Gå til innhold

Kan jeg gå på allergimedisiner i jobben?

Anbefalte innlegg

Gjest Staccy

Jeg har vært avløser på gårder "i alle år".. Dette er en jobb jeg stortrives med, og det er stor mangel på avløsere i landbrukere. Hovedsaklig har jeg jobbet med melkeproduksjon, og derfor startet problemet her. Jeg begynte å jobbe da jeg var 19, og da jeg var omtrent 24 begynte jeg å få eksem -er 30 år nå. Det begynner oppå knoklene og sprer seg utover oppå hånda(aldri inni!). Videre på undersiden av håndleddet og oppover armen(på undersiden). Om jeg fortsetter da, blir utslettet for det første verre der det er brutt ut, og det dukker opp i ansiktet som tørr hud under nesen og over øyelokkene. En episode var da jeg ikke kunne avslutte før det var gått to uker. Da ble utslettet til digre kjøttkaker på undersiden av armene og til albuehulene. Da jeg klødde på dette om natten, kom et bare væske(ingen blod). Da ble jeg sykemeldt i to uker, og fikk to salver av legen. Greier ikke å huske hva de het.. Jeg har vært flere runder hos legen. Ingen tar allergitester, og ingen henviser videre. Jeg blir bare bedt om å finne ny jobb. Tre-fire leger har sagt det samme, og jeg blir like fortvila hver gang.. Andre får allergimedisiner for å kunne ha hund og katt hjemme, eller drive med hobbyen sin. Og jeg får det ikke for å kunne jobbe med det jeg vil??! Heller ikke tas det tester for å avdekke noe..! I fjøs er det jo en del forskjellige stoffer og kjemikalier, men magefølelsen min sier at det ikke er dette jeg reagerer på. Eksemet er mest intenst i fjøs med mye amoniakk-luft fra møkk-kjelleren. Kan selvfølgelig også være sagflis eller høystøv. Kan dette avdekkes med allergitester? Det hender på våren at jeg får en periode med litt eksem oppå knoklene. Dette varer en knapp uke, så gir det seg. Nå har jeg ikke kunnet jobbe på noen år da jeg har fått barn. Men i september får jeg siste barnet, og av diverse omstendigheter må jeg begynne å jobbe i november(far skal være hjemme med barnet). Evt begynne på skole. Og da ville det enkleste være å kunne begynne i fjøs igjen.. Hva gjør jeg? Må jeg bare gi opp yrket og begynne på nytt?Det dreier seg om fem timer jobb om dagen i gjennomsnitt. For meg virker det som at jeg ikke kan bruke salver på de utsatte områdene, dette fungerer ikke. Hva med invortes?

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...