig ikke noen ting om dette :0

Takk for gode råd :)

Men hvordan starter man om man trenger noe da? Er det fastlegen som er første stopp? Ringer man kommunen direkte?

Aner virkelig ikke noen ting om dette :0

I Oslo ringer man bydelen og sier man trenger ergoterapeut. Men du bor vel ikke i by heller. Jeg tror jeg ville ringt Hjelpemiddelsentralen i fylket du bor i og spurt hvordan rutiner de har der. Men uansett så ville jeg fått tak i en ergoterapeut som er den rette personen til å hjelpe deg å se hva du trenger og som skriver søknader. Har du vært innom noe sykehus så du prøve å få hjelp av ergoterapeuten der?

HMS Oslo og Akershus er veldig tungrodd, det er ikke så fullt så ille andre steder :)

I Oslo ringer man bydelen og sier man trenger ergoterapeut. Men du bor vel ikke i by heller. Jeg tror jeg ville ringt Hjelpemiddelsentralen i fylket du bor i og spurt hvordan rutiner de har der. Men uansett så ville jeg fått tak i en ergoterapeut som er den rette personen til å hjelpe deg å se hva du trenger og som skriver søknader. Har du vært innom noe sykehus så du prøve å få hjelp av ergoterapeuten der?

HMS Oslo og Akershus er veldig tungrodd, det er ikke så fullt så ille andre steder :)

Jeg bor ikke i noen storby, nei.

Kjenner ei som er ergoterapeut og som jobbet på nærsykehuset der jeg bor. Kan høre med henne :)

Tusen takk, Dorthe :D

Vet du om det samme gjelder om man ønsker å søke om BPA?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...