Gå til innhold

Ufør og behov for ferie

Anbefalte innlegg

Gjest prust

I motsetning til flere her, så synes jeg helt klart at mannen din burde forstå at du ønsker at noe av ferien dere har sammen (altså når han har fri) bør foregå etter dine ønsker, og noe etter hans ønsker. Jeg forstår veldig godt ditt ønske om å dra et sted sammen med mannen din, og ikke bare gå hjemme slik du pleier.

At du reiser på turer/ferier med venninner ellers i året er jo kjempeflott, men jeg synes absolutt at mannen din bør forstå deg når du ønsker å dra et sted sammen med ham, selv om han er sliten.

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

7

• Sør

2

• EnolaGay

2

• laban

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest feriedrøm

I motsetning til flere her, så synes jeg helt klart at mannen din burde forstå at du ønsker at noe av ferien dere har sammen (altså når han har fri) bør foregå etter dine ønsker, og noe etter hans ønsker. Jeg forstår veldig godt ditt ønske om å dra et sted sammen med mannen din, og ikke bare gå hjemme slik du pleier.

At du reiser på turer/ferier med venninner ellers i året er jo kjempeflott, men jeg synes absolutt at mannen din bør forstå deg når du ønsker å dra et sted sammen med ham, selv om han er sliten.

Takk for svar, å ha en flott lørdag!

Men vil du virkelig ha med deg en sur mann på ferie? En som ikke ønsker annet enn å være hjemme?

Det viktigste er at dere forsøker å møtes på midtveien, og greier dere ikke det, så får hver og en av dere gjøre det som passer best....

''Men vil du virkelig ha med deg en sur mann på ferie? En som ikke ønsker annet enn å være hjemme?''

Man kan jo snu dette spørsmålet og rette det mot mannen; Vil han virkelig tilbringe fire ukers ferie hjemme sammen med en som føler seg som i et fengsel? Vil han virkelig ha en sur og grinete kone?

mvh

Nei, det er det ikke - og når dere har så ulike behov så er det nesten bedre at du gjør hva du vil og han gjør hva han vil...

Det beste er selvsagt at dere kommuniserer om deres behov og kommer fram til et kompromiss. Det blir håpløst om vi sier at du bør kreve at han blir med på tur, for han må selv ha et ønske om å dra på ferie... i motsatt fall blir det ingen fin tur for noen av dere.

''Det blir håpløst om vi sier at du bør kreve at han blir med på tur, for han må selv ha et ønske om å dra på ferie... i motsatt fall blir det ingen fin tur for noen av dere.''

På den andre siden er konsekvensene av hans valg at han nærmest krever, saboterer gjennom, at hun skal være hjemme om de skal være sammen i ferien.

mvh

Han overkjører ikke dine behov så lenge han ikke nekter deg å reise på tur alene.... det sagt så hadde jeg aldri kunnet fungere i et forhold med en mann som aldri ville reise på ferietur sammen med meg, men da hadde jeg trolig sett dette før vi etablerte oss?

Jeg tenker også at han burde gått med på en ukes ferie sammen med deg, men det nytter ikke å tvinge ham....

Han overkjører hennes behov i forhold til parforholdet og samlivet. Tiden de har sammen blir på hans premisser om det er bare hans ønsker som får gjennomslag.

mvh

Gjest prust

Han overkjører hennes behov i forhold til parforholdet og samlivet. Tiden de har sammen blir på hans premisser om det er bare hans ønsker som får gjennomslag.

mvh

''Han overkjører hennes behov i forhold til parforholdet og samlivet. Tiden de har sammen blir på hans premisser om det er bare hans ønsker som får gjennomslag.''

Akkurat slik ser jeg også på dette. Ikke rett i det hele tatt!

Annonse

Du må nesten velge mellom to onder. Enten å bli hjemme, og risikere forbitrelse. Eller å reise bort 2-3 uker og gjøre det beste ut av det alene eller sammen med andre.

