Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Hulderen

Da jeg la 11-åringen i kveld, så pratet vi litt sammen, og jeg sa at det var fint hun hadde takket fo rmaten etter middagen, og snakket fint til både søsken og bestemor.

Da svarte hun: "I morgen kommer nok bestemor til å være streng som en padde!"

"Hvorfor tror du det, " spurte jeg da.

Så sa hun: "Fordi hun er alltid slik... glad og blid den dagen vi kommer, og så blir hun streng og sur"

Jeg fikk så vondt av henne. Det er jo slik jeg ofte opplever det også, men jeg har ikke nevnt det med ett ord til barna.

Hva svarer en til slikt da?

Si at du er enig med 11-åringen. At du også har lagt merke til det, og at du syns det er dumt at det er sånn.

Det er viktig at 11-åringen føler at noen forstår henne, og er på hennes lag. Du skal selvsagt ikke sverte svigermor unødvendig, bare bekreft at 11-åringens observasjoner er riktige.

I dag kan du lete etter mer å skryte av henne for: Så flink du var som klarte å ..... selv om bestemor var for streng.

Fortsetter under...

• Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Axcia

7

• Katt-ja

5

• frosken

4

• mariaflyfly

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest prust

Si at du er enig med 11-åringen. At du også har lagt merke til det, og at du syns det er dumt at det er sånn.

Det er viktig at 11-åringen føler at noen forstår henne, og er på hennes lag. Du skal selvsagt ikke sverte svigermor unødvendig, bare bekreft at 11-åringens observasjoner er riktige.

I dag kan du lete etter mer å skryte av henne for: Så flink du var som klarte å ..... selv om bestemor var for streng.

Ja, skal gjøre det. Takk for støtte!

Gjest prust

''Hva svarer en til slikt da?''

Kan du ikke jobbe med å øke Bestemors forståelse for mellomstejenta (du kan jo bruke utredningen på BUP for alt den er verdt) og samtidig prøve på en genuin måte å hjelpe jenta til å se Bestemors gode sider?

Skjønner at du synes det er leit om jenta di synes Bestemor er for streng, men ut i fra hva du har fortalt før, så er det vel ikke akkurat første gangen jenta di mener noen er for strenge eller urettferdige ;-)

Hjelp ungene til å innse hvor heldige de er som får allsidig erfaring fra ulike deler av landet.

Jo, vi hadde en prat med bestemor da hun var hos oss i vår om utredningen. Jeg skal prøve å fokusere på svigermors gode sider og at 11-åringen legger merke til dette. Og vice versa.

Gjest prust

Da forteller man barnet om livets realiteter... at voksne kan være sure på samme måten som barn, og at ikke alle voksne greier å være blide hele tiden - at voksne også kan gjøre mange feil. Fortell også at bestemor ikke er sinna og sur på dere, men at hun kanskje er sliten og bare trenger en kos, en barnebarnplukka blomsterkvast etc;)

Ja, skal prøve å ha dette i tankene!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...