Gå til innhold

Høyt sykefravær blant kvinner

Anbefalte innlegg

Gjest mange grunner

http://www.dagbladet.no/2012/07/10/nyheter/innenriks/politikk/regjeringen/arbeiderpartiet/22473782/

Det kan jo ha mange grunner det. Vi har jo mensen som nevnt, med de plager de medfører. Noen har jo veldig sterke og langvarige menstruasjoner - sist blødde jeg i tre-fire uker - kraftig! Men jeg var ikke vekke fra jobb pga det, men det ble ganske travelt å springe på do hver time om ikke oftere....

Jeg er heldigvis aldri plaget med menssmerter, noe jeg vet mange andre har... og noen får migrene osv pga mensen.

Så må vi ikke glemme de som går gravide og får plager pga det og dermed sykefravær, bekkenløsning, kraftig kvalme og oppkast for å nevne noe.

Men en grunn som også bør nevnes, er at selv om vi nå lever i 2012, så er det fortsatt sånn i mange hjem at det stilles de samme krav til kvinnen som husmor som i 1950 - da kvinnen fortsatt var hjemmeværende. Mannen vil fortsatt ha middag på bordet når han kommer hjem fra jobb, ungene skal stelles, passes på, lekes med, legges....

huset skal ryddes og vaskes.... og det blir ofte kvinnen som føler det største ansvaret.

Dette kan føre til at hun rett og slett blir utslitt.....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381394-h%C3%B8yt-sykefrav%C3%A6r-blant-kvinner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bralker

Vet om noen som utnytter alle sykedagene de kan få uten særlig grunn. Mange eier tydligvis ikke samvittighet lenger.

Ta bort egenmelding og la ikke folk få lønn for sykefravær de første dagene. Det er utrolig hvor fort folk da blir friske. Det var jo det som skjedde i Sverige.

Men det er vel ikke så forferdelig mye _legemeldt_ sykefravær pga. mensen?

Jeg blir redd for at slike forsvarstaler virker mot sin hensikt. Nå har kvinner blitt sett på som mindreverdig arbeidskraft i mange år fordi de blir gravide eller er hjemme med syke småbarn "hele tiden". Men dette handler jo ikke om så altfor mange år pr. arbeidstaker - ingen er småbarnsmor hele livet. Mensen derimot, har vi ofte og leeenge. Så jeg håper virkelig ikke den nye unnskyldning for å betrakte kvinner som upålitelig arbeidskraft, blir at de er fraværende når de har mensen...

Jeg la også merke til følgende i artikkelen:

''Andersen var syk, og kunne ikke bli intervjuet da Dagbladet tok kontakt med henne mandag.''

Hmf. Kunne hun ikke vært utilgjengelig pga. ferie?

Gjest mange grunner

Og ang. 1950 talls mentaliteten som sitter igjen,

av samme grunn har menn ofte mindre fravær pga forsørgerplikten de føler.

Når ungene er syke er det oftest mor som må til pers, de har vel ti dager hver å ta av da,

men i første omgang er det ofte mor som tar ut disse dagene...

og kanskje lyger på seg noen dager på sin egen egenmelding når ungene er syke når disse er brukt opp - fordi far ikke har tid til å ta seg fri!

Og far må jo stille på jobb og jobbe masse overtid så han får forsørget familien sin.

De sier kvinner har større smerteterskel, men jeg tror at det skal lite smerte til å bli "syk" om man mistrives på jobben. Trives man skal det større terskel til å skulke jobben. Kanskje svaret på spørsmålet er at kvinner er kvinner verst? Kvinner jobber ofte på kvinnedominerte arbeidsplasser med høye krav... la oss f.eks. se på sykepleierne.

Her må de jobbe masse overtid, de føler de ikke tjener så mye som de fortjener,

og de er mest kvinner... og det er ikke bare bare. Kvinner baksnakker, utestenger, slenger dritt. Slikt gjør ofte ikke menn. Jeg mener det ofte er bedre arbeidsmiljø der menn dominerer. Selvsagt litt røffere, men blir man vant til den røffe tonen, så klarer man seg bra. De er mer direkte - og ærlige... kvinner går heller bak ryggen de....

