Gå til innhold

Mot ny rekord i antall lommetyverier i Oslo

Anbefalte innlegg

Gjest Nord og ned.

Det mente jeg ikke heller.

Det jeg mente var at den gjengse rumener ønsker å få et bedre liv.

Som jeg har skrevet tidligere, så er selv en rumensk lærerlønn til å sulte ihel av.

Etniske rumenere i dag har både bil en akseptabel bolig og en generelt høy levestandart i forhold til for 20 år siden. Imidlertid har de europas i særklasse største andel sigønere som drar alle parametere ned totalt sett.

Mange rumenere i norge er fortvilet over at aviser og media ikke kalle kjeltringene for sitt rette navn, slik at de slipper bli stigmatisert. Sigøynerenes usiviliserte livsstil er en ennå strørre belastning for dem der nede, enn for oss.

Fortsetter under...

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

25

• MrNobody

16

• petter smart

2

• EnolaGay

1

Mest aktive i denne tråden

Ja, da er i enige.

Det er det siste avsnittet du skrev, som startet denne tråden.

Det er altså en sterk økning.

Hvorfor ?

Hva gjjør vi med det ?

(kjenner jeg det norske systemet rett, så gjør vi ingenting. Og misnøyen bare øker. Slik den gjør i flere land.)

Men som jeg skrev - da det var en økning i boliginnbrudd i Oslo, så hadde politiet en målrettet kampanje, og fikk slutt på det.

Slik kan jo gjøres andre steder også, og så kan de få fengselstraffer som er passe lange.

Samtidig kan man se hva man kan få til for å få folk i lovlig arbeid, slik at de betaler skatter og jobber "ordentlig".

Med vennlig hilsen

Du får, sannsynligvis, langt bedre behandling enn den jevne brasilianer får! ;-)

Ja, de kriminelle må bli tatt og straffet. Det er jo det jeg også sier. Og det gjelder selvsagt uavhengig av nasjonaliteten på den kriminelle.

Med vennlig hilsen

Jepp, jeg får bedre behandling enn en brasiliansk innbygger.

Men det var heller ikke spørsmålet mitt.

Det var : får jeg komme tilbake dit ved en senere anledning, etter å ha forbrutt med mot landets lover ?

Har du noe kriminelt rullebladet ditt, så er det mange land du kan glemme å komme til. USA f.eks.

Ordføreren i Bergen ble nektet å forlate Europa på en reise til USA, fordi han manglet noen papirer.

Her i Norge ?

Jo her kan hvem som helst oppholde seg i 3 mnd. hvis de står som arbeidssøkende.

Etter 3 mnd. så reiser de over grensen, og er tilbake på ny frisk.

Frp vil sjekke om de virkelig søker arbeid. Er det urimelig ?

Flytte til Australia ? Da må du bevise at du har en jobb, og kan brødfø deg selv. Og at du ikke vil være en byrde for landet idet du flytter inn.

Dette er mange av lærdommene andre land har gjort seg, etter år med åpne landegnser.

Har d

Etniske rumenere i dag har både bil en akseptabel bolig og en generelt høy levestandart i forhold til for 20 år siden. Imidlertid har de europas i særklasse største andel sigønere som drar alle parametere ned totalt sett.

Mange rumenere i norge er fortvilet over at aviser og media ikke kalle kjeltringene for sitt rette navn, slik at de slipper bli stigmatisert. Sigøynerenes usiviliserte livsstil er en ennå strørre belastning for dem der nede, enn for oss.

Jeg er enig i det du sier.

Og debatterer man skriftelig, så er det lett at ting blir stigmatisert.

Det er ikke meningen, heller denne gang.

Det er den norske snillismen jeg vil ta tak i. Enten det gjelder folk fra det landet eller det landet.

Det gagner ingen at ikke en spade blir kalt en spade, og at vi setter inn tiltak der det vil hjelpe.

Terskelen får å sende noen ut, og forby de å komme tilbake - hvis de har gjort noe kriminelt - er for høy.

Jepp, jeg får bedre behandling enn en brasiliansk innbygger.

