Gå til innhold

Hvor mye alkohol hjemme?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ArabianStar

19

• Mandolaika

15

• Lillemus

6

• EnolaGay

3

ArabianStar

Man blir ikke beruset av 3-4 øl drukket over mange timer.

Nei det er helt riktig. Men han har en tendens til å drikke første og kanskje andre litt vel kjapt, og da merker jeg det veldig godt når de to neste går ned. Selv om de da drikkes i langsomt tempo..

ArabianStar

Her mener jeg for det første at hans alkoholkonsum i uka er for høyt. Det er én ting. For det andre mener jeg at han må ta hensyn til både deg, grunnet din oppvekst, og til barna, grunnen er innlysende.

Jeg synes ikke du er urimelig i det hele tatt.

Er sjelden han drikker foran ungene. Det er han nøye på fra tidligere, ungene skal ikke oppleve fyllerør -pleier han å si. Men jeg vil gjerne at de skal se at man KAN drikke alkohol uten å bli full, derfor får han lov til det når de er der. Om det begrenser seg til en. Men de legger seg jo uansett i 8-tida og da har han sjelden rukket å åpne noen øl enda..

Jeg vet jo at jeg må jobbe med angsten min. Om jeg klarer det på egenhånd eller må ha hjelp til det av terapeut, får tida vise. Men ja, jeg blir av og til litt oppgitt over at han insisterer på å drikke hjemme akkurat som før. Han HAR jo begrensa seg litt da(tror jeg) siden han ikke driver å smeller ned tre og fire.. Så da er det vel rett og rimelig at også jeg prøver å besinne angsten min litt..?

Er sjelden han drikker foran ungene. Det er han nøye på fra tidligere, ungene skal ikke oppleve fyllerør -pleier han å si. Men jeg vil gjerne at de skal se at man KAN drikke alkohol uten å bli full, derfor får han lov til det når de er der. Om det begrenser seg til en. Men de legger seg jo uansett i 8-tida og da har han sjelden rukket å åpne noen øl enda..

Jeg vet jo at jeg må jobbe med angsten min. Om jeg klarer det på egenhånd eller må ha hjelp til det av terapeut, får tida vise. Men ja, jeg blir av og til litt oppgitt over at han insisterer på å drikke hjemme akkurat som før. Han HAR jo begrensa seg litt da(tror jeg) siden han ikke driver å smeller ned tre og fire.. Så da er det vel rett og rimelig at også jeg prøver å besinne angsten min litt..?

''Er sjelden han drikker foran ungene. Det er han nøye på fra tidligere, ungene skal ikke oppleve fyllerør -pleier han å si. Men jeg vil gjerne at de skal se at man KAN drikke alkohol uten å bli full, derfor får han lov til det når de er der. Om det begrenser seg til en. Men de legger seg jo uansett i 8-tida og da har han sjelden rukket å åpne noen øl enda..

Jeg vet jo at jeg må jobbe med angsten min. Om jeg klarer det på egenhånd eller må ha hjelp til det av terapeut, får tida vise. Men ja, jeg blir av og til litt oppgitt over at han insisterer på å drikke hjemme akkurat som før. Han HAR jo begrensa seg litt da(tror jeg) siden han ikke driver å smeller ned tre og fire.. Så da er det vel rett og rimelig at også jeg prøver å besinne angsten min litt..?''

Jeg synes i grunn det virker som om dere er på veg til å finne en gylden middelvei som funker for dere begge to og ungene her, ut i fra det du skriver nå. :)

ArabianStar

Med småbarn i huset skal man uansett ikke drikke så mye at man blir påvirket. Enkelt og greit.

Når han i tillegg ikke tar noe som helst hensyn til at du har problemer med dette fra oppveksten din og ikke er interessert i å kutte ned på forbruket sitt det minste så er det kanskje like greit å kutte ut ham?

Hva sier han til å drikke alkoholfritt øl f.eks.?

Som skrevet lengre opp(men ikke sikkert du finner det), så drikker han ikke foran ungene. Eller dvs, han drikker seg ikke påvirka i den forstand at han drar nedpå tre-fire. Hadde han gjort det, hadde det vært på huet og ræva ut.. Men jeg vil at ungene skal vite hva alkohol i rolige former og mengder er, så for meg er det greit at han drikker en øl selv om de er der.

Men de er jo sjelden våken så sent så de ser det sjelden.