Så jeg syns man skal se på slike årsaker... ER kvinnedominerte yrker mer krevende psykisk??? Se på kollegial trivsel f.eks....

og høyt arbeidstempo, se på de kvinnedominerte yrkene - se på sykepleierne.

Jeg vet det ble mye mer sykefravær på min arbeidsplass etter omorganisering, det ble mer å gjøre for sykepleierne, de sa opp folk, det ble mye suring, baksnakking osv... og dertil mistrivsel. Flere fikk seg sykemelding!

Jeg ser en sammenheng, gjør du?

Hvis man er borte fra jobb flere dager i mnd pga mensen så bør man jaggu ta seg en tur til legen og forlange skikkelig utredning!

At noen kvinner er voldsomt plaget i forbindelse med mensen er jeg klar over, men at det skal være så mange at det gir så store utslag på sykefraværs-statistikken har jeg vansker med å tro på.

Gjest freppedama

Vet om noen som utnytter alle sykedagene de kan få uten særlig grunn. Mange eier tydligvis ikke samvittighet lenger.

Ta bort egenmelding og la ikke folk få lønn for sykefravær de første dagene. Det er utrolig hvor fort folk da blir friske. Det var jo det som skjedde i Sverige.

''Vet om noen som utnytter alle sykedagene de kan få uten særlig grunn. Mange eier tydligvis ikke samvittighet lenger''

Ja, det bør innføres én, eller kanskje to, karensdager.

Annonse

''Ta bort egenmelding og la ikke folk få lønn for sykefravær de første dagene.''

Nå viste vel undersøkelser at der man innførte 24 egenmeldingsdager (max. 8 i slengen) gikk sykefraværet ned?

Jeg kjenner meg ikke igjen i det. Kanskje gjør også kortvarig sykefravær at man orker å stå i jobben lengre. Meg bekjent er det det langvarige sykefraværet som er det største problemet i Norge.

Disse grunnene taler jo for seg selv. Sto i faktaboksen i artikkelen.

''• Helse- og omsorgssektoren, som sysselsetter hver tredje kvinne, har det høyeste sykefraværet med 8,2 prosent.''

Jeg synes det er forståelig at man blir mer utslitt av å være sykepleier enn ingeniør.

''Det er kvinner i alderen 30-34 år som har det høyeste legemeldte sykefraværet med 8,6 prosent. En del av dette fraværet kan forklarest med svangerskapsrelatert sykdom''

Selv var jeg veldig dårlig av svimmelhet og kvalme i svangerskapet. Synes jeg var lite sykemeldt i forhold til plagene. De første måneden tilbragte jeg i senga når jeg ikke var på jobb.

Gjest trådstarter

Kanskje vi er flinkere til å lytte på kroppen? Det er jo en kjent sak at kvinner oftere oppsøker lege, og at kvinner lever lengre ;)

Ja, det har du rett i... kjenner mange menn som i siste liten har kommet seg til lege - og blitt innlagt på sykehus - pga kreft eller hjertesykdom. De hadde kjent på plagene lenge, men ikke gått til lege. Man er jo frisk så lenge man ikke har fått noen diagnose? Eller???

Jeg er glad vi har egenmeldinger, selv om jeg personlig vel ikke benytter dem hvert år. Skal vi måtte til lege f.eks hver gang vi har migrene, blir bare sykefraværet enda lengre. DVS jeg ville nok blitt hjemme og blitt trukket i lønn, for jeg ville ikke orket stresset med å ta buss/taxi til legekontoret, kanskje sitte å vente en god stund, og så reisen hjem igjen. Det vil jo ta omtrent hele dagen. Nesten bedre å jobbe da.

