Gå til innhold

Kan dere forstå dette (utdannelse)?

Anbefalte innlegg

Tenker jeg kunne jo klart et emne i høst (10 studioepoeng)...

Men jeg har tidligere hatt den problematikken at jeg har gapt over for mye, fordi jeg har syntes det har gått for tregt.

''Men jeg har tidligere hatt den problematikken at jeg har gapt over for mye, fordi jeg har syntes det har gått for tregt.'' Og hvordan har det gått videre? Har du fått fullført?

Fortsetter under...

• Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

10

• miakami

5

• Bella Dotte

5

• XbellaX

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Why are they feeding me?

''Men jeg har tidligere hatt den problematikken at jeg har gapt over for mye, fordi jeg har syntes det har gått for tregt.'' Og hvordan har det gått videre? Har du fått fullført?

Nei, da har jeg ikke fullført noe som helst. Det er fordi jeg sliter med psykiske svingninger.

Nei, da har jeg ikke fullført noe som helst. Det er fordi jeg sliter med psykiske svingninger.

Ta med deg denne lærdommen. Det kan være helt ******** å kjenne på at det går tregt, men det er fantastisk viktig å stå imot lysten til å kaste seg over "alt". Ørsmå steg, så får det heller ta tid, det er bedre det tar tid enn at du kjører deg helt ned gang på gang.

Jeg har tro på deg, selv om du gir meg grå hår i blant :-)

Ta med deg denne lærdommen. Det kan være helt ******** å kjenne på at det går tregt, men det er fantastisk viktig å stå imot lysten til å kaste seg over "alt". Ørsmå steg, så får det heller ta tid, det er bedre det tar tid enn at du kjører deg helt ned gang på gang.

Jeg har tro på deg, selv om du gir meg grå hår i blant :-)

Hehe... :-)

Har nettopp begynt på SS da... ideen er at det skal stabilisere meg!

Men det er jo ikke bare det som plager meg. Jeg er paranoid i tillegg, og trekker meg unna alt som er av sosiale situasjoner, nesten.

Så jeg vet ikke. Litt skulle jeg greie!

Hehe... :-)

Har nettopp begynt på SS da... ideen er at det skal stabilisere meg!

Men det er jo ikke bare det som plager meg. Jeg er paranoid i tillegg, og trekker meg unna alt som er av sosiale situasjoner, nesten.

Så jeg vet ikke. Litt skulle jeg greie!

Det blir spennede å se om SS kan fungere for deg, jeg håper virkelig det. Ja, jeg husker du nevnte paranoid- symptomer tidligere når vi snakket om støttelærer. Til tross for hindringene så tror jeg du har noe å gjøre på en skole videre bare vær overforsiktig med hva du tar på deg i begynnelsen. Lykke til, uansett hva du velger.

Det blir spennede å se om SS kan fungere for deg, jeg håper virkelig det. Ja, jeg husker du nevnte paranoid- symptomer tidligere når vi snakket om støttelærer. Til tross for hindringene så tror jeg du har noe å gjøre på en skole videre bare vær overforsiktig med hva du tar på deg i begynnelsen. Lykke til, uansett hva du velger.

Takker. ;-)

Føler ikke at valget er mitt da, men det er vel det ja.

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Det er i samarbeid med NAV, må vite, og de sier at så lenge det kun er deltid (50% eller under) så er det lov...

''Ja... men tror ikke de lar meg studere, jeg. De sier jeg ikke klarer''

Du kommer med to motstridende svar, men jeg kjenner som sagt ikke reglene.

''Ja... men tror ikke de lar meg studere, jeg. De sier jeg ikke klarer''

Du kommer med to motstridende svar, men jeg kjenner som sagt ikke reglene.

Vel, det er som sagt _lovlig_, men hvorvidt ansvargruppa mi godkjenner dette er en helt annen sak!

*Må* det godkjennes da? Hva du gjør på fritida di er vel din egen sak?

