Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest prust

Jeg synes ikke det er rart at mannen vil dra en tur hjem - men to uker?? Det synes jeg er mye. Jeg og samboeren min har kun tre uker sommerferie - og om vi skulle brukt to uker hos en av våre foreldre er det jammen ikke mye igjen av ferien.

Vi har fire uker hver. jeg er inneforstått med at han ønsker å bruke to uker der, så lenge jeg slipper unna med å bruke kun en av mine uker der.

Han ønsker ikke å være i den lille hytta vår der faren min bor, så der har jeg og ungene vært en uke mens han har jobbet. Helt greit.

Fortsetter under...

• Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Axcia

7

• Katt-ja

5

• frosken

4

• mariaflyfly

4

Mest aktive i denne tråden

Stemmer det, jeg kan ikke klage på min ferie i år.

Mannen min er enebarn, moren er enke og har et hus som trenger en god del vedlikehold. I tillegg har han odel på en gård der en gammel tante og onkel bor, og der er det også en del å orde. Og vi har to støler å ta vare på også.

Vi har ikke lagt opp til noen spesiell ferie i år, så det blir bare "vanlig" - dvs sammen med mine foreldre på sommerstedet vårt (det har vi gjort nå), så en tur til svigermor, og så bare være hjemme, dra på stranda, odrne i hagen osv. Og vi voksne er inneforstått med det. Barna er litt misfornøyde, og ville gjerne hatt en utenlandstur. Men det blir det ikke nå.

''Mannen min er enebarn, moren er enke og har et hus som trenger en god del vedlikehold. I tillegg har han odel på en gård der en gammel tante og onkel bor, og der er det også en del å orde. Og vi har to støler å ta vare på også.''

Jeg regnet med det var noe sånt - bare at det var enda "verre"...mer enn nok å fikse på.

Hvis ikke mannen din hadde brukt litt tid på det hadde han sannsynligvis hatt en svart samvittighet resten av året, vil jeg tro ;-)

Gjest prust

''Mannen min er enebarn, moren er enke og har et hus som trenger en god del vedlikehold. I tillegg har han odel på en gård der en gammel tante og onkel bor, og der er det også en del å orde. Og vi har to støler å ta vare på også.''

Jeg regnet med det var noe sånt - bare at det var enda "verre"...mer enn nok å fikse på.

Hvis ikke mannen din hadde brukt litt tid på det hadde han sannsynligvis hatt en svart samvittighet resten av året, vil jeg tro ;-)

Ja, jeg forstår godt at han vil hjelpe henne. Det er veldig sårt for henne at vi bor så langt unna, og han har nok litt dårlig samvittighet overfor henne pga det....

Ja, jeg forstår godt at han vil hjelpe henne. Det er veldig sårt for henne at vi bor så langt unna, og han har nok litt dårlig samvittighet overfor henne pga det....

Hvis ikke han hadde hatt dårlig samvittighet og ikke ønsket å hjelpe sin mor - hadde han ikke vært den sympatiske personen du er gift med :)

Gjest prust

Hvis ikke han hadde hatt dårlig samvittighet og ikke ønsket å hjelpe sin mor - hadde han ikke vært den sympatiske personen du er gift med :)

''Hvis ikke han hadde hatt dårlig samvittighet og ikke ønsket å hjelpe sin mor - hadde han ikke vært den sympatiske personen du er gift med :)

''

Det er sannelig sant! Det skal jeg gjemme i mitt hjerte :-)

''Hvorfor vil mannen din bruke to av sine ferieuker hos moren sin, når hverken hans kone eller barna ønsker å tilbringe så mye tid der???''

Akkurat det synes jeg ikke er så rart hvis hun bor langt unna - slik at de sjelden er der - og det samler seg opp en del i løpet av året hun trenger hjelp til...

''Akkurat det synes jeg ikke er så rart hvis hun bor langt unna - slik at de sjelden er der - og det samler seg opp en del i løpet av året hun trenger hjelp til...''

Mjo, men dersom det tar minst halvparten av ferien han har med kone og barn er det vel litt i overkant? Og er det hans ansvar å sørge for at hans mors hus er i orden? Kanskje han heller kan hjelpe henne med å betale for leid hjelp til en del av arbeidet?

Annonse

Stemmer det, jeg kan ikke klage på min ferie i år.

