tradisjon Skrevet 4. november 2001 Del Skrevet 4. november 2001 Hva hjelpe egentlig wild yam for??? Har hørt noen si det hjelper på progestrone nivået i kroppen...... Bør jeg slutte med det når jeg har blitt gravid eller har det noe med progestron i gjøre. Jeg har 2 spontanaborter bak meg så nå spiser jeg alt for å komme meg videre 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38119-wild-yam/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tullemor Skrevet 4. november 2001 Del Skrevet 4. november 2001 Leger er vel ikke så begeistret for anbefalinger av naturmidler, men jeg vil likevel komme med en ) Det skader ihvertfall IKKE å prøve! Jeg brukte wildyam for å bli gravid med mitt tredje barn. Jeg hadde store hormonforstyrrelser, 40-80-dagers sykluser, masse cyster påvist på begge eggstokkene. Blodprøvene vist for høyt innhold av det eggløsnings-hemmende hormonet, og at jeg ikke hadde eggløsning. Fikk tilbud om eggløsningsstimulerende hormoner, men ønsket å forsøke den "naturlige" veien først. Jeg begynte altså med å bli utredet hos lege og gynekolog, med blodprøver, ultralyd osv. Deretter oppsøkte jeg en kinesolog (man skal visstnok ikke ta wildyam på egen hånd, uten veiledning av terapeut?) som sjekket meg opp og ned og i mente. Jeg hadde ikke vist henne noen av resultatene på blodprøvene, eller fortalt om hva legen/gynekologen hadde sagt, men hun stilte nøyaktig samme diagnosen ) Merkelig, men sant! Jeg fikk en del urte-"graps" jeg skulle ta en stund, og mens jeg tok disse stabiliserte menssyklusen seg på ca 33 dager. Deretter fikk jeg starte på WildYam. Det som er viktig å vite om WildYam er at det faktisk brukes som prevensjonsmiddel i Østen (hvis jeg husker riktig...mulig det var en annen plass), og at man IKKE skal ta det lengre enn til eggløsning. Selv var jeg nøye med å ikke bli gravid mens jeg gikk på dem, jeg startet på ca dag 20 i syklusen. Da regnet jeg med at eggløsning var "overstått", og jeg kunne garantere at en befruktning ikke hadde skjedd. Jeg tok også folsyre og multivitaminer samtidig. Jeg tok en kapsel wildyam om morgenen, og to om kvelden, etter anbefaling fra terapeuten. Jeg stoppet helt på dag 15 i neste syklus. Samme kveld fikk jeg sterke smerter i den ene siden, og jeg begynte å lure på om jeg kunne ha et svangerskap utenfor livmoren eller noe. Jeg kunne ikke stå oppreist, og hadde en plutselig, kortvarig blødning. Vi dro til legevakten. Jeg var så øm i magen at jeg skrek da legen forsøkte å kjenne på magen. De mistenkte også svangerskap utenfor livmoren, til tross for at jeg mente at en befruktning sannsynligvis ikke kunne skjedd. Den innvendige ultralyden viste ikke svangerskap utenfor livmoren, men en stor, sprekkeferdig eggblære! Jeg ble sendt hjem med smertestillende medisiner, gikk og la meg, og to-tre timer senere kjente jeg noen kraftige stikk i siden, og så forsvant smerten helt....DA skjønte jeg hva som hadde skjedd! *ler* To uker senere fikk jeg positiv test, på første forsøk ) Nå er jeg i uke 16. Legen min ristet bare på hodet da jeg sa vi hadde klart å bli gravid på egen hånd, og det på første forsøk. Jeg nevnte ikke noe om naturmedisinen, for de fleste leger vil jo ikke anerkjenne noe sånn.... WildYams virkemåte skal visstnok være at det balanserer hormonnivået, slik at muligheten for befruktning optimaliseres. Men som sagt, så skal man visst ikke eksperimentere med det på egen hånd, men følges opp av terapeut, enten homeopat, biopat, kinesiolog e.l. Jeg kan selvsagt ikke gå god for produktet, og muligheten for at dette var en tilfeldighet er jo til stede, selv om jeg selvsagt har mine meninger om den saken.... Lykke til med produksjonen! ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38119-wild-yam/#findComment-144492 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 5. november 2001 Del Skrevet 5. november 2001 Wild yam (søtpotet) er en plante som vokser i Sør Amerika. Indianerkvinner tygget den som et prevensjonsmiddel (minipille-effekt). Den inneholder et stoff som ligner på progesteron. Jeg tror ikke den kan beskytte mot abort, men skade fosteret kan den nok heller ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38119-wild-yam/#findComment-144662 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.