Kan det hende at han tenker at det alltid pleier å gå seg til. Du maser, kjefter og trygler før ferien om noe annet. Men til syvende og sist blir det en fin hjemmeferie likevel. Og han skjønner ikke at han bygger opp avstand og forbitrelse i forholdet.

Finnes det en mulighet for at han våkner om du velger ham bort i ferien om han ikke vil være med på en eneste av dine ting? Om du sa at for deg blir det for ensformig å sulle hjemme. Derfor reiser du heller til xxx med yyy i tre uker.

Presenter valget med styrke, tilfredshet og selvtillit. Og spør ham _ikke_ om han vil være med. La ham merke at han har gjort seg en smule uinteressant for deg.

Bare et forslag. Kan hende en skrekkelig ide.

mvh

Gjest togli

''Men vil du virkelig ha med deg en sur mann på ferie? En som ikke ønsker annet enn å være hjemme?''

Man kan jo snu dette spørsmålet og rette det mot mannen; Vil han virkelig tilbringe fire ukers ferie hjemme sammen med en som føler seg som i et fengsel? Vil han virkelig ha en sur og grinete kone?

mvh

Poenget er at han ønsker å være hjemme og hun ønsker å dra på ferie. Man kan ikke tvinge folk til å være med på noe de ikke selv ønsker å være med på - uansett hvor mye man synes vedkommende bør være med på det...

Gjest togli

''Det blir håpløst om vi sier at du bør kreve at han blir med på tur, for han må selv ha et ønske om å dra på ferie... i motsatt fall blir det ingen fin tur for noen av dere.''

På den andre siden er konsekvensene av hans valg at han nærmest krever, saboterer gjennom, at hun skal være hjemme om de skal være sammen i ferien.

mvh

Men synes du hun kan kreve at han blir med da? Han kan ikke kreve at hun blir hjemme, like lite som at hun kan kreve at han blir med på ferie... De er voksne mennesker som tar egne valg i livet...

I en perfekt verden burde han selvsagt vært med, men han vil ikke....så enkelt, og så vanskelig..

Poenget er at han ønsker å være hjemme og hun ønsker å dra på ferie. Man kan ikke tvinge folk til å være med på noe de ikke selv ønsker å være med på - uansett hvor mye man synes vedkommende bør være med på det...

Nei, men hvis partneren din er "lenket til huset" hver dag, og "aldri" kommer seg ut - så er det ikke urimelig å forvente at du tar deg tid til å reise en uke med vedkommende, slik at han/hun kommer seg ut også.

Jeg sier ikke at du "må" gjøre det, men forventningen er ikke urimelig.

Med vennlig hilsen

Gjest togli

mvh

Joda, men ville du tvunget din mann til å være med på ferie selv om han hata tanken på å dra på tur?

Gjest alomo

Men synes du hun kan kreve at han blir med da? Han kan ikke kreve at hun blir hjemme, like lite som at hun kan kreve at han blir med på ferie... De er voksne mennesker som tar egne valg i livet...

I en perfekt verden burde han selvsagt vært med, men han vil ikke....så enkelt, og så vanskelig..

Jeg synes hun kan forvente et snev av forståelse og med det velvilje til å møte henne litt i hennes ønsker av sin livsledsager. Særlig tatt i betraktning hvordan hun beskriver sin hverdag.

Joda, men ville du tvunget din mann til å være med på ferie selv om han hata tanken på å dra på tur?

''Joda, men ville du tvunget din mann til å være med på ferie selv om han hata tanken på å dra på tur? – togli''

I et parforhold må man gi og ta.

De (hun) er i huset alle årets uker, så da er det ikke urimelig å forvente at han gjør noe for henne, selv om han ikke har kjempelyst på tur.

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest togli

Nei, men hvis partneren din er "lenket til huset" hver dag, og "aldri" kommer seg ut - så er det ikke urimelig å forvente at du tar deg tid til å reise en uke med vedkommende, slik at han/hun kommer seg ut også.

