Gå til innhold

Uregelmessig mens - utsettelse av mens

Anbefalte innlegg

Gjest Rosa63

Hei, Jeg er 48 år, og bruker ikke hormonbasert prevensjon. Jeg har i et års tid hatt noe uregelmessig mens, noen ganger hver 3 dje uke, andre ganger 4-5 uke osv... noen ganger varer det 4 dager, andre ganger nesten 2 uker... Jeg skal nå reise på en tur hvor det ikke er ønskelig med blødning. Jeg har tidligere fått skrevet ut Primolut 5 mg, og har fortsatt en del igjen. Kan jeg bruke dette dagene før jeg reiser slik at jeg er sikker på at det ikke kommer mens? jeg vet jo ikke sikkert om den kommer når jeg er borte, på grunn av uregelmessigheter... men....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381632-uregelmessig-mens-utsettelse-av-mens/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er meget vanlig med slike blødninger når man nærmer seg overgangsalderen. Primolut til å utsette menstruasjonen, skal tas 3 ganger daglig minst3, helst 5, dager før du venter menstruasjon. Primolut er også utmerket til å regulere blødningene, og da er det nok med 1 tablett daglig, men da skal man starte på ca 15.dag etter blødningen og bruke i 14 dager, deretter kommer det blødning, eller man kan forlenge til det er ønskelig med blødning. Fortell når din siste menstruasjon startet, så skal jeg gi tilbakemelding om hva som er best egnet for deg. Legg opplysningen i vanlig forum, så skal jeg gi tilleggssvar uten ny betaling.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Det er meget vanlig med slike blødninger når man nærmer seg overgangsalderen. Primolut til å utsette menstruasjonen, skal tas 3 ganger daglig minst3, helst 5, dager før du venter menstruasjon. Primolut er også utmerket til å regulere blødningene, og da er det nok med 1 tablett daglig, men da skal man starte på ca 15.dag etter blødningen og bruke i 14 dager, deretter kommer det blødning, eller man kan forlenge til det er ønskelig med blødning. Fortell når din siste menstruasjon startet, så skal jeg gi tilbakemelding om hva som er best egnet for deg. Legg opplysningen i vanlig forum, så skal jeg gi tilleggssvar uten ny betaling.

Takk ;-) siste mens startet 1 juli og varte en uke, har kjent "murringer" nederst i magen slik det pleier å være enten ved eggllsbing eller rett før mens...

Mette Moen, Gynekolog

Takk ;-) siste mens startet 1 juli og varte en uke, har kjent "murringer" nederst i magen slik det pleier å være enten ved eggllsbing eller rett før mens...

Med siste menstruasjon 1.7. er du dessverre for sent ute til å bruke 'reguleringsmetoden'. Da skulle du ha startet 15.7. Nå må du bruke 'utsettelsesmetoden'. Jeg vil foreslå at du starter allerede nå med to tabletter daglig (morgen og kveld) og fortsetter til to dager før du ønsker menstruasjon. God ferie.

PS jeg vet at dosen vanligvis er tre tabletter daglig, men det er sannsynligvis nok med to når man starter tidlig i syklus. Ved 'regulerinsmetoden' tas en tablett daglig fra 15.dag i syklus i 12 dager, så pause for blødning, og ny oppstart deretter på dag 15.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...