Alkoholfritt har jeg faktisk aldri tenkt på..! Det må jeg prøve å foreslå..:P

Annonse

ArabianStar

''Er sjelden han drikker foran ungene. Det er han nøye på fra tidligere, ungene skal ikke oppleve fyllerør -pleier han å si. Men jeg vil gjerne at de skal se at man KAN drikke alkohol uten å bli full, derfor får han lov til det når de er der. Om det begrenser seg til en. Men de legger seg jo uansett i 8-tida og da har han sjelden rukket å åpne noen øl enda..

Jeg vet jo at jeg må jobbe med angsten min. Om jeg klarer det på egenhånd eller må ha hjelp til det av terapeut, får tida vise. Men ja, jeg blir av og til litt oppgitt over at han insisterer på å drikke hjemme akkurat som før. Han HAR jo begrensa seg litt da(tror jeg) siden han ikke driver å smeller ned tre og fire.. Så da er det vel rett og rimelig at også jeg prøver å besinne angsten min litt..?''

Jeg synes i grunn det virker som om dere er på veg til å finne en gylden middelvei som funker for dere begge to og ungene her, ut i fra det du skriver nå. :)

Joda vi har diskutert dette en del de siste dagene(derfor kom jo innlegget mitt også her). Så vi begynner å nærme oss en enighet, og jeg troooor kanskje han hører på meg litt mer enn han gir uttrykk for..:)

Etter å ha lest alle svarene her ser jeg hva som er vanlig i de fleste hjem, og jeg tror kanskje ikke han er så langt over normalen. Men ja, han hadde en periode og da sa jeg stopp.

Det er utrolig hva man kan få svar på her!:)

ArabianStar

Med utgangspunkt i din bakgrunn og oppvekst, kan jeg overhodet ikke forstå at du ønsker å bo sammen med en slik mann, ei heller utsette barna dine for dette.

Jeg vil bare si at de som har svart at dette er HELT OK, ikke aner hva de snakker om, rett og slett. Men de skal være unnskyldt for akkurat den uvitenheten, og de kan være takknemlige for at de mangler den erfaringen også.

Nei det er klart det har vært noen runder i tenkeboksen siste tida.. Men på en anna side tenker jeg litt at jeg KAN jo gjøre noe med angsten min..? Såklart KAN han også dempe alkoholbruken sin.. Men jeg tror kanskje jeg er den som vil få størst problemer senere i livet da, jeg vil jo aldri slippe unna fulle mennesker eller selskaper hvor det nytes alkohol.. Uansett hvordan jeg vrir å vender på det..

Dette tenkte jeg litt på da vi var i et bryllup for noen uker siden. Baren åpna klokka ni, og kl ti greide ikke jeg være der mer så jeg dro hjem. Jeg måtte kjøre dagen etter så jeg turte ikke drikke der. Og det var da tanken begynte å svirre, sånn som dette vil være trasig resten av livet, liksom..

De som ikke har opplevd dette og ikke har denne angsten, aner ikke hvor bra de har det..

''De som ikke har opplevd dette og ikke har denne angsten, aner ikke hvor bra de har det..''

Jeg vet hvordan du har det, og jeg kan bare si at jeg forstår deg veldig godt. Som du skrev, så kan du jobbe med angsten din, men hvorfor MÅ han drikke så mye han ønsker? Man MÅ ikke det, med mindre man er litt avhengig?

ArabianStar

''Jeg får bruke penger på noe i mnd jeg vil(som han ikke liker), mot at han får drikke disse øla sine(såfremst han holder seg til to, og evt tre når jeg har lagt meg)..''

Så "Jeg får gjøre noe du ikke liker mot at du får gjøre noe jeg ikke liker" er greit? Sikker på at du vil ha det sånn resten av livet? Jeg hadde ikke giddet.

Ja, dette ble kanskje litt feil formulert..:P

Det jeg mener er at jeg har jo hest.. Og jeg begynte å fable litt om å kanskje selge denne av diverse årsaker. Blandt annet litt at vi nå er to stk, familie og kan bruke pengene på andre ting. Vi sliter ikke økonomisk(slett ikke!), men jeg tenkte mest hensynsmessig.

Men siden han ikke vil ofre ølene sine, røyk og tipping, så ofrer ikke jeg hesten. Dette var ikke noe problem for han, så da blir hesten, bare han slipper å røre den..

