Gå til innhold

Å leve uten utdannelse

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På den annen side har det aldri vært lettere å få en utdannelse, men det var ikke det du spurte om.

Noe av problemet er at det er knyttet lav prestisje til de bransjene som faktisk trenger pålitelig arbeidskraft uten utdannelse. Dette blir lett en ond spiral - lav status fører til dårlig motivasjon og liten innsats hos søkerne, de holder ikke ut lenge, arbeidsgiverne får inntrykk av at (norske) søkere ikke er interessert nok og gir dem opp, osv.

F.eks. er det mange som sliter med å finne folk som holder ut i jobber som egentlig ikke krever mer enn at man står opp tidlig om morgenen og møter opp, ikke stjeler og ikke ødelegger noe, og holder ut en periode med relativt dårlig lønn. Men akkurat dette MÅ man. F.eks. vil en pålitelig mann i 20-årene som tar en heltidsjobb i matbutikk, stige raskt i gradene dersom han gjør akkurat dette. Men ikke hvis han ikke orker å stille på jobb kl. 0645 eller er en unnasluntrer (eller tyv) på annen måte.

Det finnes også jobber som i utgangspunktet bare krever bilsertifikat og at man er til å stole på. Men da må man også stå opp, være edru, ikke kjøre som en villmann og ikke spise av lasset.

Se på alle svenskene som "nedverdiger" seg til å ta jobber i servicebransjen, mange av dem har svært lite utdannelse. Men hvis kafeen på senteret skal åpne kl. 10 og det holder med én person så tidlig, må den ene faktisk være der for å gjøre alt klart - og ikke føle seg for "fin" til å løpe mellom disken, kaffetrakteren og ovnen.

Jeg bor i Oslo, og jeg vet at ikke alt dette gjelder på småsteder. Men jeg er i hvert fall dypt uenig i at det ikke er noen vits i å leve - det er mye som lar seg gjøre hvis man er villig til å ofre noe for det. Nå høres jeg ut som en gammel tante, og det er jeg også ;-)

Der er jobb å få, ikke nødvendigvis den jobben du sikkert ønsker men der er muligheter om du tenker kreativt samt er villig til å flytte på deg dersom det er nødvendig.