Gå til innhold

Leieboeren har kommet tilbake

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida

Jeg har hatt et par tråder her inne om leieboeren vår fra Palestina som plutselig forsvant i Oktober. Nå har han nylig kommet tilbake og jaggu tror jeg han har vært utenlands for å hente over ei kone som nå sitter i hagen på våre hagemøbler hele kvelden. Fader rullan altså! Jeg var inne på tanken om at det var konehenting han var på.

Penger fra Nav, norsk statsborgerskap, byttet til norskt navn og nå ei importert kone.

Men han kan vel ikke bare la hvem som helst flytte inn her mot vår vilje? Leiligheten er tenkt til en person og det er kun han som står som leietaker.

Håper det er bare besøk han har da, men jeg tenker det verste!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381896-leieboeren-har-kommet-tilbake/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nickløsheletida

Han har lov å ta inn kone og nærmeste familie ja. http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-007.html

Kan fort bli unger også ut av slikt. Vi leide ut til han fordi han var enslig, så da er det bare å finne på en god unnskylding for og si han opp. For sent innbetalt husleie. mange måneder på etter skudd eller at vi skal ta i bruk kjellerleiligheten selv. Småunger er jeg ferdig med, så det skal jeg ikke ha her før jeg en gang i tiden får barnebarn.

Skal ikke ta sorgene på forskudd. Det kan jo være besøk, men jeg hisser meg opp bare ved tanken på at han tar seg til rette og drar inn andre i vårt hus.

Gjest Nickløsheletida

Han har lov å ta inn kone og nærmeste familie ja. http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-007.html

Ok, jeg ser at vi kan si han opp hvis leiligheten blir overbefolket og det blir den hvis 2 personer bor der. Den er beregnet for en.

Hehe.... det er i det minste bra at det ikke hadde tilstøtt ham noe under hans lange fravær. Du får snakke med ham og finne ut om det er kone han har besøk av eller et mer midlertidig besøk. Når det gjelder hvorvidt han må ha tillatelse fra dere til å ha henne boende der, så kommer det vel an på hva som står i leiekontrakten?

Venter spent på fortsettelsen!

Gjest Nickløsheletida

Hehe.... det er i det minste bra at det ikke hadde tilstøtt ham noe under hans lange fravær. Du får snakke med ham og finne ut om det er kone han har besøk av eller et mer midlertidig besøk. Når det gjelder hvorvidt han må ha tillatelse fra dere til å ha henne boende der, så kommer det vel an på hva som står i leiekontrakten?

Jeg venter spent på fortsettelsen jeg også. Jeg får ikke tak i mannen min på telefonen. Ofte dårlig dekning der ute og jeg leter febrilsk etter leiekontrakten. Vet ikke hvor han har lagt den. Han har ca 114 permer.

Nei, jeg får roe meg ned og puste rolig nå, ikke ta sorgene på forskudd :-)

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Jeg synes det mest alvorlige er at han ikke har betalt husleien. Dere hadde vel vært kvitt han nå om dere hadde sendt utkastelse?

Ikke innbetalt husleie er vel alltid et dårlig tegn.

''Dere hadde vel vært kvitt han nå om dere hadde sendt utkastelse?''

Det er heldigvis ikke for sent fordi han fikk flere muntlige advarsler uderveis av mannen min og de skal være like gyldige. Mannen har rett på advarsel før han kastes ut og det har han fått. Jeg har ikke snakket med mannen min og jeg vet ikke hvor lenge siden han har betalt nå, men da får vi prøve og være litt smarte og la han betale for sent og så sende oppsigelsesbrev.

Gjest Nickløsheletida

Jeg synes det mest alvorlige er at han ikke har betalt husleien. Dere hadde vel vært kvitt han nå om dere hadde sendt utkastelse?

Ikke innbetalt husleie er vel alltid et dårlig tegn.

Forresten er det mange måneder siden siste husleie kom inn. Jeg husker ikke når jeg skrev siste innlegg, men noen dager etter kom en kamerat med penger for 3 måneder på etterskudd. Det er lenge siden nå og siden har de ikke kommet med husleie. Han betaler alltid kontant av en eller annen merkelig grunn. Alle som har bodd her tidligere har satt penger inn på konto.

