Gå til innhold

Røde hunder og smittefare, er gravid

Anbefalte innlegg

brus1365380511

Er gravid 6+3, og da jeg kom på jobb i dag var det en gjest som hadde med seg et barn som var fullt av røde prikker i ansiktet, som hun klødde litt på. Jenta var ca mellom 7-8 år. Jeg vet jo ikke om dette er røde hund, vannkopper eller meslinger, men jeg gikk hjem fra jobben, i frykt for røde hunder. Hvor stor er smittefaren? Jeg stod noen meter fra henne i kort tid. Er ikke barn i dag vaksinert mot røde hunder? Hvor stor er sjansen for at en 7-8 åring har røde hunder? Jeg tror ikke jeg har hatt røde hunder selv. Er 31 år. født i 81, aner ikke om man vaksinerte mot røde hunder da? En eventuell vaksinasjon av dette i barneårene har vel begrenset virkning nå? Har ikke vært hos legen enda og tatt blodprøver og hatt med urinprøve da fastlegen har sommerferie. Burde jeg foreta meg noe nå? Ble litt småbekymret, men jeg hadde jo ikke nærkontakt med jenta. Håper noen kan svare en overnervøs førstegangs gravid

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381629-r%C3%B8de-hunder-og-smittefare-er-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først må du jo finne ut om hun hadde røde hunder da. :o) Sjansen er liten, dersom foreldrene har fulgt det vanlige vaksinasjonsprogrammet er hun vaksinert mot røde hunder som liten. Jeg kan ikke huske sist jeg hørte om noen som hadde røde hunder?

Prikkene kan ha vært mye annet også. Myggestikk f.eks. Da vi nettopp var i syden var vi så fulle av myggestikk da vi dro hjem at det ikke hadde forundret meg om vi hadde fått flyforbud med mistanke om at vi hadde vannkopper! :o)

mariaflyfly

Det er liten sjanse for at barnet har røde hunder. Rubellavaksine er en del av det nasjonale vaksinasjonsprogrammet, og de fleste velger å følge dette for barna sine.

Dersom du er født i 1981 har du også mest sannsynlig fått denne vaksina.

brus1365380511

Det er liten sjanse for at barnet har røde hunder. Rubellavaksine er en del av det nasjonale vaksinasjonsprogrammet, og de fleste velger å følge dette for barna sine.

Dersom du er født i 1981 har du også mest sannsynlig fått denne vaksina.

Tusen takk for svar. Vet røde prikker kan være mye forskjellig, men valgte å dra hjem for å være helt på den sikre siden. Vil ikke ta noen sjanser, da hadde det bare blitt mer grubling og bekymring på meg fremover også. He, he. Bra å høre at Røde hunder er noe de fleste er vaksinert for og noe som ikke opptrer spesielt ofte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...