Gå til innhold

Er det lov å ta med sovemedisin på fly....

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest flaitasbo

Det må tas med i håndbagasjen og fremvises i sikkerhetskontrollen ved reise til utlandet. Det må stå ditt navn på pilleesken. Resept er ikke nødvendig.

Selv om det er snakk om 4 tabletter av 5 mg? Esken er kastet fra før. Har bare 4 stk på ett halvt brett.

Selv om det er snakk om 4 tabletter av 5 mg? Esken er kastet fra før. Har bare 4 stk på ett halvt brett.

Jeg har opplevd å bli tatt med noen få valium i lommeboka mi på grensa som hadde ligget der en evighet og jeg ble anmeldt for innførsel av narkotika. Jeg husket ikke at jeg hadde dem engang.

Saken ble henlagt siden jeg fikk legen min til å sende brev til politet i landet jeg skulle besøke om at han hadde skrevet en resept til meg fire år tidligere.

Gjest flaitasbo

Om du ikke har esken mer må du få en attest fra legen din om at du har fått dem av han. Det er strengt ja.

Jøye meg, det var strengt ja...huff. Tror jeg legger dem igjen hjemme, og strever meg gjennom noen søvnløse netter istedet, da jeg ikke på så kort varsel får noen legeerklæring da jeg reiser i morgentidlig. Men som noen sa her gjaldt dette bare for utlandet?

Annonse

Gjest voksenbarn

Hei...Aner ikke svar her, men nare tenkte jeg skulle informere om at de fleste andre land (enn Norge) selger sovemedisin reseptfri på apotekene.... (Og på meg ihvertfall, så virker dem bedre enn de jeg har fått her i Norge...Spania sine er veldig virkningsfulle:!)

Gjest voksenbarn

Jøye meg, det var strengt ja...huff. Tror jeg legger dem igjen hjemme, og strever meg gjennom noen søvnløse netter istedet, da jeg ikke på så kort varsel får noen legeerklæring da jeg reiser i morgentidlig. Men som noen sa her gjaldt dette bare for utlandet?

Som sagt, sovemedisin er som regel reseptfri på apotekene i utlandet! ;)

Gjest madrs 24

Jeg fikk apoteket her hvor jeg bor til å skrive ut et dokument på hvilke medisiner jeg hadde med meg og signere denne. De sa jeg måtte ha originalemballasjen på medisinene og ha dem i håndbaggasjen. Jeg sendte bagen med medisinene og dokumentet gjennom sikkerhetskontrollen. No problem!

Jeg har fløyet hundrevis av ganger med *masse* medisiner (tabletter, sprøyter, ampuller, osv), og har knapt opplevd at noen har den minste interesse for det.

Det sagt, få et brev på engelsk fra legen/apoteket, og ha tablettene i originalembalasjen.

Jeg aner ikke hvorfor noen påstår du må ha den i håndbaggasjen; jeg vet ikke om noen slik regen hva angår toll, osv. Den eneste grunnen er jo at baggasjen som du sjekker inn kan havne i Vladivostok. Det eneste unntaket til denne regelen er selvsagt hvis du faktisk skal reise til Vladivostok.

Med vennlig hilsen

Gjest madrs 24

Jeg har fløyet hundrevis av ganger med *masse* medisiner (tabletter, sprøyter, ampuller, osv), og har knapt opplevd at noen har den minste interesse for det.

Det sagt, få et brev på engelsk fra legen/apoteket, og ha tablettene i originalembalasjen.

Jeg aner ikke hvorfor noen påstår du må ha den i håndbaggasjen; jeg vet ikke om noen slik regen hva angår toll, osv. Den eneste grunnen er jo at baggasjen som du sjekker inn kan havne i Vladivostok. Det eneste unntaket til denne regelen er selvsagt hvis du faktisk skal reise til Vladivostok.

Med vennlig hilsen

Jeg vet heller ikke hvorfor man skal ha den i håndbaggasjen. Min koffert kom ikke til rette tid, men et døgn etter ankomst. Jeg hadde nok fått litt problemer om jeg ikke hadde den i håndbaggasjen...så kanskje det er årsaken?

Jeg vet heller ikke hvorfor man skal ha den i håndbaggasjen. Min koffert kom ikke til rette tid, men et døgn etter ankomst. Jeg hadde nok fått litt problemer om jeg ikke hadde den i håndbaggasjen...så kanskje det er årsaken?

Ja, det er nok for egen del at man bør ta medisin i håndbaggasjen.

Men det er ikke noe krav, og det er heller ikke noe krav om å fremvise den særskilt verken i sikkerhetskontrollen eller når man ankommer landet man skal til i EU. (Mulig det finnes steder hvor det må deklareres, men ikke i EU.)

Med vennlig hilsen

Gjest Kusinen

Som sagt, sovemedisin er som regel reseptfri på apotekene i utlandet! ;)

''Som sagt, sovemedisin er som regel reseptfri på apotekene i utlandet! ;)''

|Hvilke land da? Og da mener jeg ikke bare hvilke land i europa, men også hvilke byer?

Selv har jeg spurt etter sovemedisin (feks zopiclone) på flere apoteker i både Spania, Tyrkia, Italia og Hellas uten hell. Får bare som svar at jeg må ha resept fra lege. Eneste jeg får tak i uten resept er en mild form for melantonin...

Annonse

|Hvilke land da? Og da mener jeg ikke bare hvilke land i europa, men også hvilke byer?

Selv har jeg spurt etter sovemedisin (feks zopiclone) på flere apoteker i både Spania, Tyrkia, Italia og Hellas uten hell. Får bare som svar at jeg må ha resept fra lege. Eneste jeg får tak i uten resept er en mild form for melantonin...

Skulle du få tak i det, så risikerer du å bli tiltalt for narkotikasmugling når du kommer tilbake til Norge. Norge er, heldigvis, et av de strengeste landene når det gjelder import av medisin.

Med vennlig hilsen

Gjest voksenbarn

"Dormidina" heter de. Vet ikke hvor sterke de er, eller hva de inneholder... men de har funket fint for meg på ferie. Ikke dyre heller! Har kjøpt de i Spania (Barcelona, Sevilla...og på kanariøyene..) Og i Portugal. (Lisboa).

Angående bli tatt i tollen på vei hjem... Det har ikke skjedd meg. Dette har jo blitt kjøpt reseptfritt... MEN, de er såpass billige at min hensikt har hovedsaskselig vært å bruke de mens jeg var på tur...

Gjest Kusinen

"Dormidina" heter de. Vet ikke hvor sterke de er, eller hva de inneholder... men de har funket fint for meg på ferie. Ikke dyre heller! Har kjøpt de i Spania (Barcelona, Sevilla...og på kanariøyene..) Og i Portugal. (Lisboa).

Angående bli tatt i tollen på vei hjem... Det har ikke skjedd meg. Dette har jo blitt kjøpt reseptfritt... MEN, de er såpass billige at min hensikt har hovedsaskselig vært å bruke de mens jeg var på tur...

Dormidina! Takk for tips!

Jeg har som sagt spurt etter sovemedisin med virkestoffet Zopiklon når jeg har vært ute og reist tidligere og det harr altså vært på resept. Men da skal jeg prøve dette neste gang! Jeg har heller ikke tenkt å hamstre inn. Kun en pakke som jeg kan bruke der borte og evt ta med et par få stk hjem!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...