Mannen min er enebarn, moren er enke og har et hus som trenger en god del vedlikehold. I tillegg har han odel på en gård der en gammel tante og onkel bor, og der er det også en del å orde. Og vi har to støler å ta vare på også.

Vi har ikke lagt opp til noen spesiell ferie i år, så det blir bare "vanlig" - dvs sammen med mine foreldre på sommerstedet vårt (det har vi gjort nå), så en tur til svigermor, og så bare være hjemme, dra på stranda, odrne i hagen osv. Og vi voksne er inneforstått med det. Barna er litt misfornøyde, og ville gjerne hatt en utenlandstur. Men det blir det ikke nå.

I tillegg til det jobb-presset mannen din har så styrer han seg selv raskt og sikkert mot veggen og grøfta! Er det ingen mulighet for å leie bort stølene i det minste? Lei dem bort på åremål for en rimelig penge mot at leietakerne foretar et visst vedlikehold?

Gjest prust

I tillegg til det jobb-presset mannen din har så styrer han seg selv raskt og sikkert mot veggen og grøfta! Er det ingen mulighet for å leie bort stølene i det minste? Lei dem bort på åremål for en rimelig penge mot at leietakerne foretar et visst vedlikehold?

Stølene er bittesmå og veldig primitive, så de er ikke ideelle for utleie. Og det er der jeg trives best når vi er i området, så stølene vil jeg absolutt ha disponibel, i alle fall den ene. Dessuten er det ikke vi som eier dem, det er tante/onkel, på over 80.

Sånn ideelt sett, så burde jo svigermor flytte til en leilighet som ikke trengte vedlikehold, og vi kunne ha solgt huset, men da ville hun være som en vill tiger i bur... Hun trenger luft og hage rundt seg, tror jeg.

Gjest prust

''Akkurat det synes jeg ikke er så rart hvis hun bor langt unna - slik at de sjelden er der - og det samler seg opp en del i løpet av året hun trenger hjelp til...''

Mjo, men dersom det tar minst halvparten av ferien han har med kone og barn er det vel litt i overkant? Og er det hans ansvar å sørge for at hans mors hus er i orden? Kanskje han heller kan hjelpe henne med å betale for leid hjelp til en del av arbeidet?

Ja, han føler veldig ansvar. Hun har hjulpet oss mye, og han ønsker å hjelpe henne med det han kan gjøre. Dessuten eier han huset, og hun leier av oss, dermed er det vi som har ansvar for vedlikeholdet.

Stølene er bittesmå og veldig primitive, så de er ikke ideelle for utleie. Og det er der jeg trives best når vi er i området, så stølene vil jeg absolutt ha disponibel, i alle fall den ene. Dessuten er det ikke vi som eier dem, det er tante/onkel, på over 80.

Sånn ideelt sett, så burde jo svigermor flytte til en leilighet som ikke trengte vedlikehold, og vi kunne ha solgt huset, men da ville hun være som en vill tiger i bur... Hun trenger luft og hage rundt seg, tror jeg.

''Sånn ideelt sett, så burde jo svigermor flytte til en leilighet som ikke trengte vedlikehold, og vi kunne ha solgt huset, men da ville hun være som en vill tiger i bur... Hun trenger luft og hage rundt seg, tror jeg.''

Jeg skjønner at mannen din gjerne vil hjelpe sin mor, men samtidig mener jeg at dersom man på død og liv ikke vil flytte til noe mindre og mer lettstelt så må man innse at man må betale for å leie inn hjelp til vedlikeholdet også. Men jeg innser at det er forskjell på teori og praksis altså...

Gjest prust

''Sånn ideelt sett, så burde jo svigermor flytte til en leilighet som ikke trengte vedlikehold, og vi kunne ha solgt huset, men da ville hun være som en vill tiger i bur... Hun trenger luft og hage rundt seg, tror jeg.''

Jeg skjønner at mannen din gjerne vil hjelpe sin mor, men samtidig mener jeg at dersom man på død og liv ikke vil flytte til noe mindre og mer lettstelt så må man innse at man må betale for å leie inn hjelp til vedlikeholdet også. Men jeg innser at det er forskjell på teori og praksis altså...

Hun leide inn noen gutter til å slå plenen i fjor. Og så har hun en hybelboer som av og til hjelper henne, men ellers klarer hun seg selv + den hjelpen mannen min gor henne.