Jeg sier ikke at du "må" gjøre det, men forventningen er ikke urimelig.

Med vennlig hilsen

Nei, det er jeg helt enig i - nesten skilsmissegrunn;)

Poenget er at ingen kan tvinges verken til det ene eller det andre..

Gjest togli

Jeg synes hun kan forvente et snev av forståelse og med det velvilje til å møte henne litt i hennes ønsker av sin livsledsager. Særlig tatt i betraktning hvordan hun beskriver sin hverdag.

Det er jeg helt enig i, men hun kan ikke _kreve_ noe.... han er en voksen mann. Hun må heller finne ut om hun kan leve med at de har så ulike behov....

Gjest togli

''Joda, men ville du tvunget din mann til å være med på ferie selv om han hata tanken på å dra på tur? – togli''

I et parforhold må man gi og ta.

De (hun) er i huset alle årets uker, så da er det ikke urimelig å forvente at han gjør noe for henne, selv om han ikke har kjempelyst på tur.

Med vennlig hilsen

Men tvang funker ikke på et voksent menneske... det er poenget mitt.

Jeg hadde blitt forbanna om min partner ikke så mine behov her, men jeg kunne uansett ikke tvunget ham... Forhåpentligvis hadde jeg oppdaga denne negative siden tidlig i forholdet vårt og gjort kort prosess...

Det er jeg helt enig i, men hun kan ikke _kreve_ noe.... han er en voksen mann. Hun må heller finne ut om hun kan leve med at de har så ulike behov....

''Hun må heller finne ut om hun kan leve med at de har så ulike behov....''

Dette høre mer ut som god, gammeldags egoisme enn "ulike behov."

Han velger å gi blanke i noe som sannsynligvis ikke ville kostet ham stort mer enn litt stolthet.

mvh

Det kommer an på hva man legger i både 'tvinge' og 'kreve'.

Med sin saboteringsstrategi krever han at all felles ferie skal holdes hjemme og tvinger henne til å godta dette om de skal ha noen felles ferie.

Hun kan såvisst kreve at han viser større hensyn til hennes ønsker mhp tid brukt sammen. I hvilken grad hun er i stand til å sette makt bak kravene, er en annen sak.

Hans måte å trumfe gjennom sine passive preferanser på inngår ofte som en ingrediens i samlivsbrudd hvor hun har mistet alle følelser, og han sjokkert ærklærer at han trodde de hadde det så bra sammen. Han lurer gjerne også på hvorfor hun aldri sa noe...

mvh

Gjest virker spesielt

''Jeg er ufør og følgelig hjemmeværende, mens min mann jobber. Min hverdag består i husarbeid, handling og matlaging.''

Kanskje off-topic, men hva er det som gjør deg ufør? Du er i praksis hjemmeværende, du reiser på ferier og gjør ting på fritiden. Alt dette mens du får penger fra staten (dvs fra alle oss som jobber). Er du frisk nok til å gjøre alt det der er du frisk nok til å jobbe. Velger du å ikke jobbe, skal du heller ikke få noen penger.

Gjest feriedrøm

''Jeg er ufør og følgelig hjemmeværende, mens min mann jobber. Min hverdag består i husarbeid, handling og matlaging.''

Kanskje off-topic, men hva er det som gjør deg ufør? Du er i praksis hjemmeværende, du reiser på ferier og gjør ting på fritiden. Alt dette mens du får penger fra staten (dvs fra alle oss som jobber). Er du frisk nok til å gjøre alt det der er du frisk nok til å jobbe. Velger du å ikke jobbe, skal du heller ikke få noen penger.

'' Er du frisk nok til å gjøre alt det der er du frisk nok til å jobbe. Velger du å ikke jobbe, skal du heller ikke få noen penger.''

Jobber DU hos NAV?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...