Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Loffeline

Hei, jeg er ei jente på 26 år, fikk Primolut for å forskyve mensen da vi skulle til syden. Tok en graviditetstest dagen jeg skulle begynne på pillene, som viste "ikke gravid", så jeg begynte da med pillene. Fikk ikke mensen etter pilleslutt, tok da en ny test 9 dager etter sist pillen. Den viste da at jeg var gravid, ble noen øl på turen også. Begynte å få ømme bryster og litt kvalm først etter 4-5 dager etter vi kom hjem. har hatt noe menstruasjonssmerter også. Så nå er jeg litt bekymret og usikker pga jeg har gått på disse pillene, og drukket litt alkohol på turen. Har dere noen erfaring med graviditet og primolut? Har selvfølgelig lyst til å beholde det hvis alt går bra, med tanke på pillene. Har mistet i uke 22 før. Hva er sjangsene for at det skal gå bra?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/382066-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Primolut er sikkert brukt av ganske mange som ikke viste at de var gravide, som i ditt tilfelle. Brukt under lengre tid i svangerskapet kan det muligens påvirke kvinnelige fostre, da det har en liten’ mannlig effekt’, men ikke i så kort periode og så tidlig. For en generasjon eller to siden var det ikke dagens strenge restriksjoner ang. alkoholbruk i graviditet, og det ble bra ‘folk’ ut av det likevel. Da man ikke kjenner grense for det som kan skade, er det best å avholde seg totalt. Du behøver ikke å engste deg for det du har drukket når du avstår i resten av svangerskapet. Du har vel neppe spist folat på forhånd, du bør starte så fort som mulig med 400 mikrogram om dagen.

Risiko for abort totalt sett er ca 15%. Du har hatt en senabort, fikk du forklaring på årsak? Det skal evt tas opp med fødeavdelingen om det skal spesielle undersøkelser under graviditeten, men det avhenger altså av hva som var årsak.

Lykke til, med vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/382066-gravid/#findComment-3370723
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Primolut er sikkert brukt av ganske mange som ikke viste at de var gravide, som i ditt tilfelle. Brukt under lengre tid i svangerskapet kan det muligens påvirke kvinnelige fostre, da det har en liten’ mannlig effekt’, men ikke i så kort periode og så tidlig. For en generasjon eller to siden var det ikke dagens strenge restriksjoner ang. alkoholbruk i graviditet, og det ble bra ‘folk’ ut av det likevel. Da man ikke kjenner grense for det som kan skade, er det best å avholde seg totalt. Du behøver ikke å engste deg for det du har drukket når du avstår i resten av svangerskapet. Du har vel neppe spist folat på forhånd, du bør starte så fort som mulig med 400 mikrogram om dagen.

Risiko for abort totalt sett er ca 15%. Du har hatt en senabort, fikk du forklaring på årsak? Det skal evt tas opp med fødeavdelingen om det skal spesielle undersøkelser under graviditeten, men det avhenger altså av hva som var årsak.

Lykke til, med vennlig hilsen Mette H Moen

Hei, i forige svangerskap mistet jeg grunnet streptokokinfeksjon i morkaka. Var på sykehuset i går, tok ultralyd som viste at jeg er i uke 10. Var da trolig 1-2 uker på vei da jeg begynte på primolut pillene,i "værste -fall" 3 uker, var for tidlig til at den kunne vises på en graviditetstest.

Tror du, eller har du noen erfaring som kan tyde på at det kan ha gjort skade så tidlig? slik som maskulinisering av kvinnlige fostre eller hjertefeil eller andre skader?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/382066-gravid/#findComment-3384227
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...