Men hun er nå rar da. Nå kommer vi dit i morgen, og så hadde hun slått hele plenen i dag selv... Men mulig det var pga været. Det er selvsagt meldt regn hele uka der.

Men hun har velidg liten pensjon, men bruker forsåvidt lite penger også da. Kunne sikkert ha leid litt hjelp til maling og småsnekring...

Hun leide inn noen gutter til å slå plenen i fjor. Og så har hun en hybelboer som av og til hjelper henne, men ellers klarer hun seg selv + den hjelpen mannen min gor henne.

Men hun er nå rar da. Nå kommer vi dit i morgen, og så hadde hun slått hele plenen i dag selv... Men mulig det var pga været. Det er selvsagt meldt regn hele uka der.

Men hun har velidg liten pensjon, men bruker forsåvidt lite penger også da. Kunne sikkert ha leid litt hjelp til maling og småsnekring...

''Men hun har velidg liten pensjon, men bruker forsåvidt lite penger også da. Kunne sikkert ha leid litt hjelp til maling og småsnekring...''

Dere kan ikke hjelpe henne litt ved å betale for noe hjelp til slike småting, da?

Jeg er enig med dem som sier at det er mye å bruke halve ferien sin på vedlikehold av morens hus når dere er en familie med barn.

Gjest prust

''Men hun har velidg liten pensjon, men bruker forsåvidt lite penger også da. Kunne sikkert ha leid litt hjelp til maling og småsnekring...''

Dere kan ikke hjelpe henne litt ved å betale for noe hjelp til slike småting, da?

Jeg er enig med dem som sier at det er mye å bruke halve ferien sin på vedlikehold av morens hus når dere er en familie med barn.

Jo, vi gjør allerede det. Jeg har ikke helt oversikt over hvor mye. Hvis hun skulle leie inn snekkere til å fikse huset, så var de tnok vi som måtte betale for det, siden huset står på mannen min sitt navn.

Men hun gjør jo mye tilbake da, plukker bær, lager saft og syltetøy til oss, maler kjøtt og steker kjøttkaker osv til oss.

Annonse

Gjest Hulderen

''Hvorfor er svigermoren din så streng mot barna? Det er veldig uvanlig å høre det. Som regel klages det over at bestemødre skjemmer bort barnebarna slik at forldrne strever med grensesettingen etterpå. Er hun generelt sur og vanskelig?

''

Hmmm, godt spørsmål. Hun er av typen som setter lydighet og ryddgihet veldig høyt. Og ett av barna mine har jo litt spesielle vanskeligheter med sosiale og det er ekstra mange konflikter og krangler. Dette krasjer jo ekstram med svigermor, som helst ønsker barnebarn som er rolige og stille, men som også kan være aktive ute. Men innomhus skal de helst være stille.

Men hun kan skjemme dem bort litt på andre måter, f.eks. kommer hun med frokost ferdig smurt inn i stua til dem om morgenen, har dessert og is oftere enn vi har, og har vel litt ekstra godteri å gi dem.

De er glad i henne, og hun i dem, men begge jentene mine har sagt (hver for seg) at de ikke har lyst til å reise og i alle fall ikke lyst til å være der lenge, at det er kjedelig der osv. Trist, men jeg forstår dem jo.... Veldig ofte er det dårlig vær, og selv om de er flinke itl å være ute når det regner, og liker å være ute i skogen og i hagen, så blir det jo en god del innetid når været er dårlig - og det er trangt på det lille rommet de har, og i stua må de være stille...

Været her i sør er endelig fint, men dit vi skal er det meldt bare regn fremover. Uflaks, som vanlig.

Men jeg er lettet nå over at vi har bestemt oss for å kjøre to biler, og at jeg og trolig jentene, evt alle tre reiser nedover igjen på mandag.

Godt du har funnet en løsning som er overkmmelig for dere.

Jeg får litt vondt av den urolige datteren din. Det er sikkert veldig energikrevende for henne å måtte ta seg sammen og være stille. Du får prøve å ta noen avstikkere der hun kan slappe av og være seg selv og få avreagert litt.

Gjest Cinnamongirl

Frosken: Lurer på hvor du har det fra?

Jeg tror heller det er motsatt: svigerdøtre biter i seg i det uendelige for å ikke forsterke konflikter. Noen mødre takler ikke at sønnen får seg kjæreste og en annen dame kommer og blir den viktigste i livet.

