Gå til innhold

Hvor mye alkohol hjemme?

Anbefalte innlegg

Jammen det er jo akkurat det.. Han blir jo påvirka straks 2. ølen er tømt.. Hvorfor må han da enda bøtte ned to til? At han drikker en øl eller to er for meg helt greit, det jeg ikke klarer er når han blir synlig påvirka..

En periode var han litt for hard på flaska.. Da var det tre-fire øl flere dager i uka pluss helgene, og ut på fylla en av helgedagene. Da sa jeg stopp, og det har han forsåvidt respektert selv om jeg ser han ikke er enig.

På ferie feks så insisterer han på å drikke hver dag, så vi kan ikke dra på ferie i lag. Jeg er ikke på noen måte villig til å ødelegge ferien min med at han drikker hver eneste dag i en-to uker(noen dager er selvfølgelig greit!).. Dette er heller ikke han villig til å tøye, så syden-ferie i jula ble avlyst..

Han er ikke på noen måte intr i å tilpasse seg.. Så vi har nå kommet fram til et greit kompromiss.. Jeg får bruke penger på noe i mnd jeg vil(som han ikke liker), mot at han får drikke disse øla sine(såfremst han holder seg til to, og evt tre når jeg har lagt meg).. Så da er vi tålelig enige da..

Jeg drikker jo også, men jeg fordrar ikke smaken på hverken øl eller drinker(pluss at jeg blir stappmett av blandevann eller øl/rusbrus), så alkohol for meg hører fest til.. Skal jeg kose meg om kvelden drikker jeg Fanta.. Ikke fordi jeg ikke tør eller er døden hellig, men hvorfor skal jeg presse ned noe jeg ikke fordrar?

Jeg spurte generelt ja, og hva som er vanlig i norske hjem..:) Har jo på ingen måte tenkt å nekte han all alkoholbruk hjemme, jeg bare aner jo ikke hva som er fornuftig bruk av alkohol.. Så takk for svar alle!

Med utgangspunkt i din bakgrunn og oppvekst, kan jeg overhodet ikke forstå at du ønsker å bo sammen med en slik mann, ei heller utsette barna dine for dette.

Jeg vil bare si at de som har svart at dette er HELT OK, ikke aner hva de snakker om, rett og slett. Men de skal være unnskyldt for akkurat den uvitenheten, og de kan være takknemlige for at de mangler den erfaringen også.

Fortsetter under...

• Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ArabianStar

19

• Mandolaika

15

• Lillemus

6

• EnolaGay

3

Gjest sangsol

''Jeg får bruke penger på noe i mnd jeg vil(som han ikke liker), mot at han får drikke disse øla sine(såfremst han holder seg til to, og evt tre når jeg har lagt meg)..''

Så "Jeg får gjøre noe du ikke liker mot at du får gjøre noe jeg ikke liker" er greit? Sikker på at du vil ha det sånn resten av livet? Jeg hadde ikke giddet.

Ingen forhold er perfekt. Ingen mann er perfekt og heller ikke du, jeg eller trådstarter.

Uansett hvilket forhold man er i, vil det alltid være et eller annet "rusk".

Her kan de diskutere og bli enige om et løp som er sånn noen lunde ok for begge. Helt perfekt blir det ikke uansett.

Gjest sangsol

Med utgangspunkt i din bakgrunn og oppvekst, kan jeg overhodet ikke forstå at du ønsker å bo sammen med en slik mann, ei heller utsette barna dine for dette.

Jeg vil bare si at de som har svart at dette er HELT OK, ikke aner hva de snakker om, rett og slett. Men de skal være unnskyldt for akkurat den uvitenheten, og de kan være takknemlige for at de mangler den erfaringen også.

'' Han tar en og to øl flere kvelder i uka.''

Tolker dette til hverdags, og det med 3-4 øl til mer festligheter/ferietid.

Men en og to øl flere kvelder uka er ikke fyll, altså. Kan ikke sammenlignes med det TS beskriver mht å bli vekt opp om natta av fulle foreldre.

Ingen forhold er perfekt. Ingen mann er perfekt og heller ikke du, jeg eller trådstarter.

Her kan de diskutere og bli enige om et løp som er sånn noen lunde ok for begge. Helt perfekt blir det ikke uansett.

''Ingen forhold er perfekt. Ingen mann er perfekt og heller ikke du, jeg eller trådstarter.''

