Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Diggie

Hei! For 50 dager siden i dag, hadde jeg sex for første gang. Pga. avstand hadde vi bare sex denne helgen, og har ikke hatt det siden. Den ene av gangene var uten kondom, der han "hoppet av i svingen". Jeg gikk på Cerazette, og har aldri glemt en pille, men har ikke tatt de på samme tidspunkt hver dag. På grunn av Cerazette har jeg ikke hatt mensen på flere måneder. Etter ca. 2 uker ble jeg redd for å være gravid. Jeg klarer faktisk ikke helt å huske hvorfor, men jeg hadde en urinveisinnfeksjon før det, så det kan ha vært den som satt meg på tanken. Det kan også ha vært den kulen jeg har i brystet. Det høyre brystet er ømt, og klumpete. Etter ultralydundersøkelse viste det seg at det bare var forstørret brystvev. Men det skremte meg nesten bare enda mer, fordi da tenkte jeg at det jo kunne ha noe med graviditet å gjøre. Jeg begynte å ta graviditetstester etter ca to uker, og har testet meg omtrent regelmessig fra da, og til nå, og 5 uker etter var jeg hos legen, og tok blodprøve. Denne var negativ, men påviste litt lavt stoffskifte. Jeg har i løpet av denne perioden følt meg litt uvel og deprimert. Jeg har vært veldig lei meg, og tenkt utrolig mye. Jeg er vannvittig redd for å være gravid. Følelsen av å være uvel har økt betrakelig hver gang jeg har blitt ekstra redd, f.eks. etter intens googling. Jeg slutta på Cerazette for en måned siden i dag. Jeg ville se om jeg kunne få mensen tilbake, slik at jeg kunne slappe av. Jeg har enda ikke fått mensen. 1. Går det an å være gravid allikevel, selv om en blodprøve viser 0 på HCG-verdier når den er tatt 5 uker etter samleie? Har du hørt om noen sånne tilfeller? 2. Kan lavt stoffskifte skape forstørret brystvev? 3. Hvor lang tid er det vanlig at det tar før en får mensen etter Cerazette? Jeg setter veldig pris på svar, for dette spiser meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381505-redd-for-%C3%A5-v%C3%A6re-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du har hatt samleie under bruk av Cerazette som du har tatt etter oppskriften, og det var avbrutt samleie. Det i seg selv utelukker graviditet. Cerazette er et meget sikkert prevensjonsmiddel. Så har det vært flere negative tester, både i urin og i blod, det utelukker med 100% sikkerhet at du IKKE er gravid. Så til dine spørsmål:

1. Går det an å være gravid allikevel, selv om en blodprøve viser 0 på HCG-verdier når den er tatt 5 uker etter samleie?

Svar: nei det går ikke an

2. Har du hørt om noen sånne tilfeller?

Svar: nei

3. Kan lavt stoffskifte skape forstørret brystvev?

Svar: nei

4. Hvor lang tid er det vanlig at det tar før en får mensen etter Cerazette?

Svar: det gå 2-4 uker til eggløsning og deretter 2 uker til menstruasjon, altså 4-6 uker til menstruasjon, men hoe noen kan det ta lenger tid.

Jeg synes absolutt at du skal starte på Cerazette igjen som gir deg meget god prevensjon så du slipper slik engstelse igjen.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...