Men det var heller ikke spørsmålet mitt.

Det var : får jeg komme tilbake dit ved en senere anledning, etter å ha forbrutt med mot landets lover ?

Har du noe kriminelt rullebladet ditt, så er det mange land du kan glemme å komme til. USA f.eks.

Ordføreren i Bergen ble nektet å forlate Europa på en reise til USA, fordi han manglet noen papirer.

Her i Norge ?

Jo her kan hvem som helst oppholde seg i 3 mnd. hvis de står som arbeidssøkende.

Etter 3 mnd. så reiser de over grensen, og er tilbake på ny frisk.

Frp vil sjekke om de virkelig søker arbeid. Er det urimelig ?

Flytte til Australia ? Da må du bevise at du har en jobb, og kan brødfø deg selv. Og at du ikke vil være en byrde for landet idet du flytter inn.

Dette er mange av lærdommene andre land har gjort seg, etter år med åpne landegnser.

Har d

Men du må jo se på størrelsen av landene. Norge har 5 millioner mennesker, og er ca 321 000 kkm.

USA har over 300 millioner, og ca 9 millioner kkm. Brasil er ikke langt unna. Bare byen São Paulo alene har ca 5 ganger hele Norges befolkning.

De forskjelle landene i Europa tilsvarer altså egentlig de individuelle statene i USA og Brasil.

Og der kan alle reise fritt for å søke jobber, osv. Ingen sier at folk fra Bahia ikke kan reise til Pernambuco eller Rio Grande do Sul.

Vi skal i hvert fall ikke gi noen skarve lommetyver "æren" av å lukke Europa, og ødelegge for oss, ved å stenge grensene.

Med vennlig hilsen

Men du må jo se på størrelsen av landene. Norge har 5 millioner mennesker, og er ca 321 000 kkm.

USA har over 300 millioner, og ca 9 millioner kkm. Brasil er ikke langt unna. Bare byen São Paulo alene har ca 5 ganger hele Norges befolkning.

De forskjelle landene i Europa tilsvarer altså egentlig de individuelle statene i USA og Brasil.

Og der kan alle reise fritt for å søke jobber, osv. Ingen sier at folk fra Bahia ikke kan reise til Pernambuco eller Rio Grande do Sul.

Vi skal i hvert fall ikke gi noen skarve lommetyver "æren" av å lukke Europa, og ødelegge for oss, ved å stenge grensene.

Med vennlig hilsen

Ikke stenge grensene.

Det er det ingen i denne tråden som har nevnt med et ord.

Men å stille litt krav kunne kanskje være på sin plass.

Kansje være litt strengere når noen først har blitt tatt for en forbrytelse ?

Norge er jo nevnt som et fristed for krigsforbrytere blandt annet.

Blir man tatt som skurk, så er Norge det beste landet å bli tatt i.

Enten man heter ABB eller komme fra "annet land"

Annonse

Ikke stenge grensene.

Det er det ingen i denne tråden som har nevnt med et ord.

Men å stille litt krav kunne kanskje være på sin plass.

Kansje være litt strengere når noen først har blitt tatt for en forbrytelse ?

Norge er jo nevnt som et fristed for krigsforbrytere blandt annet.

Blir man tatt som skurk, så er Norge det beste landet å bli tatt i.

Enten man heter ABB eller komme fra "annet land"

Jo, innlegget fra "N&N" (nest øverst nå) tar til ord for å gå ut av Schengen, og det vil stenge grensene for svært mange.

====

''Men å stille litt krav kunne kanskje være på sin plass. Kansje være litt strengere når noen først har blitt tatt for en forbrytelse ?''

Enig, og jeg har ofte tatt til orde for strengere straffer, men poenget er at det jo er en annen og separat diskusjon fra Schengen. Strengere straffer skal selvsagt også gjelde nordmenn. Det er et grunnkrav i en rettsstat.

Og dette er i tråd med det jeg har skrevet flere ganger i denne tråden - gå målrettet etter de kriminelle. Gjør mer der. Ikke la dem ødelegge for oss andre.

