Gå til innhold

Mot ny rekord i antall lommetyverier i Oslo

Anbefalte innlegg

Gjest oslobasse

http://www.dagbladet.no/2012/06/30/nyheter/innenriks/politi/kriminalitet/justisministeren/22352017/

''Det er som en flodbølge som kommer - Mot 20000 lommetyverier

I fjor ble det satt rekord med 14962 anmeldte lommetyverier i Oslo. Det var en økning på 45 prosent fra året før.

Men i år står fjorårets rekord for fall. De ferskeste tallene fra politiet viser at det allerede ved utgangen av april var anmeldt 5903 lommetyverier i Oslo, en økning på 35 prosent i forhold til antallet på samme tid i fjor.

Fortsetter trenden ut året, vil antallet anmeldte lommetyverier i hovedstaden passere 20000 i år - en dobling i løpet av en periode på bare to år.

- De er veldig spesialiserte. Damene går på butikkjedene, andre går på restauranter, og andre igjen stjeler lommebøker på buss og T-bane. De dyktiggjør seg på feltet sitt, sier han til Dagbladet.

Politiet mener at et tiggerforbud ville gi et positivt utslag også på kriminalitetsstatistikken.

Politiet setter økningen i sammenheng med at flere omreisende vinningskriminelle kommer til landet. I løpet av den siste uka har politiet tatt 12 lommetyver, alle rumenere, ifølge stasjonssjef Hansen.''

Hvordan skal man få bukt med dette stadig økende problemet?

Fortsetter under...

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

25

• MrNobody

16

• petter smart

2

• EnolaGay

1

Mest aktive i denne tråden

''Hvordan skal man få bukt med dette stadig økende problemet? – oslobasse''

Ved vanlig politiarbeid, akkurat slik som for annen kriminalitet.

Resultatene ser man:

"Boliginnbrudd halvert på to år"

http://www.osloby.no/nyheter/Boliginnbrudd-halvert-pa-to-ar-6681846.html

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3130845.ece

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3369602.ece

Med vennlig hilsen

Gjest oslobasse

''Hvordan skal man få bukt med dette stadig økende problemet? – oslobasse''

Ved vanlig politiarbeid, akkurat slik som for annen kriminalitet.

Resultatene ser man:

"Boliginnbrudd halvert på to år"

http://www.osloby.no/nyheter/Boliginnbrudd-halvert-pa-to-ar-6681846.html

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3130845.ece

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3369602.ece

Med vennlig hilsen

De har vel bare forflyttet aktiviteten til andre områder.

http://touch.tb.no/nyheter/antall-boliginnbrudd-oker-1.7235202

''Antall boliginnbrudd øker

Etter flere år med nedgang i antall husinnbrudd, har trenden snudd.

Etter flere år med dramatisk nedgang av boliginnbrudd har trenden snudd, ifølge politiet.

– Det startet rett før nytt år og fortsatte i 2012. Antall boliginnbrudd øker i Vestfold, sier politiinspektør Kjell Johan Abrahamsen i politiets spesialgruppe Operasjon Grenseløs.''

De har vel bare forflyttet aktiviteten til andre områder.

http://touch.tb.no/nyheter/antall-boliginnbrudd-oker-1.7235202

''Antall boliginnbrudd øker

Etter flere år med nedgang i antall husinnbrudd, har trenden snudd.

Etter flere år med dramatisk nedgang av boliginnbrudd har trenden snudd, ifølge politiet.

– Det startet rett før nytt år og fortsatte i 2012. Antall boliginnbrudd øker i Vestfold, sier politiinspektør Kjell Johan Abrahamsen i politiets spesialgruppe Operasjon Grenseløs.''

Så får politiet gjøre det samme der, arrestere og fengsle folkene bak.

En ganske liten håndveske med glidelås OG klaff. Så har man stroppen over hodet og under en arm slik at selve veska henger under venstre pupp og man kan lene venstre underarm på den. For de ekstra skremte kan man ha den UNDER jakka også. Faktisk. OG snu klaffen inn mot kroppen.

