Gjest gruer Skrevet 4. juli 2012 Skrevet 4. juli 2012 Hei! Har vært sykmeldt pga utbrenthet/depresjon i 5 mnd. Har nå ferie, men er fortsatt dårlig og går i terapi en gang i uka. Bør jeg ikke da bli sykmeldt videre for å overføre ferien? Kvier meg for å ta opp med fastlegen... 0 Siter
brilleslangen Skrevet 5. juli 2012 Skrevet 5. juli 2012 det er en vurderingssak om du skal være sykmeldt eller ikke når det ser ut til å bli en langvarig sykmelding. Det er begrensnnger for hvor mye ferie man får overføre til neste år så du kan risikere å miste noe av ferien hvis du ikke får tatt den ut før nyttår. Tror det er to uker man kan søke om å få overføre. Mmen er du ikke sykmeldt i ferien så forskyves sykepengeperioden(på ett år fra du først ble sykmeldt) tilsvarende framover i tid. Så hvis du har tre uker nå som du ikke har noen sykmelding så forskyves datoen for når sykepengeperioden går ut med tre uker fram i tid. (For et par år siden valgte legen å ikke skrive ut sykmelding i ferien for meg nettopp med tanke på at det kom til å ta tid å komme tilbake på jobb, så de ekstra ukene med sykepenger ville komme godt med. ) Så det er altså en vurderingssak der man må vurdere om det er stor sannsynlighet for om man raskt er tilbake i arbeid eller ikke. Hvis svaret er ikke, er det kanskje lurt å være "frisk" i ferien. 0 Siter
Gjest gruer Skrevet 5. juli 2012 Skrevet 5. juli 2012 det er en vurderingssak om du skal være sykmeldt eller ikke når det ser ut til å bli en langvarig sykmelding. Det er begrensnnger for hvor mye ferie man får overføre til neste år så du kan risikere å miste noe av ferien hvis du ikke får tatt den ut før nyttår. Tror det er to uker man kan søke om å få overføre. Mmen er du ikke sykmeldt i ferien så forskyves sykepengeperioden(på ett år fra du først ble sykmeldt) tilsvarende framover i tid. Så hvis du har tre uker nå som du ikke har noen sykmelding så forskyves datoen for når sykepengeperioden går ut med tre uker fram i tid. (For et par år siden valgte legen å ikke skrive ut sykmelding i ferien for meg nettopp med tanke på at det kom til å ta tid å komme tilbake på jobb, så de ekstra ukene med sykepenger ville komme godt med. ) Så det er altså en vurderingssak der man må vurdere om det er stor sannsynlighet for om man raskt er tilbake i arbeid eller ikke. Hvis svaret er ikke, er det kanskje lurt å være "frisk" i ferien. Takk for svar. Jeg skal tilbake ved skolestart, så dette blir siste sykmelding. Jeg får da heller mulighet til å koble av noen uker fordelt utover året. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.