Med vennlig hilsen

Gjest Nord og ned.

Jo, innlegget fra "N&N" (nest øverst nå) tar til ord for å gå ut av Schengen, og det vil stenge grensene for svært mange.

====

''Men å stille litt krav kunne kanskje være på sin plass. Kansje være litt strengere når noen først har blitt tatt for en forbrytelse ?''

Enig, og jeg har ofte tatt til orde for strengere straffer, men poenget er at det jo er en annen og separat diskusjon fra Schengen. Strengere straffer skal selvsagt også gjelde nordmenn. Det er et grunnkrav i en rettsstat.

Og dette er i tråd med det jeg har skrevet flere ganger i denne tråden - gå målrettet etter de kriminelle. Gjør mer der. Ikke la dem ødelegge for oss andre.

Med vennlig hilsen

''Jo, innlegget fra "N&N''

Og det betyr at f.eks UK har stengte grenser pr. idag, og/eller at Norge var et stengt land før 2001?

Ta deg nå for pokker sammen da mann!

Gjest togli

''Hvordan skal man få bukt med dette stadig økende problemet?''

Noen forslag:

Mer politi slik at lommetyver og andre små- og middels kjeltringer risikerer å bli tatt.

Strengere straffer slik at man faktisk risikerer noe ved å bli tatt. Det norske godfjottsystemet gjør oss alt for attraktive for både organiserte og uorganiserte skurker.

For mange utenlandske krimminelle er 1-12 mndr i et norsk fengsel med tilgang på tannlege- og helsetjenester norske sosialklienter bare kan drømme om, en ren ferie og rehab. I tillegg får de betalt for å sitte inne.

Forby tigging og gjøre det vanskeligere å komme inn i landet uten å ha en jobb å gå til eller kunne dokumentere at man har råd til å oppholde seg her. Sende utenlandske uteliggere hjem.

Nasjonaliteter som utmerker seg negativt på statistikken, krever særlige tiltak. Vi kan ikke være så forbasket redde for å bli beskyldt for å være fordomsfulle. Fordommer vil dessuten bygges ned om man kan være mer trygg på at de som slipper inn i landet er hederlige.

På individnivå må vi rett og slett gjøre det vanskeligere for lommetyver å rane oss.

mvh

Mange gode forslag der :)

Gjest togli

Min personlige løsning (etter å naivt ha blitt frastjålet både Visa - og Mastercard på Oslo S) er denne, som jeg fester på innsiden av i buksekanten:

http://www.enklereliv.no/productDetails.aspx?catId=0&pId=2987

I veska har jeg kun erstattelige ting som leppestift, solbriller og annet fjas.

Tusen takk for tips!! Drar snart til Hellas, så imorgen skal jeg innom denne butikken her hjemme og kjøpe meg en slik lommebok :)

Gjest oslobasse

''Hvordan skal man få bukt med dette stadig økende problemet?''

Noen forslag:

Mer politi slik at lommetyver og andre små- og middels kjeltringer risikerer å bli tatt.

Strengere straffer slik at man faktisk risikerer noe ved å bli tatt. Det norske godfjottsystemet gjør oss alt for attraktive for både organiserte og uorganiserte skurker.

For mange utenlandske krimminelle er 1-12 mndr i et norsk fengsel med tilgang på tannlege- og helsetjenester norske sosialklienter bare kan drømme om, en ren ferie og rehab. I tillegg får de betalt for å sitte inne.

Forby tigging og gjøre det vanskeligere å komme inn i landet uten å ha en jobb å gå til eller kunne dokumentere at man har råd til å oppholde seg her. Sende utenlandske uteliggere hjem.

Nasjonaliteter som utmerker seg negativt på statistikken, krever særlige tiltak. Vi kan ikke være så forbasket redde for å bli beskyldt for å være fordomsfulle. Fordommer vil dessuten bygges ned om man kan være mer trygg på at de som slipper inn i landet er hederlige.

På individnivå må vi rett og slett gjøre det vanskeligere for lommetyver å rane oss.

mvh

Mange fornuftige forslag!