Mitt beste tips. :0D

*Enola med rar bylt på venstre side i byen*

Javel, enda et innlegg om utlendinger som kommer til godsnille Norge for å utnytte mulighetene her.

Nå er rumenere veldig sterk representert når det gjelder mange ting som vi ikke ønsker her på berget.

Gjelder det ikke tigging, bruk av småbarn til samme, eller så er det tyveriraid. (Jeg trenger ikke link, da vi har hendelser nok her i nabolaget.)

Men det som er blitt greia her på DOL, er at hvis vi ikke har en link å komme med, så er det liksom ikke seriøst nok.

Kan vi kalle en spade for en spade og si hva_vi_ mener om dette, istedet for å linke til en "hvilkensomhelst" journalist som jobber i en eller annen blekke.

Jeg misliker sterkt denne utviklingen som skjer her i vårt lille land.

Romania er et flott land.

Hva kan vi bidra med slik at de som bor der, får et liv de ønsker, og som gjør at de trives, og vil dyrke sitt land ?

Det er tross alt noe år siden Ceausescu og kona ble henrettet, og landet kunne se fremover uten en diktator som styrte verre.

Annonse

En ganske liten håndveske med glidelås OG klaff. Så har man stroppen over hodet og under en arm slik at selve veska henger under venstre pupp og man kan lene venstre underarm på den. For de ekstra skremte kan man ha den UNDER jakka også. Faktisk. OG snu klaffen inn mot kroppen.

Jeg har en liten "veske" til kredittkort, osv. som henger i beltet, og som vippes inn på innsiden av bukselinningen. Meget enkelt og trygt.

Med vennlig hilsen

Javel, enda et innlegg om utlendinger som kommer til godsnille Norge for å utnytte mulighetene her.

Nå er rumenere veldig sterk representert når det gjelder mange ting som vi ikke ønsker her på berget.

Gjelder det ikke tigging, bruk av småbarn til samme, eller så er det tyveriraid. (Jeg trenger ikke link, da vi har hendelser nok her i nabolaget.)

Men det som er blitt greia her på DOL, er at hvis vi ikke har en link å komme med, så er det liksom ikke seriøst nok.

Kan vi kalle en spade for en spade og si hva_vi_ mener om dette, istedet for å linke til en "hvilkensomhelst" journalist som jobber i en eller annen blekke.

Jeg misliker sterkt denne utviklingen som skjer her i vårt lille land.

Romania er et flott land.

Hva kan vi bidra med slik at de som bor der, får et liv de ønsker, og som gjør at de trives, og vil dyrke sitt land ?

Det er tross alt noe år siden Ceausescu og kona ble henrettet, og landet kunne se fremover uten en diktator som styrte verre.

Det tar TID å bygge opp et land. Og de gjør nok det samme som folk fra Norge gjorde før, og fremdeles gjør - søker lykken i utlandet - enten det er i USA eller andre land.

Med vennlig hilsen

Jada, sånn er det. Skal vi være happy med at man skal gå rundt å være konstant redd da, eller skal man kunne si fra at nå er det nok ?

Nordmenn skal liksom innrette seg etter de som kommer på "besøk" til, oss, holde kjeft og godta alt som skjer ?

Det er altså hele tiden_vi_som skal tilpasse oss_de_!

Nå godtar jeg ikke at hverken utlendinger eller nordmenn stjeler, bare så det er sagt.

MEN, de som kommer på "besøk" er sterk overrepresntert når det gjelder ting som vi_ikke_ ønsker her.

Ikke skal polititsyrken økes heller, så noe bedring kan dermed ikke forventes - med det første.

Det tar TID å bygge opp et land. Og de gjør nok det samme som folk fra Norge gjorde før, og fremdeles gjør - søker lykken i utlandet - enten det er i USA eller andre land.