Kan vel "gi faen" i dem, men det vil jeg ikke. Jeg vil jo samarbeide. De vil nok jeg skal gjøre ting de mener er "sunnere" for meg...

Hva mener de er sunnere, og hvorfor?

De vil ikke at jeg isolerer meg sånn, og hvis jeg skal studere blir jeg sikkert bare sittende hjemme. De vil jeg skal gjøre noe sosialt, men det vil jo ikke jeg, fordi jeg ikke har særlig glede av slikt.

Bella Dotte

De vil ikke at jeg isolerer meg sånn, og hvis jeg skal studere blir jeg sikkert bare sittende hjemme. De vil jeg skal gjøre noe sosialt, men det vil jo ikke jeg, fordi jeg ikke har særlig glede av slikt.

Hva har du glede av, og hvorfor skal du gjøre ting du ikke har glede av?

Annonse

De trur meg ikke når jeg sier jeg ikke har glede av det, og har andre interesser. De mener det er pga. sykdom jeg sier det.

Men ja jeg er enig, jeg bør gjøre det jeg har glede av.

''Sett at en person i slutten av tjue-åra er blitt ufør. Veldig akademisk interessert, og ifølge tidligere tilbakemeldinger også ganske begavet.

Kan dere forstå ønsket om å ta en utdannelse, som går på interesser, og som vedkommende har intellektuell kapasitet til? Selv om vedkommende som nevnt er ufør.

Man vet jo aldri hva som skjer med tanke på sykdommen med åra. Det er vel aldri for sent å begynne å jobbe?

Og det går vel ikke ut over noe/noen, om vedkommende prøver å studere litt, siden ytelsene fra NAV ikke øker (eller synker) på grunn av dette.

Siden det bare er snakk om deltidsstudier, vil ikke noen plass som andre mer yrkesdyktige kunne fått opptas.''

Jeg har ikke lest hele tråden.

Siden du ønsker det, så kan du neppe kritiseres for å velge å fortsette med studier. Jeg tror imidlertid ikke det er lurt. Du har forsøkt på omtrent det samme i mange år nå - og da tror jeg tiden er inne for å gjøre noe annet. Jeg har sett litt for mange unge mennesker med psykoselidelser blitt gående på universitetet uten å produsere noe særlig med studiepoeng i årevis - nettopp fordi de som deg, i utgangspunktet har hatt svært gode evneforutsetninger i forhold til studier. Men i stedet for at de får anvendt sine ressurser på et eller annet område, så ender de som uføretrygdede. Studieprogresjonen blir for dårlig og de blir gående alene uten å delta i noe sosialt fellesskap.

Det finnes selvfølgleig unntak fra dette, men når man har forsøkt å studere til man er i slutten av tyveårene uten at det har blitt så mye ut av det (slik jeg forstår er din situasjon?), så synes jeg at tiden er inne for å forsøke å finne en plass i arbeidslivet som på en eller annen måte kan fungere som tilknytningspunkt.

''Sett at en person i slutten av tjue-åra er blitt ufør. Veldig akademisk interessert, og ifølge tidligere tilbakemeldinger også ganske begavet.

Kan dere forstå ønsket om å ta en utdannelse, som går på interesser, og som vedkommende har intellektuell kapasitet til? Selv om vedkommende som nevnt er ufør.

Man vet jo aldri hva som skjer med tanke på sykdommen med åra. Det er vel aldri for sent å begynne å jobbe?

Og det går vel ikke ut over noe/noen, om vedkommende prøver å studere litt, siden ytelsene fra NAV ikke øker (eller synker) på grunn av dette.

Siden det bare er snakk om deltidsstudier, vil ikke noen plass som andre mer yrkesdyktige kunne fått opptas.''

Jeg har ikke lest hele tråden.

