Gå til innhold

Nordmenn mer positive til innvandrere

Anbefalte innlegg

''Jeg tenker ikke på at "stolthet over å være norsk" har noe med etnisitet å gjøre. Man er jo like norsk om man har svart hud.''

Jeg er enig i at statsborgerskap ikke er definert ut fra etnisitet eller hvor lenge man har bodd et sted.

Men akkurat i den (meningsløse) setningen at man er stolt over å være norsk, synes jeg det ligger et eller annet hvor man regner med at foreldrene og besteforeldrene osv. har bodd i og "bygget" landet. At man er stolt over røttene sine, ikke over at man har bodd et sted noen få år.

Jeg tipper at de fleste som har blitt norske for nylig heller ville sagt at de var stolte over røttene sine enn at de var stolte over å være norske.

Jeg er innflytter i en by. Flyttet hit for nærmere 25 år siden. Jeg ville ikke følt det naturlig å si at jeg er stolt over å være - la oss si - arendalitt.

Men da er man jo stolt over noe foreldre, osv. har gjort, og ikke noe en selv har gjort?

I mitt hode så kan man være stolt av noe en selv har gjort.

"Stolthet" over å være norsk vil da si at man er stolt over ens egen lille del/bidrag til at Norge har en velferdsstat, demokrati, osv.

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

• Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

38

• Mandolaika

10

• Louis Cyphre

4

• Katt-ja

3

Mest aktive i denne tråden

Man er slettes ikke norsk om man har sort eller brun hud, eller for den saks skyld hvit hud, og er innvandrer, selv om man på papiret er norsk. Det er den største katastrofen for landet vårt.

''Man er slettes ikke norsk om man har sort eller brun hud, eller for den saks skyld hvit hud, og er innvandrer, selv om man på papiret er norsk. Det er den største katastrofen for landet vårt. – Dymin''

I Norge har vi kun én type nordmenn (noe annet ville vært Apartheid, og to klasser borgere).

Det som avgjør er hvorvidt du har norsk statsborgerskap, og har man det er man like norsk som alle andre.

Noe annet ville vært en katastrofe.

Skal være enig at innvandrere skal kunne kalle seg norske, men da må de ikke komme med krav som stammer fra det steinaldersamfunnet de kommer fra.

''Skal være enig at innvandrere skal kunne kalle seg norske, men da må de ikke komme med krav som stammer fra det steinaldersamfunnet de kommer fra. – Dymin''

Her er det faktisk du som kommer med steinalderkrav.

Det er ingen "meningskrav" for å være norsk. Ingen bestrider at Christian Tybring-Gjedde, Tore Tvedt, Nina Monsen og andre med steinalder-holdninger er "norske".

Tvert i mot er ytringsfrihet (retten til å ha merkelige meninger) nedfelt i den norske Grunnloven. Og den gjelder like mye for innvandrere som har fått norsk statstborgerskap, som dem som er født med det.

Men da er man jo stolt over noe foreldre, osv. har gjort, og ikke noe en selv har gjort?

I mitt hode så kan man være stolt av noe en selv har gjort.

"Stolthet" over å være norsk vil da si at man er stolt over ens egen lille del/bidrag til at Norge har en velferdsstat, demokrati, osv.

Med vennlig hilsen

Vel, jeg bare sier hva jeg føler i forhold til begrepet "å være stolt over å være ...". ;-) Jeg tror det er litt proporsjonalt med hvor lenge man har vært norsk. Så, jo da - en innvandrer som har bodd - og bidratt til samfunnet - i mange år vil det sikkert være naturlig å si.

Jeg vet at folk i min lille by ikke synes man er ordentlig tilhørig selv etter 25 år her :P Selv om man jo ikke er født mer enn hundre km unna...

Gjest kitsune

Man er slettes ikke norsk om man har sort eller brun hud, eller for den saks skyld hvit hud, og er innvandrer, selv om man på papiret er norsk. Det er den største katastrofen for landet vårt.

''Man er slettes ikke norsk om man har sort eller brun hud, eller for den saks skyld hvit hud, og er innvandrer, selv om man på papiret er norsk.''

Selvfølgelig ikke. Like lite som du blir vietnamesisk ved å flytte til Vietnam.

Gjest kitsune

Man ser hvordan endringene har vært de siste 20 årene, og det er ingen grunn til å anta at de endrer seg nå.

Og med tanke på integrasjon og at folk får barn sammen så er det neppe noen vei tilbake.

Med vennlig hilsen

''Og med tanke på integrasjon og at folk får barn sammen så er det neppe noen vei tilbake.''

Da ser det meget dårlig ut med tanke på integrasjon av muslimer.

Annonse

''Man er slettes ikke norsk om man har sort eller brun hud, eller for den saks skyld hvit hud, og er innvandrer, selv om man på papiret er norsk.''

Selvfølgelig ikke. Like lite som du blir vietnamesisk ved å flytte til Vietnam.

