Gå til innhold

Forventinger og hverdagsstress - og ferie

Anbefalte innlegg

Gjest lei av stress og mas

Jeg er ordentlig nedfor for tiden. Jobber fullt men har nå ferie, men klarer ikke å slappe av og samle krefter. Ble kraftig forkjølet siste dag på jobb, og har hanglet snart en uke nå med matt kropp, tett hode, snørr og gørr + ei natt med spysyke. At været ikke er det beste, hjelper jo ikke heller.

Jeg føler at hverdagen er et mas og jeg strekkes i alle retninger, og klarer nesten alltid å strekke med slik alle vil, men vanligvis tar ejg meg inn igjen i ferien.

Hadde en prat med mannen min i dag om dette, og han ble vel litt overrasket over at jeg var så lei meg og så¨sliten. Tror egentlig ikke han fattet helt hvor ille det var. Vel - etter et bad la jeg meg i senga, og han la seg ved siden av og vi pratet litt til. Hjalp litt, men jeg er jo helt matt.

Så kommer det overraskende: Han ville tydeligvis ha sex - noe jeg absolutt ikke ønsket. Jeg sa det først litt vagt, og da han ikke stoppet sa jeg det rett ut at jeg ikke orket. Var ikke i form i det hele tatt. Han ble skuffet og lei seg.

Jeg ble lei meg og sleit mellom å skulle oppfylle hans ønsker og forventninger, og lytte til meg selv. Men hvorfor er noen menn sånn - at når de ser at kona er langt nede og lei seg, så tror de at det hjelper med sex?

Pratet med ei veninne i dag, og hun sa at jeg virket så nedkjørt og sliten at jeg burde bestille legetime. Vet ikke helt jeg. Har aldri vært sykemeldt for å være sliten. Men jeg blir enda mer stresset av å tenke på at jeg kanksje ikke klarer å opparbeide meg nok krefter i ferien til et nytt arbeidsår....

Sliten og...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381200-forventinger-og-hverdagsstress-og-ferie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest togli

Kvinner og menn er ofte ganske ulike når det kommer til behovet for sex. Det sies at kvinner må ha overskudd for å ønske å ha sex, mens menn får overskudd av å ha sex. Din mann følte dere hadde en fin kommunikasjon mellom dere der dere lå og snakket og kjente sikkert at han var veldig glad i deg, og dermed fikk han lyst på deg der og da - og i hans hode ville det hjulpet med sex, men du hadde nok med deg selv der og da. Dette ble rett og slett en "kulturkræsj" ;)

IKKE fokuser på at du er engstelig for ikke å greie å hente deg inn igjen i ferien, for da greier du det neppe. Fokuser på å senke skuldrene og slappe av så godt du kan. Sett familien i sving til å hjelpe deg og vær den som delegerer ansvar. Hvis det er slik at du føler du har mye du skulle ha gjort, men som du ikke har fått gjort, så sett deg ned og skriv en liste over det som bør gjøres - sett av en eller to dager til å få orden på dette, og bestem deg for å gi deg selv og familien en belønning når alt er overstått (kino, resturantbesøk etc) - og nyyyyt resten av ferien uten å tenke på jobben :)

Gjest lei av mas og stress...

Kvinner og menn er ofte ganske ulike når det kommer til behovet for sex. Det sies at kvinner må ha overskudd for å ønske å ha sex, mens menn får overskudd av å ha sex. Din mann følte dere hadde en fin kommunikasjon mellom dere der dere lå og snakket og kjente sikkert at han var veldig glad i deg, og dermed fikk han lyst på deg der og da - og i hans hode ville det hjulpet med sex, men du hadde nok med deg selv der og da. Dette ble rett og slett en "kulturkræsj" ;)

IKKE fokuser på at du er engstelig for ikke å greie å hente deg inn igjen i ferien, for da greier du det neppe. Fokuser på å senke skuldrene og slappe av så godt du kan. Sett familien i sving til å hjelpe deg og vær den som delegerer ansvar. Hvis det er slik at du føler du har mye du skulle ha gjort, men som du ikke har fått gjort, så sett deg ned og skriv en liste over det som bør gjøres - sett av en eller to dager til å få orden på dette, og bestem deg for å gi deg selv og familien en belønning når alt er overstått (kino, resturantbesøk etc) - og nyyyyt resten av ferien uten å tenke på jobben :)