Gjest togli

Men i strid med grunnleggende konvensjoner og rettigheter.

Med vennlig hilsen

Kanskje på tide å endre noen av konvensjonene og rettighetene? Sånn kan det iallefall ikke fortsette..... er sikker på de lovlydige rumenerne eller hvem det nå er ville satt stor pris på et slikt tiltak også!

Annonse

Kanskje på tide å endre noen av konvensjonene og rettighetene? Sånn kan det iallefall ikke fortsette..... er sikker på de lovlydige rumenerne eller hvem det nå er ville satt stor pris på et slikt tiltak også!

Man gjør da ikke om på hvordan man behandler mennesker på grunn av en liten gruppe lommetyver?

Dette er konvensjoner som skal funke i krig, i krim mot menneskeheten, og her gir vi opp på grunn av noen lommetyver? Samtidig som vi forventer at "kineserne" og alle andre skal holde seg innenfor Menneskerettighetene?

Med vennlig hilsen

petter smart

Det har da ingen relevans om det bor 2 eller 20 millioner rumenere i Romania. Det har vært åpne grenser i årevis, og det er kun noen få som bor her.

Hva som skal gjøres for å redusere antall lommetyverier? Akkurat som jeg svarte for mange timer siden - at politiet gjør målrettet arbeid mot det, uansett hvem som står bak tyveriene.

Det man IKKE gjør er å straffe/ramme uskyldige, bare fordi de tilfeldigvis har samme pass/fødested/hudfarge/kjønn/hudfarge osv osv som de antatt kriminelle har.

Vi er en rettsstat, og vi straffer ikke kollektivt. Det er et slags minimum av det man kan forvente.

Med vennlig hilsen

''Det man IKKE gjør er å straffe/ramme uskyldige, bare fordi de tilfeldigvis har samme pass/fødested/hudfarge/kjønn/hudfarge osv osv som de antatt kriminelle har.''

Det gjøres jo hele tiden. Vi lar bl.a. svensker og dansker reise fritt inn i Norge. Folk fra bl.a. den tredje verden har ikke samme frihet. Vi står fritt til å nekte hvem vi måtte ønske det adgang til landet. Evt begrense denne muligheten.

Det samme gjør vi på et privat plan. Jeg ville f.eks. ikke invitert en uteligger inn i mitt hus, selv om vedkommende ikke har gjort meg noe. Jeg ville fryktet å bli rundstjålet. Dette basert på hva andre uteliggere har gjort. Jeg står fritt til å ta en slik avgjørelse.

''Det man IKKE gjør er å straffe/ramme uskyldige, bare fordi de tilfeldigvis har samme pass/fødested/hudfarge/kjønn/hudfarge osv osv som de antatt kriminelle har.''

Det gjøres jo hele tiden. Vi lar bl.a. svensker og dansker reise fritt inn i Norge. Folk fra bl.a. den tredje verden har ikke samme frihet. Vi står fritt til å nekte hvem vi måtte ønske det adgang til landet. Evt begrense denne muligheten.

Det samme gjør vi på et privat plan. Jeg ville f.eks. ikke invitert en uteligger inn i mitt hus, selv om vedkommende ikke har gjort meg noe. Jeg ville fryktet å bli rundstjålet. Dette basert på hva andre uteliggere har gjort. Jeg står fritt til å ta en slik avgjørelse.

Private hjem og offentlige områder er ikke sammenlignbare.

Gjest fuglebo

Prinsippet er det samme.

Leste du ikke den delen om at vi allerede gjør forskjell på folk ut fra hvilke land de kommer fra?

''Leste du ikke den delen om at vi allerede gjør forskjell på folk ut fra hvilke land de kommer fra?'

Det tror jeg han glemte.

Prinsippet er det samme.

Leste du ikke den delen om at vi allerede gjør forskjell på folk ut fra hvilke land de kommer fra?

Nei, prinsippet om ikke-diskriminering i offentlighet er ikke det samme som hva man kan tillate seg privat.

At man diskriminerer mellom land er sant, men Romania er i Schengen, som er en avtale vi har skrevet under på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...