Gå til innhold

Vitiligo- behandling

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei! Jeg er en jente på 19 år som har vitiligo på hals og skuldre. Jeg har lyst til å gjøre noe med dette, da det plager meg enormt. Jeg prøver å lese meg opp på behandlingsmetoder på nettet, men finner kun gamle linker. Så lurer på om det har dukket opp noen nye metoder siste årene? Jeg har hørt noe om å bruke hudceller fra normalt pigmenterte områder på kroppen å ''flytte'' de til områder uten? Hvor kan jeg eventuelt utføre dette og hvilke Klinikker/sykehus er best på vitiligo i Norge?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381931-vitiligo-behandling/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Det er dessverre ingen etablert effektiv behandling for vitiligo, men forsøkes forskjellige, hvis effekt ofte bare forbigående. I Uppsala eller Lund har det vært utført transplantasjon av pigmentceller med varig resultat og jeg tror dette gjøres ennå. Forutsetningen for å få behandling er at vitiligoen er stabil . Jeg har sett flere som er vellykket beh med denne metoden , men det dekkes ikke av NAV og er ganske kostbart. Forskjellige typer lysbehandling (TL01 kan hjelpe hos noen og utføres hos hudleger med kommunal avtale. det forsøkes også gjerne en immundempende krem som heter Protopic og kan hjelpe i noen tilfeller. Mvh Hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381931-vitiligo-behandling/#findComment-3373946
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...