''Kvinner og menn er ofte ganske ulike når det kommer til behovet for sex. Det sies at kvinner må ha overskudd for å ønske å ha sex, mens menn får overskudd av å ha sex. Din mann følte dere hadde en fin kommunikasjon mellom dere der dere lå og snakket og kjente sikkert at han var veldig glad i deg, og dermed fikk han lyst på deg der og da - og i hans hode ville det hjulpet med sex, men du hadde nok med deg selv der og da. Dette ble rett og slett en "kulturkræsj" ;)''

Du har nok rett i det. Han var litt furten i går og, men i dag er han i godt humør.

''IKKE fokuser på at du er engstelig for ikke å greie å hente deg inn igjen i ferien, for da greier du det neppe. Fokuser på å senke skuldrene og slappe av så godt du kan. Sett familien i sving til å hjelpe deg og vær den som delegerer ansvar. Hvis det er slik at du føler du har mye du skulle ha gjort, men som du ikke har fått gjort, så sett deg ned og skriv en liste over det som bør gjøres - sett av en eller to dager til å få orden på dette, og bestem deg for å gi deg selv og familien en belønning når alt er overstått (kino, resturantbesøk etc) - og nyyyyt resten av ferien uten å tenke på jobben :)''

Det er nok ikke så enkelt. Veldig mye henger over meg, veldig mange kompliserte familierelasjoner som jeg ikke kan gå inn på her. Så de neste ukene av ferien blir nok ikke bare lette.

Men det hjalp å komme over omgangssyke og kraftig forkjølelse. Nå orker jeg å klippe gress og vaske tøy.

Burde vel egentlig hatt sykemelding for den uka som har gått, men det går vel ikke i ettertid..? Kjipt å miste ferien.

Gjest togli

''Kvinner og menn er ofte ganske ulike når det kommer til behovet for sex. Det sies at kvinner må ha overskudd for å ønske å ha sex, mens menn får overskudd av å ha sex. Din mann følte dere hadde en fin kommunikasjon mellom dere der dere lå og snakket og kjente sikkert at han var veldig glad i deg, og dermed fikk han lyst på deg der og da - og i hans hode ville det hjulpet med sex, men du hadde nok med deg selv der og da. Dette ble rett og slett en "kulturkræsj" ;)''

Du har nok rett i det. Han var litt furten i går og, men i dag er han i godt humør.

''IKKE fokuser på at du er engstelig for ikke å greie å hente deg inn igjen i ferien, for da greier du det neppe. Fokuser på å senke skuldrene og slappe av så godt du kan. Sett familien i sving til å hjelpe deg og vær den som delegerer ansvar. Hvis det er slik at du føler du har mye du skulle ha gjort, men som du ikke har fått gjort, så sett deg ned og skriv en liste over det som bør gjøres - sett av en eller to dager til å få orden på dette, og bestem deg for å gi deg selv og familien en belønning når alt er overstått (kino, resturantbesøk etc) - og nyyyyt resten av ferien uten å tenke på jobben :)''

Det er nok ikke så enkelt. Veldig mye henger over meg, veldig mange kompliserte familierelasjoner som jeg ikke kan gå inn på her. Så de neste ukene av ferien blir nok ikke bare lette.

Men det hjalp å komme over omgangssyke og kraftig forkjølelse. Nå orker jeg å klippe gress og vaske tøy.

Burde vel egentlig hatt sykemelding for den uka som har gått, men det går vel ikke i ettertid..? Kjipt å miste ferien.

Prøv iallefall å ikke tenke mer enn en dag av gangen, og be heller om sykemelding når ferien er over - hvis du fortsatt føler deg for sliten til å jobbe... Glem ikke å nyte ferien også, og plei deg selv så godt du kan :)

Annonse

''Så de neste ukene av ferien blir nok ikke bare lette. ''

Noen ganger blir man mindre sliten om man aksepterer at livet ikke er så festlig for tiden... Tillat deg selv å være litt nedstemt og ta deg tid til å hvile hvis du har behov for det.

''Burde vel egentlig hatt sykemelding for den uka som har gått, men det går vel ikke i ettertid..?''

Legene har ikke anledning til å tilbakedatere sykemeldinger i slike situasjoner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...