Gjest Prikkelise Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Jeg er en kvinne på 43 år. Hadde mye kviser i ungdomsårene, men plages sjelden av dette nå, men blir aldri kvitt hudormene. Har lest utallige råd fra såkalte fagfolk og kosmetologer, men ingenting virker, og jeg kan heller ikke skjønne hvordan en krem skal kunne "trekke opp" en talgpropp som har sitt utspring ned mot 3mm under huden? Peeling av huden gir jo heller ikke noen egentlig effekt siden det bare skrubber bort litt døde hudceller. Jeg har nå sluttet å røyke i flere måneder, trener regelmessig og spiser sunt. I motsetning til tidligere da jeg satt av en halv time et par ganger i uka til forsiktig klemming med vattpinner, klemmer jeg nå kun hver 14. dag for å gi huden ro. Sluttet med dekk-kremer og foundation Dette hjelper ikke det minste. Huden i hele ansiktet er dekket av bittesmå prikker, både svarte og gulfargede. De er ikke synlige på avstand som prikker, men gir hele ansiktet et grålig og usundt preg. Jeg renser huden godt om kvelden. Kan jeg få noen gode råd? Helst ikke generelle råd om rensing og hudpleieprodukter. Er det virkelig ingen verdens ting som kan fjerne hudormer permanent? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381628-blir-man-aldri-helt-kvitt-hudormer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
mah-jong Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Jeg vet virkelig ikke. For meg er det området ned på siden av neseryggen og litt utover kinnene, samt haka, som alltid har vært oversådd med hudormer. Det eneste som egentlig har hjulpet litt er en kombinasjon av å ikke gjøre noe med dem, klemming kun sjeldent dersom de har blitt veldig store, og faktisk gjerne i varmt vær/sol - da tyter det ut talg av porene mine - og for det andre, å vaske/skrubbe med en helt vanlig, ren vaskeklut i dusjen hver morgen, uten noen produkter involvert (annet enn lunkend dusjevann). Disse to tingene har fått meg til en tilstand av hudormer som jeg kan leve med. Eller så er det mulig at jeg bare er blitt såpass 'gammel' at jeg ikke kikker meg så mye i speilet som før.. :-S 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381628-blir-man-aldri-helt-kvitt-hudormer/#findComment-3364649 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Svaret er nei, vi har ingen behandling eller medikamenter som fjerner talgkjertler eller stopper talgproduksjonen varig. Så man må holde på med vedlikehold. De fleste metodene du nevner kan fjerne talgoverskuddet og noen ganger tilstopninger og de overflatiske oxyderte svarte prikkene. Siden talgkjertlene ligger såpass dypt og man ikke har noen spesifikk laser som bare påvirker dem,vil man ikke kunne fjerne dem med laser uten å risikere arr i huden. A-vitaminsyre kan ha en viss regulerende effekt i kremform , så det er an av de tingene du kan bruke, må forskrives på resept. De sterke kvisetablettene isotretinoin gir en betydelig reduksjon av talgproduksjonen under kvisebehandlingen , men det kommer dessverre gradvis tilbake når man stanser med tablettene. Du får kanskje diskutere med hudlegen og i første omgang forsøke med a vitaminsyre krem. Mvh Hudlegen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381628-blir-man-aldri-helt-kvitt-hudormer/#findComment-3373940 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.