Gå til innhold

Kjæresten skriver arbeidstimer

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

12

• laguna1

11

• frosken

5

• laban

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Vignette

''Si meg.. er jeg naiv og utnyttbar?''

Kanskje. Ikke godt å si.

''Er det uvanlig å betale kjæresten -eller en venn for en håndtverkerkjæreste for noe han hjelper en med (av såpass store ting som å bygge en veranda)?''

Jeg vil si det er forskjell på venn og kjæreste her. Om en venn hadde hjulpet meg med noe så stort og omfattende hadde jeg insistert på å betale vedkommende en del i alle fall.

Om kjæresten hadde gjort det så blir det noe annet synes jeg. Det er sånt som kjærester gjør uten å forlange betaling. I min verden i alle fall.

Kjæresten har hjulpet meg med montering av kjøkken, litt maling og noe elektriske opplegg + tyngre ting som flyttelass, bæring av møbler osv. Jeg har hjulpet ham med maling av flere rom + at jeg tar mye av husarbeidet når jeg er hos ham og jeg har også hjulpet ham med andre ting. Kunne ikke falle inn noen av oss å forlange eller forvente betaling for det!?

Vi hadde som sagt et opphold på noen måneder i vår, selv om vi har hatt jevnlig kontakt hele tiden..

Du tenker altså at jeg bør betale for timene han hadde før vi ble sammen igjen?

Etter at vi ble sammen, har han ikke skrevet timer, men tilbød seg å gjøre noe for meg, slik at jeg slapp å gjøre det alene.. Jeg hadde derimot ikke ventet en så dyr regning, men noe mindre

Gjest Vignette

Siden du nevnte det med barnepass - det er vel ikke tilfeldigvis de periodene han har barna sine, som ofte har blitt tilbragt hos deg?

Nei, det er ikke det. Men vi har spurt om barna vil komme bort til oss å leke, for så å invitere han og ungene på middag ved henting..

Synes jo det bare er hyggelig..

Vi hadde som sagt et opphold på noen måneder i vår, selv om vi har hatt jevnlig kontakt hele tiden..

Du tenker altså at jeg bør betale for timene han hadde før vi ble sammen igjen?

Etter at vi ble sammen, har han ikke skrevet timer, men tilbød seg å gjøre noe for meg, slik at jeg slapp å gjøre det alene.. Jeg hadde derimot ikke ventet en så dyr regning, men noe mindre

''Du tenker altså at jeg bør betale for timene han hadde før vi ble sammen igjen?''

Som jeg har sagt flere ganger - en sånn gjerrigknark hadde jeg ikke orket ha til kjæreste så jeg hadde betalt meg ut av det hele og dumpet fyren etterpå.

Bare det at du må avlyse ferien din fordi han forlanger penger fra deg er jo helt uhyrlig! Med mindre han har tenkt å bruke pengene på en ferie nettopp for dere to, men noe sier meg at det slett ikke er tilfelle...

Gjest Vignette

''Du tenker altså at jeg bør betale for timene han hadde før vi ble sammen igjen?''

Som jeg har sagt flere ganger - en sånn gjerrigknark hadde jeg ikke orket ha til kjæreste så jeg hadde betalt meg ut av det hele og dumpet fyren etterpå.

Bare det at du må avlyse ferien din fordi han forlanger penger fra deg er jo helt uhyrlig! Med mindre han har tenkt å bruke pengene på en ferie nettopp for dere to, men noe sier meg at det slett ikke er tilfelle...

Han svarte ikke på beskjeden min om at jeg måtte avlyse turen pga økonomien. Fikk en sms fra han nå om at han føler seg brukt og at han aldri hadde trodd at jeg ville bli sammen med han igjen kun for å få gratis veranda..

Jeg svarte han at jeg også føler meg brukt. At det eneste jeg har krevd av han, er 1200 til strøm, fordi jeg i 6 mnd hadde han og barna boende hos meg og vasket alt av klær osv.. Utover det har jeg aldri fått/krevd noe.

Annonse

Ser at du skriver lenger ned i tråden at verandaen hovedsakelig er bygget i en periode dere ikke var sammen. Jeg synes dere begge har ansvaret for at det økonomiske rundt dette ikke er avklaret på forhånd. Det er uhyre sjelden at en håndverker jobber 72 (!) timer gratis for venner; jeg ville tatt for gitt at jeg måtte betale for en så omfattende jobb. Ut i fra den prisen han nå anslår for deg, så får du en svært billig løsning sammenlignet med hva det ville ha kostet å bruke en helt utenforstående.

Gjest Vignette

Så han betaler skatt av beløpet? Og gjør det via et firma, ikke privat? Hvordan kunne det da i utgangspunktet være en vennetjeneste?

Han har et firma ja, som han fører timer på, betaler skatt og mva.

Vennetjenester uten betaling blir jo aldri ført opp på firma? Eller har du erfaring med at det blir gjort? Ikke jeg.