Det er jeg fullt klar over, men jeg skjønner ikke hvorfor noen fortsetter å bo sammen med en partner de vet ikke er god for barna, som ikke har respekt eller tar hensyn til partneren sin og som drikker alkohol omtrent hver dag, spesielt når han vet at partneren har angst for akkurat dette.

Om han hadde vært glad i partneren sin og respektert denne så hadde han lagt alkoholen på hylla. Mener jeg.

Gjest sangsol

''Ingen forhold er perfekt. Ingen mann er perfekt og heller ikke du, jeg eller trådstarter.''

Det er jeg fullt klar over, men jeg skjønner ikke hvorfor noen fortsetter å bo sammen med en partner de vet ikke er god for barna, som ikke har respekt eller tar hensyn til partneren sin og som drikker alkohol omtrent hver dag, spesielt når han vet at partneren har angst for akkurat dette.

Om han hadde vært glad i partneren sin og respektert denne så hadde han lagt alkoholen på hylla. Mener jeg.

Jeg leste ikke av innlegget til trådstarter at han er fæl med barna?

Slik jeg tolket det så tar han 1-2 øl om kvelden til hverdags. Mener du dette er skadelig for barna?

(Fyll er annen sak. Fyll og barn skal ikke kombineres.)

Om jeg har angst for bil, skal da min mann kvitte seg med bilen? Eller bør jeg gjøre noe med angsten?

Jeg leste ikke av innlegget til trådstarter at han er fæl med barna?

Slik jeg tolket det så tar han 1-2 øl om kvelden til hverdags. Mener du dette er skadelig for barna?

(Fyll er annen sak. Fyll og barn skal ikke kombineres.)

Om jeg har angst for bil, skal da min mann kvitte seg med bilen? Eller bør jeg gjøre noe med angsten?

''Slik jeg tolket det så tar han 1-2 øl om kvelden til hverdags. Mener du dette er skadelig for barna?''

Om jeg husker rett så merker trådstarter det på ham etter den andre ølen og drikkingen har i det siste eskalert til både 3 og 4 øl på en vanlig kveld. Noen er nok upåvirket etter noen øl, andre blir synlig påvirket etter veldig lite, selv om du ikke er enig i det.

Og synlig beruselse hører ikke hjemme i et hjem med barn. Selvfølgelig kan man ta en øl eller et glass vin til maten om man har barn, men ikke hver dag og ikke slik at man blir synlig beruset slik denne mannen blir.

Annonse

Gjest sangsol

''Slik jeg tolket det så tar han 1-2 øl om kvelden til hverdags. Mener du dette er skadelig for barna?''

Om jeg husker rett så merker trådstarter det på ham etter den andre ølen og drikkingen har i det siste eskalert til både 3 og 4 øl på en vanlig kveld. Noen er nok upåvirket etter noen øl, andre blir synlig påvirket etter veldig lite, selv om du ikke er enig i det.

Og synlig beruselse hører ikke hjemme i et hjem med barn. Selvfølgelig kan man ta en øl eller et glass vin til maten om man har barn, men ikke hver dag og ikke slik at man blir synlig beruset slik denne mannen blir.

Vi leser åpenbart trådstarter sine innlegg ulikt.

Forøvrig har jeg aldri ment at alkoholpåvirket beruselse og barn hører sammen.

Men jeg mener at barn godt kan se en sunn omgang med alkohol. Har vært vitne til et barn som trodde vin til maten var ensbetydende med at foreldrene skulle bli full....Var vettskremt i øyeblikket. H*n kom fra kristent og alkoholfritt hjem, og måtte erfare i det selskapet at foreldrene faktisk var helt normale også etter å ha nytt sitt glass vin i løpet av den 2 timers lange middagen.

Det drikkes antagelig 1-2 øl noen ganger i uken hos oss også. Sjelden mer enn 1 øl på ukedager, og sjelden mer en 1-2 ukedager i uken, men det kan nok slumpe til å bli 2 en gang i blant. I ferier blir det nok som regel øl eller vin nesten daglig, men sjelden mer enn tilsvarende 2 øl.

Synlig beruset bør man ikke bli når det er barn tilstede og ikke daglig. Jeg hadde nok ikke satt pris på om mannen min drakk så mye som tre øl mange ganger i uken.

'' Han tar en og to øl flere kvelder i uka.''