Jeg har opplevd det selv, og måtte bryte med svigermor til slutt. Synd -men jeg ble lei av av å svelge kameler.

Jeg tror ikke det går så mye på hvem som har "rett" eller "galt" - men på helt forskjellige syn på livet.

Kjenner meg litt igjen i denne svigermora (bortsett fra at vi aldri har kranglet - og hun har aldri klaget på oss) men jeg vet at hun mener vi har det for travelt, at jeg jobber for mye, bryr oss for mye om ungene (... litt feil formulert), har feil forhold til mat (mat er ikke det viktigste i livet mitt.. etc etc.

Det er rett og slett kulturkollisjon mellom generasjoner.

Gjest prust

Godt du har funnet en løsning som er overkmmelig for dere.

Jeg får litt vondt av den urolige datteren din. Det er sikkert veldig energikrevende for henne å måtte ta seg sammen og være stille. Du får prøve å ta noen avstikkere der hun kan slappe av og være seg selv og få avreagert litt.

Turen i dag gikk veldig bra. Vi kjørte to biler, og 11-åringen kjørte med pappaen nesten hele tiden, mens de to andre satt på med meg.

Gjest prust

Jeg tror ikke det går så mye på hvem som har "rett" eller "galt" - men på helt forskjellige syn på livet.

Kjenner meg litt igjen i denne svigermora (bortsett fra at vi aldri har kranglet - og hun har aldri klaget på oss) men jeg vet at hun mener vi har det for travelt, at jeg jobber for mye, bryr oss for mye om ungene (... litt feil formulert), har feil forhold til mat (mat er ikke det viktigste i livet mitt.. etc etc.

Det er rett og slett kulturkollisjon mellom generasjoner.

Ja, det er nok kulturkollisjon ja, men ikke bare mellom generasjoner. Foreldrene mine reagerer ikke på de samme tingene som svigermor gjør - men så jobbet min mor gjennom hele oppveksten min, de hadde sine fritidsinteresser de holdt på med/holder på med, og de fulgte oss barna godt opp på våre aktiviteter.

Gjest prust

Hvorfor er svigermoren din så streng mot barna? Det er veldig uvanlig å høre det. Som regel klages det over at bestemødre skjemmer bort barnebarna slik at forldrne strever med grensesettingen etterpå. Er hun generelt sur og vanskelig?

Da jeg la 11-åringen i kveld, så pratet vi litt sammen, og jeg sa at det var fint hun hadde takket fo rmaten etter middagen, og snakket fint til både søsken og bestemor.

Da svarte hun: "I morgen kommer nok bestemor til å være streng som en padde!"

"Hvorfor tror du det, " spurte jeg da.

Så sa hun: "Fordi hun er alltid slik... glad og blid den dagen vi kommer, og så blir hun streng og sur"

Jeg fikk så vondt av henne. Det er jo slik jeg ofte opplever det også, men jeg har ikke nevnt det med ett ord til barna.

Hva svarer en til slikt da?

Gjest togli

Da jeg la 11-åringen i kveld, så pratet vi litt sammen, og jeg sa at det var fint hun hadde takket fo rmaten etter middagen, og snakket fint til både søsken og bestemor.

Så sa hun: "Fordi hun er alltid slik... glad og blid den dagen vi kommer, og så blir hun streng og sur"

Jeg fikk så vondt av henne. Det er jo slik jeg ofte opplever det også, men jeg har ikke nevnt det med ett ord til barna.

Da forteller man barnet om livets realiteter... at voksne kan være sure på samme måten som barn, og at ikke alle voksne greier å være blide hele tiden - at voksne også kan gjøre mange feil. Fortell også at bestemor ikke er sinna og sur på dere, men at hun kanskje er sliten og bare trenger en kos, en barnebarnplukka blomsterkvast etc;)

''Hva svarer en til slikt da?''

Kan du ikke jobbe med å øke Bestemors forståelse for mellomstejenta (du kan jo bruke utredningen på BUP for alt den er verdt) og samtidig prøve på en genuin måte å hjelpe jenta til å se Bestemors gode sider?

Skjønner at du synes det er leit om jenta di synes Bestemor er for streng, men ut i fra hva du har fortalt før, så er det vel ikke akkurat første gangen jenta di mener noen er for strenge eller urettferdige ;-)

Hjelp ungene til å innse hvor heldige de er som får allsidig erfaring fra ulike deler av landet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...