Siden du ønsker det, så kan du neppe kritiseres for å velge å fortsette med studier. Jeg tror imidlertid ikke det er lurt. Du har forsøkt på omtrent det samme i mange år nå - og da tror jeg tiden er inne for å gjøre noe annet. Jeg har sett litt for mange unge mennesker med psykoselidelser blitt gående på universitetet uten å produsere noe særlig med studiepoeng i årevis - nettopp fordi de som deg, i utgangspunktet har hatt svært gode evneforutsetninger i forhold til studier. Men i stedet for at de får anvendt sine ressurser på et eller annet område, så ender de som uføretrygdede. Studieprogresjonen blir for dårlig og de blir gående alene uten å delta i noe sosialt fellesskap.

Det finnes selvfølgleig unntak fra dette, men når man har forsøkt å studere til man er i slutten av tyveårene uten at det har blitt så mye ut av det (slik jeg forstår er din situasjon?), så synes jeg at tiden er inne for å forsøke å finne en plass i arbeidslivet som på en eller annen måte kan fungere som tilknytningspunkt.

Det er mye sant i dette da, men jeg har _veldig_ lyst til å skaffe meg en utdannelse... fordi det er det jeg planla i utgangspunktet... syns det er veldig leit å måtte oppgi.

Men det er jo riktig at jeg sikkert ikke vil bli ferdig, og at jeg kanskje hadde hatt det bedre med noe annet opplegg.

Kanskje det beste for samfunnet, og.

Det er mye sant i dette da, men jeg har _veldig_ lyst til å skaffe meg en utdannelse... fordi det er det jeg planla i utgangspunktet... syns det er veldig leit å måtte oppgi.

Men det er jo riktig at jeg sikkert ikke vil bli ferdig, og at jeg kanskje hadde hatt det bedre med noe annet opplegg.

Kanskje det beste for samfunnet, og.

''Det er mye sant i dette da, men jeg har _veldig_ lyst til å skaffe meg en utdannelse... fordi det er det jeg planla i utgangspunktet... syns det er veldig leit å måtte oppgi.

''

Du trenger ikke gi opp for alltid, men forsøke å gjøre noe annet inntil du har et høyere funksjonsnivå.

Noen ganger kan det være destruktivt å leve livet sitt orientert etter en drøm/fantasi og ikke etter virkeligheten (dvs. etter det du erfaringsvis mestrer gitt ditt nåværende funksjonsnivå).

''Det er mye sant i dette da, men jeg har _veldig_ lyst til å skaffe meg en utdannelse... fordi det er det jeg planla i utgangspunktet... syns det er veldig leit å måtte oppgi.

''

Du trenger ikke gi opp for alltid, men forsøke å gjøre noe annet inntil du har et høyere funksjonsnivå.

Noen ganger kan det være destruktivt å leve livet sitt orientert etter en drøm/fantasi og ikke etter virkeligheten (dvs. etter det du erfaringsvis mestrer gitt ditt nåværende funksjonsnivå).

Men hva om SS hjelper meg masse, da? Jeg har aldri prøvd SS før. Grunnen til det vet jeg ikke helt!

Nå vet ikke jeg om du spør for deg selv eller for noen andre.

Det jeg tenker er at hvis Nav finner ut at vedkommende studerer, vil vedkommende kunne bli tatt for svindling. Vedkommende må velge om hun/han har tenkt å være ufør eller student.

''Det jeg tenker er at hvis Nav finner ut at vedkommende studerer, vil vedkommende kunne bli tatt for svindling. Vedkommende må velge om hun/han har tenkt å være ufør eller student.''

Heldigvis er ikke NAV fullt så firkantet. De innser at noen har såpass dårlige forutsetninger for å klare seg i arbeidslivet at de anser det som positivt at vedkommende forsøker å få til noe i forhold til studier selv om de er blitt uføretrygdede. Dette vil jo øke sannsynligheten for at uføre vil kunne komme seg ut i arbeid etterhvert.

'' hvorfor skal du gjøre ting du ikke har glede av?''

Å aldri gjøre ting man ikke har lyst til - eller har umiddelbar glede av - anser jeg for å være snarveien til dårlig livskvalitet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...