Tolker dette til hverdags, og det med 3-4 øl til mer festligheter/ferietid.

Men en og to øl flere kvelder uka er ikke fyll, altså. Kan ikke sammenlignes med det TS beskriver mht å bli vekt opp om natta av fulle foreldre.

Det kan de som ikke har opplevd alkoholisme på nært hold mene uten å skjønne hvordan dette er for de som har opplevd det, ja.

Veldig enig!

Gjest sangsol

Det kan de som ikke har opplevd alkoholisme på nært hold mene uten å skjønne hvordan dette er for de som har opplevd det, ja.

Ingen vet hva jeg eller andre har opplevd, uten at jeg eller andre selv beskriver det.

Det går faktisk ann å ha annet syn enn deg til tross for at vi evt har opplevd det samme.

Ingen vet hva jeg eller andre har opplevd, uten at jeg eller andre selv beskriver det.

Det går faktisk ann å ha annet syn enn deg til tross for at vi evt har opplevd det samme.

''Det går faktisk ann å ha annet syn enn deg til tross for at vi evt har opplevd det samme.''

Selvfølgelig, men når man har opplevd det TS har opplevd i barndommen, og dette er et problem for henne nå, så synes jeg ikke hun forlanger for mye av sin partner. Jeg tror faktisk ikke at de som svarer at hun overdramatiserer, selv har opplevd alkoholmisbruk på kroppen som barn. Jeg ville ikke hatt en slik samboer i alle fall.

Helt enig!

Annonse

''Uansett hvilket forhold man er i, vil det alltid være et eller annet "rusk".''

Nå er dette noe annet enn at noen lar dasslokket stå oppe, er treg til å gå ut med søpla osv...

Gjest sangsol

''Det går faktisk ann å ha annet syn enn deg til tross for at vi evt har opplevd det samme.''

Selvfølgelig, men når man har opplevd det TS har opplevd i barndommen, og dette er et problem for henne nå, så synes jeg ikke hun forlanger for mye av sin partner. Jeg tror faktisk ikke at de som svarer at hun overdramatiserer, selv har opplevd alkoholmisbruk på kroppen som barn. Jeg ville ikke hatt en slik samboer i alle fall.

''Selvfølgelig, men når man har opplevd det TS har opplevd i barndommen, og dette er et problem for henne nå, så synes jeg ikke hun forlanger for mye av sin partner. ''

Hva forlanger hun? Slik jeg leser henne, så sier hun at hun ikke har fasit, men ønsker vite hva som er "vanlig" og "normalt" for å skille mellom reel fare og sin egen angst.

''Selvfølgelig, men når man har opplevd det TS har opplevd i barndommen, og dette er et problem for henne nå, så synes jeg ikke hun forlanger for mye av sin partner. ''

Hva forlanger hun? Slik jeg leser henne, så sier hun at hun ikke har fasit, men ønsker vite hva som er "vanlig" og "normalt" for å skille mellom reel fare og sin egen angst.

''Hva forlanger hun? Slik jeg leser henne, så sier hun at hun ikke har fasit, men ønsker vite hva som er "vanlig" og "normalt" for å skille mellom reel fare og sin egen angst.''

Ja, det har du rett i. Da får jeg håpe hun finner ut av det etter disse svarene. :)

Gjest sangsol

''Uansett hvilket forhold man er i, vil det alltid være et eller annet "rusk".''

Nå er dette noe annet enn at noen lar dasslokket stå oppe, er treg til å gå ut med søpla osv...

Ja, her er det snakk om en eller to øl på kvelden noen ganger i uka (til hverdags)- og kanskje mer i ferie.

Jeg hadde ikke klart å ha en mann som drakk så mye hjemme og jeg har aldri kjent en alkoholiker i hele mitt liv og mine foreldre drakk kun til fest og til jul. Men jeg har alltid vin her og hvis jeg får besøk så hender det vi tar noen glass vin.

Og jeg kan gjerne gå ut å ta et par halvlitere ute de dagene det er fint vær.

Ja, her er det snakk om en eller to øl på kvelden noen ganger i uka (til hverdags)- og kanskje mer i ferie.

''Ja, her er det snakk om en eller to øl på kvelden noen ganger i uka (til hverdags)-''

Ja, jeg synes det er for mye, hvis det er slik hele tida, men det er meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...