Gjest Vignette

Ser at du skriver lenger ned i tråden at verandaen hovedsakelig er bygget i en periode dere ikke var sammen. Jeg synes dere begge har ansvaret for at det økonomiske rundt dette ikke er avklaret på forhånd. Det er uhyre sjelden at en håndverker jobber 72 (!) timer gratis for venner; jeg ville tatt for gitt at jeg måtte betale for en så omfattende jobb. Ut i fra den prisen han nå anslår for deg, så får du en svært billig løsning sammenlignet med hva det ville ha kostet å bruke en helt utenforstående.

Er dette jeg har lurt på.. om det er vanlig.. jeg har derimot aldri krevd han for noe da han bodde hos meg, og jeg tok all klesvask til han og barna hans, bortsett fra 1200 til strøm en gang. Da sluttet han derimot å la meg vaske tøyet dems..

Han svarte ikke på beskjeden min om at jeg måtte avlyse turen pga økonomien. Fikk en sms fra han nå om at han føler seg brukt og at han aldri hadde trodd at jeg ville bli sammen med han igjen kun for å få gratis veranda..

Jeg svarte han at jeg også føler meg brukt. At det eneste jeg har krevd av han, er 1200 til strøm, fordi jeg i 6 mnd hadde han og barna boende hos meg og vasket alt av klær osv.. Utover det har jeg aldri fått/krevd noe.

Jeg fatter ikke hvorfor man kommuniserer om denslags på SMS. Det er stadig tråder her om tolkninger og negative følelser pga. meldinger på SMS eller FB.

Jeg synes telefon er ille nok hvis man skal ordne opp i vanskelige ting i et parforhold. Det er ikke rart det blir misforståelser når man avlyser ferier eller (nesten) slår opp via tekstmeldinger. Dialog (direkte eller på telefon) er nok en gammeldags kommunikasjonsform, men den hadde visse fordeler.

Er dette jeg har lurt på.. om det er vanlig.. jeg har derimot aldri krevd han for noe da han bodde hos meg, og jeg tok all klesvask til han og barna hans, bortsett fra 1200 til strøm en gang. Da sluttet han derimot å la meg vaske tøyet dems..

Jeg tror mange håndverkere skiller mellom det å utføre yrket sitt og det å gjøre vanlige hverdagslige aktiviteter som husarbeid osv. Derfor er min erfaring at det forventes betaling for større arbeider. Det spesielle for dere er jo også at dere _ikke_ var sammen mens hovedparten av jobben ble utført.

Det kan godt hende at du kan prutte prisen ytterligere ned med argumenter om at han aldri har betalt noe hos deg (bodde han fast hos deg uten å ha egen bolig?), men i dette regnestykket bør da også medtas at han allerede har redusert prisen betraktelig i forhold til hva som ville vært en vanlig pris.

Hvilken timesats det er vanlig å ta utgangspunkt i, vil avhenge av hvorvidt han er fagutdannet eller ikke, hvorvidt han jobber som selvstendig eller er ansatt i et firma osv. osv. Dersom jeg skulle ha betalt faglærte håndverkere for å jobbe 72 arbeidstimer, så ville jeg måttet betale ca 28 000,- + mva. I tillegg kommer selvfølgelig materialkostnadene, men de har du kanskje allerede dekket?

''Er dette jeg har lurt på.. om det er vanlig.. jeg har derimot aldri krevd han for noe da han bodde hos meg, og jeg tok all klesvask til han og barna hans, bortsett fra 1200 til strøm en gang. Da sluttet han derimot å la meg vaske tøyet dems..''

Og du er sammen med denne gjerrigknarken fordi...?

Gjest Vignette

''Er dette jeg har lurt på.. om det er vanlig.. jeg har derimot aldri krevd han for noe da han bodde hos meg, og jeg tok all klesvask til han og barna hans, bortsett fra 1200 til strøm en gang. Da sluttet han derimot å la meg vaske tøyet dems..''

Og du er sammen med denne gjerrigknarken fordi...?

..jeg er glad i han..

Han kom for noen uker siden og ville ha meg tilbake. Sa han hadde vært en egoist, men ville forandre seg.. jeg trodde på dette, men nå fikk jeg akkurat høre at han føler seg brukt fordi jeg kun ville ha han tilbake for å få gratis veranda..

-Og han vil bo gratis??

Vet ikke hvem av oss som er mest gjerrig eller utnytter hvem jeg nå. Klarer ikke å se det :(

Annonse

Gjest Vignette

Jeg tror mange håndverkere skiller mellom det å utføre yrket sitt og det å gjøre vanlige hverdagslige aktiviteter som husarbeid osv. Derfor er min erfaring at det forventes betaling for større arbeider. Det spesielle for dere er jo også at dere _ikke_ var sammen mens hovedparten av jobben ble utført.

Det kan godt hende at du kan prutte prisen ytterligere ned med argumenter om at han aldri har betalt noe hos deg (bodde han fast hos deg uten å ha egen bolig?), men i dette regnestykket bør da også medtas at han allerede har redusert prisen betraktelig i forhold til hva som ville vært en vanlig pris.