Gjest trådstarter

Jeg er glad vi har egenmeldinger, selv om jeg personlig vel ikke benytter dem hvert år. Skal vi måtte til lege f.eks hver gang vi har migrene, blir bare sykefraværet enda lengre. DVS jeg ville nok blitt hjemme og blitt trukket i lønn, for jeg ville ikke orket stresset med å ta buss/taxi til legekontoret, kanskje sitte å vente en god stund, og så reisen hjem igjen. Det vil jo ta omtrent hele dagen. Nesten bedre å jobbe da.

Det skal mye til for at jeg sier meg syk, da må jeg være så dårlig at jeg kjenner jeg ikke klarer å jobbe rett og slett... F.eks. høy feber eller oppkast.

På jobben min får vi ikke lov til å gå på jobb om vi har oppkastsyke, vi har 48 timers karantene (helsevesenet), og det er jo litt kjipt da, når man er elendig den dagen man spyr, men likevel ikke kan gå på jobb de neste to dagene hvor man kanskje føler seg i helt fin form, da får jeg dårlig samvittighet, men vil jo ikke smitte pasienter og kolleger så :)

Men jeg har kommet på jobb influensasyk og elendig... så lenge jeg ikke har hatt feber, men med dårlig samvittighet for å risikere å smitte kolleger og pasienter :D

Annonse

Gjest luftslott

Hvis man er borte fra jobb flere dager i mnd pga mensen så bør man jaggu ta seg en tur til legen og forlange skikkelig utredning!

At noen kvinner er voldsomt plaget i forbindelse med mensen er jeg klar over, men at det skal være så mange at det gir så store utslag på sykefraværs-statistikken har jeg vansker med å tro på.

Ei jeg jobba med før var borte de to første dagene av perioden pga smerter, hver eneste måned. Hun oppga ryggsmerter som grunn til arbeidsgiver, fordi han hadde ryggplager selv og var mer sympatisk innstilt til det enn "kvinneproblemer".

Gjest luftslott

Jeg har tro på at "flink pike-syndromet" spiller inn her. Man skal være sterk, flink, best, ryddigst, velstelt, veltrent, belest, vittig, osv, og helst ha masse overskudd. Hus og barn skal være velstelt og godt oppdratt, man skal være opplagt og interessant for partner og venninner, man skal bidra med det lille ekstra på jobb og i fritidsaktiviteter. Og sånn har mange det fra de er ganske unge, der man skal være flink på skolen, flink i idrett, flink og pliktoppfyllende hjemme, være god venninne og kjæreste. Overalt skal man gi noe, helst litt mer enn andre. Til slutt blir det tomt når man gir mer enn man fyller på, og da er det ofte kroppen som gir etter.

Jeg tror også det har noe å si at mange kvinner havner i yrker som er tunge, med skiftende arbeidstider og mye uforutsigbarhet. Å leve med usikkerhet gjør noe med en.

Jeg kan svare for min egen del, hvorfor jeg er mer borte fra jobb nå i forhold til før.

Da jeg var singel, så gikk jeg på jobb selv om jeg ikke var helt i form, for jeg visste at jeg kunne slappe av når jeg kom hjem.

Med to barn, så holder jeg meg hjemme når jeg ikke er i form, for den eneste tiden jeg kan få slappet av på er den tiden ungene er i barnehage/skole.

Kan det ha noe å gjøre med at kvinner i mindre grad enn enn menn har en fleksibel arbeidsplass?

Jeg har det fleksibelt, og kan ligge litt lenger om jeg føler meg litt ute av form en dag. F.eks. kan jeg bestemme at jeg begynner kl. 11:00 i stedet for 08:00. Jeg kan ta det igjen senere på dagen, eller til neste uke om jeg skulle ønske det.

Om den dårlige formen fortsetter utover dagen, kan jeg jobbe hjemmefra og ha en rolig dag.

Dette bidrar til at jeg nesten aldri har sykefravær på tross av migreneanfall flere ganger i måneden.

Jeg er kvinne, men jeg tror det er flest menn som har det slik.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...