Gå til innhold

Høyt blodtrykk..ikke fare for babyen?

Anbefalte innlegg

Heisann

Mitt blodtrykk har den siste uken gått fra 120/60-65 til topp før helgen med 150/110...det har stabilisert seg nå med 140/90...ødem er på 2.

Jeg fikk beskjed at dette k u n n e være et tidlig tegn på svangerskapsforgiftning. Jeg var på føden og tok masse tester og det slo ikke ut på eggehvite - så det var ingen fare enda.

Det som skremte litt at den dagen blodtrykket var 150/110 var jeg lik i form som når det var 120/60....burde man ikke merke dette på kroppen?

Hvordan er det for babyen når mor får så høyt BT? Er ikke så farlig med meg - men jeg tenker jo på småen i magen...

Melkerullen 36+1

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38219-h%C3%B8yt-blodtrykkikke-fare-for-babyen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er ikke bra å ha så høyt BT som du hadde (150/110), hverken for deg eller barnet, men så lenge du ikke har så høyt trykk til stadighet og heller ikke foreløpig viser tegn til svangerskapsforgiftning, så er risikoen for at noe skal skje ikke så høy. Når trykket nå ligger på 140/90, så regnes det for å være en grense-verdi, altså såpass høyt at man bør følge det opp regelmessig. Håper du går til svært jevnlige kontroller og at du har fått informasjon om hvordan du bør forholde deg hvis du skulle føle deg dårlig. Ved alvorlig svangerskapsforgiftning finner man proteiner i urinen og så lenge de ikke har funnet dette, er det foreløpig ikke tegn på at du har noen alvorlig sykdom ledsaget av det høye blodtrykket. Du bør nok uansett ta det med ro fram til termin. Regner med at du ikke er i jobb og håper du har anledning til å "ruge" på heltid. Lykke til videre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...