Tullemor Skrevet 4. november 2001 Del Skrevet 4. november 2001 Jeg har normaltrykk på 115/70. Nå har det sunket til 90/60, så lavt har det ikke vært på dette tidspunktet i noen av mine andre to svangerskap. Jeg er nå i uke 16. Jeg blir lett svimmel, uvel og "ser stjerner". Det går vel ikke an å få blodtrykket til å stige litt på noe vis, så jeg slipper å gå sånn? dumt spørsmål kanskje, men det er svært ubehagelig. Det kommer sannsynligvis til å synke enda mer rundt uke 20 (har gjort det de to andre gangene), hvordan skal jeg da holde meg på beina?? En annen ting: jeg er ikke ferdig med kvalmen enda, og holder på å bli sprø. Jeg er kvalm døgnet rundt, brekker meg stadig, og kaster opp av og til. Dette hjelper selvsagt heller ikke akkurat på allmenntilstanden....Lurer på om det finnes noen prosentvis anslag over hvor lenge svangerskapskvalme varer og når det gir seg? Vet jo at det i de fleste tilfeller går over iløpet av de 12-14 første ukene, men foreløbig går det ikke den veien hos meg. Jeg er som sagt i 16. uke nå. Jeg ser med skrekk og gru fram til at det kanskje varer svangerskapet ut, hvor stor er sjansen for det? Dette er ganske nytt for meg, da jeg knapt merket kvalmen i mitt første sv.skap, og var småuggen/litt kvalm til uke 14 andre sv.skap. Denne gangen har jeg vært konstant kvalm fra før mensen uteble. På forhånd takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38122-lavt-blodtrykk-og-annet-ubehag/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 6. november 2001 Del Skrevet 6. november 2001 For å få opp blodtrykket litt, bør du drikke mye, gjerne Farris eller annet som inneholder litt mineraler. Noen har glede av søtere drikker, men du bør ikke få i deg for mye av dette heller. Å spise litt sjokolade når det svimler som verst, kan være en fordel, men er du kvalm, er dette kanskje et dårlig råd. Det viktigste er at du sørger for å sitte en stund før du reiser deg opp fra senga. Stå litt i ro, pust dypt med magen før du begynner å bevege deg rundt i rommet. Men husk, dette med å drikke rikelig, helst så mye som 3 liter om dagen. Har hørt at sportsdrikke (f.eks. XL-1) kan ha noe effekt. Når det gjelder kvalmen din, så er det ikke så lett å si når denne kommer til å gi seg. Det er et sigend som går ut på at gravide som ikke har blitt bra innen uke 14, er kvalm resten av svangerskapet. Jeg vet at dette gjelder for mangen,men slettes ikke for alle. Har du muligheten til å oppsøke en akupunktør (medlem av naho), som har erfaring med behandling av gravide med kvalme, så er det en løsning som kan hjelpe deg. Så vidt jeg vet, er de aller fleste fri for kvalme etter 4-6 behandlinger, helst innen et kort intervall. Leger vil i blant skrive ut resept på antihistaminer (allergimed.) mot slik kvalme, men akupunktur har i i forhold til dette ingen bivirkninger. God bedring. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38122-lavt-blodtrykk-og-annet-ubehag/#findComment-144711 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.