Hvilken timesats det er vanlig å ta utgangspunkt i, vil avhenge av hvorvidt han er fagutdannet eller ikke, hvorvidt han jobber som selvstendig eller er ansatt i et firma osv. osv. Dersom jeg skulle ha betalt faglærte håndverkere for å jobbe 72 arbeidstimer, så ville jeg måttet betale ca 28 000,- + mva. I tillegg kommer selvfølgelig materialkostnadene, men de har du kanskje allerede dekket?

Han er fagutdannet med eget firma.

Materialene har jeg betalt selv. De ble også mye dyrere enn hva han hadde forespeilet meg, så budsjettet er sprukket for lengst

Gjest Vignette

Jeg fatter ikke hvorfor man kommuniserer om denslags på SMS. Det er stadig tråder her om tolkninger og negative følelser pga. meldinger på SMS eller FB.

Jeg synes telefon er ille nok hvis man skal ordne opp i vanskelige ting i et parforhold. Det er ikke rart det blir misforståelser når man avlyser ferier eller (nesten) slår opp via tekstmeldinger. Dialog (direkte eller på telefon) er nok en gammeldags kommunikasjonsform, men den hadde visse fordeler.

Er så enig med deg, men jeg klarer best å uttrykke meg via sms. :(

Gjest Vignette

-i tillegg så har han aldri betalt ei krone for å bo hos meg.. bortsett fra at vi har delt litt på maten og 1200 for strøm èn gang (knepent det også, for han synes ikke han skulle betale det)

-i tillegg så har han aldri betalt ei krone for å bo hos meg.. bortsett fra at vi har delt litt på maten og 1200 for strøm èn gang (knepent det også, for han synes ikke han skulle betale det)

Hvor lenge bodde dere sammen? Jeg mener at dersom han ikke hadde annen bolig mens dere bodde sammen, så sparte han såpass mye på dette at det bør tas i betrakning når dere skal gjøre opp dette regnestykket. Men som jeg sa et annet sted, så har han jo allerede redusert prisen kraftig i forhold til markedsprisen.

Forøvrig synd at han feilberegnet materialprisen. Det synes jeg er uproft av ham!

Gjest prust

*lol* :D

det får vi da virkelig ikke tro! :o:D

neida, et av høydepunktene for meg, hvor slemt det enn måtte høres, er jo at MANN så hvilken innforjævlig dårlig plan dette i utgangspunktet var, mens jeg, for engangs skyld, bare kunne lene meg tilbake og oppføre meg penest, fordi jeg på forhånd hadde satt meg inn i hvilke kataklyptiske mangler på plan, retning og trivsel denne ferien haddde, og dermed var realistisk forbedredt :D

Såh, nå er jeg (muligens naivt nok) positiv til at mann ikke setter oss i denslags prekære situasjoner særlig ofte lenger, det var nemlig han som hadde kløe og furtetendenser, og jeg tror han tenker seg NØYE om før han drar oss med ut i noe sånt en gang til..HAH!

Og jeg tviler VELDIG på at hun kommer til å spørre bare meg, strøken oppførsel og speiderånd eller ei! :D

Dette var virkelig fint å høre, Laguna! Vi var nok mange som så for oss en skrekkuke for deg.

Godt at Mannen også innså at en slik type ferie ikke er særlig funksonelt for dere, og at han forhåpentligvis vil takke nei til et slikt tilbud seinere.

Jeg er selv på ferie hos svigers og prøver å smøre meg med all verdens tålmodighet og teller timer til vi skal reise hjem på mandag. Svigermor er forresten stort sett i perlehumør denne gangen, men ungene og jeg kjeder oss og være er trasig :-(

Gjest Vignette

Hvor lenge bodde dere sammen? Jeg mener at dersom han ikke hadde annen bolig mens dere bodde sammen, så sparte han såpass mye på dette at det bør tas i betrakning når dere skal gjøre opp dette regnestykket. Men som jeg sa et annet sted, så har han jo allerede redusert prisen kraftig i forhold til markedsprisen.

Forøvrig synd at han feilberegnet materialprisen. Det synes jeg er uproft av ham!

Han har bodd hos meg annenhver uke i ca 2 år. De bodde hos meg i ca 6 mnd.. (barna annenhver uke). Eneste vi delte på var mat.

Han tilbød seg aldri å betale noe. Jeg stod alene med husarbeid. Da jeg ba om å få til halve strømmen, betalte han knepent, og begynte deretter å vaske tøyet sitt hos noen andre (hadde ikke egen vaskemaskin..)

Gjest Hulderen

Han har et firma ja, som han fører timer på, betaler skatt og mva.

Vennetjenester uten betaling blir jo aldri ført opp på firma? Eller har du erfaring med at det blir gjort? Ikke jeg.

Nei, vennetjenester blir ikke ført opp på firma og er derfor å annse som svart arbeid. Det er når du sier at det ikke er svart, at jeg begynner å lure.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...