Med vennlig hilsen

Det skjønner jeg godt. Men et så flott land som Romania burde virkelig få det til.

Nå bygges det skipsskrog på løpende bånd der nede, og kvaliteten er veldig god.

Jeg synes virkelig synd på rumenerne. En lærerlønn er for eksempel til å sulte ihel på.

Hvor er EU i bildet her ?

Skal alle pengene gå med til å hjelpe kun noen få utvalgte land som har bevilget seg goder som ingen andre har kunnet gjøre ?

"Etter den søte kløe, kommer den sure svie."

Det skjønner jeg godt. Men et så flott land som Romania burde virkelig få det til.

Nå bygges det skipsskrog på løpende bånd der nede, og kvaliteten er veldig god.

Jeg synes virkelig synd på rumenerne. En lærerlønn er for eksempel til å sulte ihel på.

Hvor er EU i bildet her ?

Skal alle pengene gå med til å hjelpe kun noen få utvalgte land som har bevilget seg goder som ingen andre har kunnet gjøre ?

"Etter den søte kløe, kommer den sure svie."

Jeg er helt enig i at EU burde gjøre mer, men for mange land er det faktisk slik at den enkleste måten å få penger inn i landet på er at folk reiser utenlands, jobber og sender penger tilbake til slektninger. Merkelig, men sant.

Samtidig er det veldig viktig å bekjempe fordommer mot rumenere, slik at de som er "her" får jobber, og slik at folk kan gjøre forretning med rumenske firma, turisme, osv.

Med vennlig hilsen

Jada, sånn er det. Skal vi være happy med at man skal gå rundt å være konstant redd da, eller skal man kunne si fra at nå er det nok ?

Nordmenn skal liksom innrette seg etter de som kommer på "besøk" til, oss, holde kjeft og godta alt som skjer ?

Det er altså hele tiden_vi_som skal tilpasse oss_de_!

Nå godtar jeg ikke at hverken utlendinger eller nordmenn stjeler, bare så det er sagt.

MEN, de som kommer på "besøk" er sterk overrepresntert når det gjelder ting som vi_ikke_ ønsker her.

Ikke skal polititsyrken økes heller, så noe bedring kan dermed ikke forventes - med det første.

Nei, man skal selvsagt ikke være redd, men som de aller fleste steder i verden så er det en god idé ikke å "vifte med tusenlappene". En god veske er meget nyttig.

Med vennlig hilsen

Jeg har en liten "veske" til kredittkort, osv. som henger i beltet, og som vippes inn på innsiden av bukselinningen. Meget enkelt og trygt.

Med vennlig hilsen

''Jeg har en liten "veske" til kredittkort, osv. som henger i beltet, og som vippes inn på innsiden av bukselinningen. Meget enkelt og trygt.''

Bruker du det, sånn i hverdagen istedet for vanlig lommebok? Det er sånn "ekstrem-tiltak" jeg tenker på i forhold til utenlandsreiser...ikke om jeg skal inn til hovedstaden...

Annonse

''Jeg har en liten "veske" til kredittkort, osv. som henger i beltet, og som vippes inn på innsiden av bukselinningen. Meget enkelt og trygt.''

Bruker du det, sånn i hverdagen istedet for vanlig lommebok? Det er sånn "ekstrem-tiltak" jeg tenker på i forhold til utenlandsreiser...ikke om jeg skal inn til hovedstaden...

Ja, jeg har brukt det i over 20 år, for jeg reiser mye. Synes det er like greit som vanlig lommebok (jeg merker den jo ikke), og jeg trenger ikke tenke på tyveri, selv om jeg er i menneskemengder.

Med vennlig hilsen

Jeg er helt enig i at EU burde gjøre mer, men for mange land er det faktisk slik at den enkleste måten å få penger inn i landet på er at folk reiser utenlands, jobber og sender penger tilbake til slektninger. Merkelig, men sant.