Gjest Nickløsheletida

Jammen bra jeg roet meg for senere på kvelden traff jeg han utendørs og da prøvde jeg og fiske litt sånn forsiktig. Spurte hvor han har vært så lenge og hva han har drevet med?

Han var like hyggelig som han pleier og være og har jobbet i Kina i et halvt år i en familiebedrift, skal være hjemme i en måned og skal ned igjen og jobbe der i et helt år.

Mannen min har fortalt at han lever av Nav og fantasien min har løpt løpsk ;-)

Gjest prust

Jammen bra jeg roet meg for senere på kvelden traff jeg han utendørs og da prøvde jeg og fiske litt sånn forsiktig. Spurte hvor han har vært så lenge og hva han har drevet med?

Han var like hyggelig som han pleier og være og har jobbet i Kina i et halvt år i en familiebedrift, skal være hjemme i en måned og skal ned igjen og jobbe der i et helt år.

*s*

Men skal han fortsette å betale på leiligheten deres når han skal være borte et helt år?

Eller fortesette å betale, er jo et definisjonsspørsmål da....

Hehe... denne historien begynner å bli ganske underholdende! Er det ikke rart forresten, hvor forskjellig vi ser på en situasjon avhengig av hvilke "briller" vi har på? Bra du fikk vite hva han drev med slik at du fikk justert linsene dine igjen;-)

Men jeg har også forståelse for at man blir lettere stresset når man har folk såpass tett innpå seg som slike "hybelboere" er !

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Hehe... denne historien begynner å bli ganske underholdende! Er det ikke rart forresten, hvor forskjellig vi ser på en situasjon avhengig av hvilke "briller" vi har på? Bra du fikk vite hva han drev med slik at du fikk justert linsene dine igjen;-)

Men jeg har også forståelse for at man blir lettere stresset når man har folk såpass tett innpå seg som slike "hybelboere" er !

Kan trygt si at jeg føler meg litt dum nå ;-)

Jeg så for meg familiesamlinger i hagen og en skokk unger som fløy rundt og tråkket på blomstene osv osv.

Det er ikke helt uten grunn da, for han hadde familiebesøk 14 dager en sommer og da var det skikkelig leven her og hagen så ikke ut etterpå. Vi kunne ikke bruke hagen i den tiden. Vi brukte bare verandaen.

Selv er han veldig rolig og fredelig. Jeg hører han bare om natta når han begynner med den høylytte synginga (bønneropene), men det er til å leve med.

Jeg så for meg familiesamlinger i hagen og en skokk unger som fløy rundt og tråkket på blomstene osv osv.

Det er ikke helt uten grunn da, for han hadde familiebesøk 14 dager en sommer og da var det skikkelig leven her og hagen så ikke ut etterpå. Vi kunne ikke bruke hagen i den tiden. Vi brukte bare verandaen.

Selv er han veldig rolig og fredelig. Jeg hører han bare om natta når han begynner med den høylytte synginga (bønneropene), men det er til å leve med.

Men en leieboer som er borte i et helt år og betaler husleie i krampetrekninger hadde jeg ikke orket. Så jeg skjønner godt at du ikke orker noe som helst mer rør fra den kanten.

Jeg synes ofte det er bruken av hagen som blir mest problematisk. Så lenge man er innendørs, så er jo boenhetene adskilte. Men det kan oppleves ganske invaderende om leietakeren tar hele hagen i bruk - samtidig som man kjenner seg litt kjip om man setter altfor firkanta grenser.

Men hvis han nå betaler leien regelmessig fremover - og oppholder seg stort sett i Kina - så har dere jo den perfekte leieboer:-)

Gjest Nickløsheletida

Men en leieboer som er borte i et helt år og betaler husleie i krampetrekninger hadde jeg ikke orket. Så jeg skjønner godt at du ikke orker noe som helst mer rør fra den kanten.

Jeg gidder ikke å bry meg med det økonomiske. Jeg lar mannen min ta seg av det. Han er fornøyd bare den kommer inn til slutt og at han får det han skal om det så er flere måneder på etterskudd.

Vi har egentlig vært fornøyd med leieboeren før han "stakk av" og så er det positivt at han ikke har bil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...