Ikke verre enn det..:)

ArabianStar

''De som ikke har opplevd dette og ikke har denne angsten, aner ikke hvor bra de har det..''

Jeg vet hvordan du har det, og jeg kan bare si at jeg forstår deg veldig godt. Som du skrev, så kan du jobbe med angsten din, men hvorfor MÅ han drikke så mye han ønsker? Man MÅ ikke det, med mindre man er litt avhengig?

Ja det var også litt av greia med at jeg stilte spørsmålet i utgangspunktet.

En ting er jo at han kanskje ikke nødvendigvis er avhengig akkurat nå, men disse ølene han MÅ ha, insisterer på å ha osv.. De kan vel fort føre til et overdrevent bruk senere?

Og også det.. Hvis man MÅ ha en eller to øl for å slappe av.. Der tenker jeg også litt.. Hvorfor MÅ man det? Kan man ikke slappe av uten? For å sette det på spissen, bare.. Jeg har ingen problemer med å slappe av etter ungene har lagt seg, jeg MÅ ikke ha øl for å gjøre det..

Jeg vet jo ikke om han er sånn at han fysisk må ha ølet, eller om det bare er han som har en prinsipp.. Det er akkurat det jeg enda ikke helt har klart å se..

ArabianStar

''Uansett hvilket forhold man er i, vil det alltid være et eller annet "rusk".''

Nå er dette noe annet enn at noen lar dasslokket stå oppe, er treg til å gå ut med søpla osv...

Ting som alkoholangst, husangst, sosialangst og sånne ting er vel kanskje sånt man vet før man flytter i lag? Eller vil oppdage det temmelig fort.. Da kan man tenke om dette er noe man kan leve med, eller om man ikke greier det.

Og dette hørtes ikke ut som det var noe problem for kjæresten da vi ble sammen. Han visste om det, fordi jeg drista meg å fortalte han det egentlig ganske tidlig..

Annonse

Ja det var også litt av greia med at jeg stilte spørsmålet i utgangspunktet.

En ting er jo at han kanskje ikke nødvendigvis er avhengig akkurat nå, men disse ølene han MÅ ha, insisterer på å ha osv.. De kan vel fort føre til et overdrevent bruk senere?

Og også det.. Hvis man MÅ ha en eller to øl for å slappe av.. Der tenker jeg også litt.. Hvorfor MÅ man det? Kan man ikke slappe av uten? For å sette det på spissen, bare.. Jeg har ingen problemer med å slappe av etter ungene har lagt seg, jeg MÅ ikke ha øl for å gjøre det..

Jeg vet jo ikke om han er sånn at han fysisk må ha ølet, eller om det bare er han som har en prinsipp.. Det er akkurat det jeg enda ikke helt har klart å se..

''En ting er jo at han kanskje ikke nødvendigvis er avhengig akkurat nå, men disse ølene han MÅ ha, insisterer på å ha osv.. De kan vel fort føre til et overdrevent bruk senere?

Jeg vet jo ikke om han er sånn at han fysisk må ha ølet, eller om det bare er han som har en prinsipp.. Det er akkurat det jeg enda ikke helt har klart å se..''

Jeg følger tankegangen din fullt ut. Du har noen antenner for slikt som de som ikke har vært utsatt for det ikke har, man har også en tendens til å "katastrofetenke" slik for å beskytte seg selv og være i en slags forsvarsposisjon.

ArabianStar

Jeg leste ikke av innlegget til trådstarter at han er fæl med barna?

Slik jeg tolket det så tar han 1-2 øl om kvelden til hverdags. Mener du dette er skadelig for barna?

(Fyll er annen sak. Fyll og barn skal ikke kombineres.)

Om jeg har angst for bil, skal da min mann kvitte seg med bilen? Eller bør jeg gjøre noe med angsten?

Neida han er verdens snilleste med ungene og de opplever ikke hans alkoholbruk som hverken skummelt eller fælt..

Er i og for seg enig med deg der, men uansett hvordan vi vrir og vender på et sånt problem, så må begge parter ofre noe. Angst for noe er grusomt, og aldri sjølvalgt..

Ting som alkoholangst, husangst, sosialangst og sånne ting er vel kanskje sånt man vet før man flytter i lag? Eller vil oppdage det temmelig fort.. Da kan man tenke om dette er noe man kan leve med, eller om man ikke greier det.

Og dette hørtes ikke ut som det var noe problem for kjæresten da vi ble sammen. Han visste om det, fordi jeg drista meg å fortalte han det egentlig ganske tidlig..