Samtidig er det veldig viktig å bekjempe fordommer mot rumenere, slik at de som er "her" får jobber, og slik at folk kan gjøre forretning med rumenske firma, turisme, osv.

Med vennlig hilsen

Helt enig.

De er en del, som ødelegger for den store masse.

Når man studerer et europa kart, så kunne mange av disse landene være et "kornkammer" for hele europa.

Istedet så leser vi mere og mere av dette her :

http://e24.no/naeringsliv/her-slaar-kobber-mafiaen-til/20247040

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3427814.ece

Det er dette inntrykket den vanlige nordmann sitter igjen med.

Her i nabolaget, så forsvinner alt som ikke er spikret fast. Dette gjelder plenklippere, båtmotorer, sykler osv.osv.

Nei, man skal selvsagt ikke være redd, men som de aller fleste steder i verden så er det en god idé ikke å "vifte med tusenlappene". En god veske er meget nyttig.

Med vennlig hilsen

Jeg jobber ute i verden 7 måneder i året. Og da tilsvarende hjemme i Norge de resterende 5 mnd.

Dette med å ikke vifte med hverken det ene eller det andre, er jeg veldig kjent med.

Det er naturligvis naivt å tro at Norge skal være untatt det som skjer i resten av verden.

Men det betyr ikke at jeg ikke vil si fra.

Vi er så få i dette landet, at det er mange byer, vi aldri har hørt om, som er mye større enn hele norges befolkning til sammen.

Jeg føler at vår "snillsme" blir utnyttet til de grader jeg ikke har sett noe annet sted i verden.

Jeg har jobbet noen år i New Zealand og Tasmania. Dette er også "utposter" som Norge er, og minner litt om hverandre.

Utviklingen i disse landene, er nok som her hjemme på berget.

Helt enig.

De er en del, som ødelegger for den store masse.

Når man studerer et europa kart, så kunne mange av disse landene være et "kornkammer" for hele europa.

Istedet så leser vi mere og mere av dette her :

http://e24.no/naeringsliv/her-slaar-kobber-mafiaen-til/20247040

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3427814.ece

Det er dette inntrykket den vanlige nordmann sitter igjen med.

Her i nabolaget, så forsvinner alt som ikke er spikret fast. Dette gjelder plenklippere, båtmotorer, sykler osv.osv.

Og det viser jo hvor viktig det er at politiet der du bor gjør slik politiet i Oslo gjorde vedr. innbrudd. Målrettet og planlagte aksjoner mot slikt.

Med vennlig hilsen

Jeg jobber ute i verden 7 måneder i året. Og da tilsvarende hjemme i Norge de resterende 5 mnd.

Dette med å ikke vifte med hverken det ene eller det andre, er jeg veldig kjent med.

Det er naturligvis naivt å tro at Norge skal være untatt det som skjer i resten av verden.

Men det betyr ikke at jeg ikke vil si fra.

Vi er så få i dette landet, at det er mange byer, vi aldri har hørt om, som er mye større enn hele norges befolkning til sammen.

Jeg føler at vår "snillsme" blir utnyttet til de grader jeg ikke har sett noe annet sted i verden.

Jeg har jobbet noen år i New Zealand og Tasmania. Dette er også "utposter" som Norge er, og minner litt om hverandre.

Utviklingen i disse landene, er nok som her hjemme på berget.

Men man skal ikke akseptere kriminalitet noe sted - verken i Oslo eller Rio de Janeiro. Det avhenger vel ikke av hvor stor befolkningen er?

Med vennlig hilsen

Det bare flytter problemet. Det eneste effektive er strengere grensekontroll.

Og straffe alle de andre?

Nei, det er en langt dyrere løsning, som rammer tusenvis av uskyldige og er et skritt flere tiår tilbake i historien.

Det er faktisk like tåpelig som da folk ville forhindre folk fra Nordland fritt å kunne reise til Oslo.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...