''Selvfølgelig ikke. Like lite som du blir vietnamesisk ved å flytte til Vietnam. – kitsune''

Nei, ikke av å flytte til Vietnam, eller å "se vietnamesisk" ut, men av å besitte vietnamesisk statsborgerskap.

Dette er allerede demokratisk opplest og vedtatt, og vi har ingen mennesker med norsk statsborgerskap som ikke er norske.

Med vennlig hilsen

''Og med tanke på integrasjon og at folk får barn sammen så er det neppe noen vei tilbake.''

Da ser det meget dårlig ut med tanke på integrasjon av muslimer.

''Da ser det meget dårlig ut med tanke på integrasjon av muslimer. – kitsune''

Det ser meget bra ut, faktisk. Gradvis blir det flere og flere "blandede par".

Gjest kitsune

''Selvfølgelig ikke. Like lite som du blir vietnamesisk ved å flytte til Vietnam. – kitsune''

Nei, ikke av å flytte til Vietnam, eller å "se vietnamesisk" ut, men av å besitte vietnamesisk statsborgerskap.

Dette er allerede demokratisk opplest og vedtatt, og vi har ingen mennesker med norsk statsborgerskap som ikke er norske.

Med vennlig hilsen

''Nei, ikke av å flytte til Vietnam, eller å "se vietnamesisk" ut, men av å besitte vietnamesisk statsborgerskap.''

Da er du nordmann med vietnamesisk statsborgerskap.

Gjest Nord og ned.

''Da ser det meget dårlig ut med tanke på integrasjon av muslimer. – kitsune''

Det ser meget bra ut, faktisk. Gradvis blir det flere og flere "blandede par".

Dette er like usannt som alt annet du skriver. Det er under 1% menn med pakistanske aner som blander seg med etnisk norske folk i form av ekteskap/barn. For pakistanske kvinner er tallet ennå lavere.

Hold opp med virkelighetsforfalskningen.

''Nei, ikke av å flytte til Vietnam, eller å "se vietnamesisk" ut, men av å besitte vietnamesisk statsborgerskap.''

Da er du nordmann med vietnamesisk statsborgerskap.

''Da er du nordmann med vietnamesisk statsborgerskap. – kitsune

''

Vel, da er du jo vietnamesisk.

Verken Norge eller Vietnam åpner for "2. klasses borgere", som har statsborgerskap men ikke har rett til å kalle seg nordmenn.

At du bruker din private definisjon er så en annen sak, men det forblir selvsagt det - din egen fantasi-definisjon.

Annonse

Gjest togli

Som ofte med slike undersøkelser, er spørsmålene og svarene så dårlig utformet at de ikke får fram mangfoldet. De fleste jeg kjenner kunne svart JA på begge disse spørsmålene, altså at ja kulturen blir beriket men også JA det kan også skape store problemer.

Det er jo faktisk mulig å mene begge deler, og å mene at det bør tas fatt i begge deler.

Den polariseringen som ofte skjer (også her på DOL mellom Sør og Nord og Ned), er etter mine begreper lite nyansert og lite løsningsfokusert.

Jeg er enig med deg og tror nok de aller fleste nordmenn føler det samme - de som både ser fordelene og ulempene med innvandringen. Jeg tror også at man rett og slett ville fått et kjempeproblem om alle så alt sort/hvitt mht innvandring. Det er og nok først når man ligger på midten man kan klare å definere problemet og foreta nødvendige grep for å endre det som skaper problemene med innvandring. De fleste innvandrere ser selv hva som er problemet, og mange ønsker endringer slik at holdningene mot dem endres til å bli mer positive.

Gjest kitsune

Dette er like usannt som alt annet du skriver. Det er under 1% menn med pakistanske aner som blander seg med etnisk norske folk i form av ekteskap/barn. For pakistanske kvinner er tallet ennå lavere.

Hold opp med virkelighetsforfalskningen.

''Dette er like usannt som alt annet du skriver.''

Ja, vi en vant med løgner fra den karen.

Gjest kitsune

Nei, det er det overhodet ikke.

Og muslimene i Norge kommer fra langt flere land enn bare pakistan.

''Nei, det er det overhodet ikke.''

Det er meget sjeldent.

''Og muslimene i Norge kommer fra langt flere land enn bare pakistan.''

Og poenget ditt er?

Gjest kitsune

''Da er du nordmann med vietnamesisk statsborgerskap. – kitsune

''

Vel, da er du jo vietnamesisk.

Verken Norge eller Vietnam åpner for "2. klasses borgere", som har statsborgerskap men ikke har rett til å kalle seg nordmenn.

At du bruker din private definisjon er så en annen sak, men det forblir selvsagt det - din egen fantasi-definisjon.

Nei, du er fortsatt nordmann.

''Nei, det er det overhodet ikke.''

Det er meget sjeldent.

''Og muslimene i Norge kommer fra langt flere land enn bare pakistan.''

Og poenget ditt er?

At selv om det kanskje er relativt sjeldent at f. eks. pakistanske muslimer gifter seg med andre, så er de fleste muslimer i Norge ikke fra Pakistan.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...