''Ting som alkoholangst, husangst, sosialangst og sånne ting er vel kanskje sånt man vet før man flytter i lag? Eller vil oppdage det temmelig fort.. Da kan man tenke om dette er noe man kan leve med, eller om man ikke greier det.

Og dette hørtes ikke ut som det var noe problem for kjæresten da vi ble sammen. Han visste om det, fordi jeg drista meg å fortalte han det egentlig ganske tidlig..''

Jeg synes du gjorde det rette. Jeg har to ting jeg sjekker ut ganske nøye før jeg "blir involvert", orden i økonomien og forholdet til alkohol.

Gjest prust

Hvis vi har øl eller vin hjemme, så hender det ofte at vi tar 1-2 bokser øl eller glass vin midt i uka, også flere ganger i uka. Men så kan det gå en uke eller to hvor vi ikke har øl eller vin hjemme. Og det går helt greit det og.

I helgene eller på fest kan vi drikke en del mer enn det, men som regel blir det vel 1-3 glass vin, eller et par halvlitere øl, hvis vi drikker alkohol.

ArabianStar

''En ting er jo at han kanskje ikke nødvendigvis er avhengig akkurat nå, men disse ølene han MÅ ha, insisterer på å ha osv.. De kan vel fort føre til et overdrevent bruk senere?

Jeg vet jo ikke om han er sånn at han fysisk må ha ølet, eller om det bare er han som har en prinsipp.. Det er akkurat det jeg enda ikke helt har klart å se..''

Jeg følger tankegangen din fullt ut. Du har noen antenner for slikt som de som ikke har vært utsatt for det ikke har, man har også en tendens til å "katastrofetenke" slik for å beskytte seg selv og være i en slags forsvarsposisjon.

Kunne ikke sagt det bedre!

Dette ser jeg ofte i vennegjenger og rundt omkring.. Det man har dårlige erfaringer med, da tenker man gjerne på den måten og grubler seg frem til ting andre ikke tenker over..

ArabianStar

''Ting som alkoholangst, husangst, sosialangst og sånne ting er vel kanskje sånt man vet før man flytter i lag? Eller vil oppdage det temmelig fort.. Da kan man tenke om dette er noe man kan leve med, eller om man ikke greier det.

Og dette hørtes ikke ut som det var noe problem for kjæresten da vi ble sammen. Han visste om det, fordi jeg drista meg å fortalte han det egentlig ganske tidlig..''

Jeg synes du gjorde det rette. Jeg har to ting jeg sjekker ut ganske nøye før jeg "blir involvert", orden i økonomien og forholdet til alkohol.

Ja ikke sant.. Det med alkohol tenkte ikke jeg over før jeg ble sammen med han her. Forrige(faren til ungene) drakk ALDRI hjemme og var veldig sjelden ute(to-tre ganger i året liksom), men han hadde andre ting jeg ikke kunne ha i huset.

Så jeg fikk litt kultursjokk da nåværende hadde så avslappa forhold til alkohol, mye fordi forrige var såpass avholden(vet ikke om det var bevisst eller ubevisst)..

ArabianStar

Vi leser åpenbart trådstarter sine innlegg ulikt.

Forøvrig har jeg aldri ment at alkoholpåvirket beruselse og barn hører sammen.

Men jeg mener at barn godt kan se en sunn omgang med alkohol. Har vært vitne til et barn som trodde vin til maten var ensbetydende med at foreldrene skulle bli full....Var vettskremt i øyeblikket. H*n kom fra kristent og alkoholfritt hjem, og måtte erfare i det selskapet at foreldrene faktisk var helt normale også etter å ha nytt sitt glass vin i løpet av den 2 timers lange middagen.

Nå er vi inne på noe jeg har tenkt litt på innimellom..

Vil det være stor forskjell på et barn som kommer fra et fullstendig alkoholfritt hjem, og et barn som har vokst opp med fulle foreldre?

Bare tenker på det du skriver at barnet fra et alkoholfritt og kristent hjem ble vettskremt når et sto alkohol på bordet. Selv om h*n igrunn ikke nødvendigvis har opplevd fulle foreldre selv om de drikker et glass vin eller så.. Mens et barn som kommer fra et fyllehjem, straks vil tenke det verste pga tidligere opplevelser som følge av alkoholen..

Bare synser litt..:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...