Gå til innhold

Har jeg diabetes 2?

Anbefalte innlegg

Hva er føling ,og kan man bli svimmel?

Noen ganger blir jeg ikke sulten,men slapp og svimmel.

I dag Torsdag spiste jeg som jeg pleier,men hadde flere ganger svimmelhet,som gikk over etter 30 min på sofaen.

Har jeg diabates,er det første gangen for meg,og jeg er 54 og veier 135 kg.Min sønn på 26 fikk barne diabates,og har det enda.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/382203-har-jeg-diabetes-2/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føling = hypoglykemi = for lite blodsukker (fordi man har tatt for mye insulin, eller lignende)

Det du beskriver høres mer ut som mulig ketoacidosis, som forårsakes av vedvarende hyperglykemi = for høyt blodsukker.

Du må til legen for å få det undersøkt. Hvis de er ketoacidosis, så kan det videreutvikle seg fra svimmelhet til koma og død.

Diabetes har få bivirkninger hvis man tar medisiner, men i uten medisiner så mister man synet, nyrene og tær.

Gå til legen. Fortrinnsvis i dag!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/382203-har-jeg-diabetes-2/#findComment-3372125
Del på andre sider

Tror nok du har merka det på vekta hvis du har fått diabetes. Har selv nettop fått konstatert diabetes, har hatt en enorm apetitt og har stappa i meg snop kvelden lang. Normalt burde jeg hatt tresifra vekt, men jeg har lagt på ca 70 kg ( er mann og ca på din alder). Ble overtalt av min mor når jeg var på besøk til å måle blodsukkeret., og det var så høyt at hun ringte fastlegen min som beordra meg sporenstreks til hospitalet og målinga der var 33!. Når det gjelder diabetesdødsfall, så kommer det vel mer av "insulinforgifting" enn ubehandlet diabetes. Bortsett fra tørste så følte jeg meg iallefall betydelig friskere før jeg fikk diagnosen....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/382203-har-jeg-diabetes-2/#findComment-3372918
Del på andre sider

Tror nok du har merka det på vekta hvis du har fått diabetes. Har selv nettop fått konstatert diabetes, har hatt en enorm apetitt og har stappa i meg snop kvelden lang. Normalt burde jeg hatt tresifra vekt, men jeg har lagt på ca 70 kg ( er mann og ca på din alder). Ble overtalt av min mor når jeg var på besøk til å måle blodsukkeret., og det var så høyt at hun ringte fastlegen min som beordra meg sporenstreks til hospitalet og målinga der var 33!. Når det gjelder diabetesdødsfall, så kommer det vel mer av "insulinforgifting" enn ubehandlet diabetes. Bortsett fra tørste så følte jeg meg iallefall betydelig friskere før jeg fikk diagnosen....

Man får diabetes bl.a. pga. overvekt. Man legger ikke på seg av diabetes - heller tvert i mot.

Mange med diabetes type 2 får det vesentlig bedre med en fornuftig diett og mye trim. Eller så må man ta tabletter og/eller insulin.

Man kan dø av "føling" (at man tar for mye insulin), men det som er farlig og forkorter liv er udiagnostisert diabetes. Det fører til ketoacidosis (blodet ditt får for lav pH), man blir uklar, mister bevisstheten og dør.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/382203-har-jeg-diabetes-2/#findComment-3372920
Del på andre sider

Annonse

Føling = hypoglykemi = for lite blodsukker (fordi man har tatt for mye insulin, eller lignende)

Det du beskriver høres mer ut som mulig ketoacidosis, som forårsakes av vedvarende hyperglykemi = for høyt blodsukker.

Du må til legen for å få det undersøkt. Hvis de er ketoacidosis, så kan det videreutvikle seg fra svimmelhet til koma og død.

Diabetes har få bivirkninger hvis man tar medisiner, men i uten medisiner så mister man synet, nyrene og tær.

Gå til legen. Fortrinnsvis i dag!

Med vennlig hilsen

Da har jeg ikke diabetes.Jeg var bare sulten uten å føle direkte sult,det følte jeg ikke før i 15-16 tida.Spiste frokost ca kl 10,da gav det seg.Litt usund frokost da 90% av en Brioche,rund bakverk type "brytebrød".Sparer 2 biter til i morgen.

Har bestemt meg om å ta helsa på alvor og vil begynne på helsestudio til høsten.

Er man i tvil om at trening forbedrer helsen,er det bedre med motsatt bevis,å trene for å se hva som skjer.Jeg har kanskje trent 6 mnd på 54 år,så jeg har mye å ta igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/382203-har-jeg-diabetes-2/#findComment-3372966
Del på andre sider

Da har jeg ikke diabetes.Jeg var bare sulten uten å føle direkte sult,det følte jeg ikke før i 15-16 tida.Spiste frokost ca kl 10,da gav det seg.Litt usund frokost da 90% av en Brioche,rund bakverk type "brytebrød".Sparer 2 biter til i morgen.

Har bestemt meg om å ta helsa på alvor og vil begynne på helsestudio til høsten.

Er man i tvil om at trening forbedrer helsen,er det bedre med motsatt bevis,å trene for å se hva som skjer.Jeg har kanskje trent 6 mnd på 54 år,så jeg har mye å ta igjen.

Det er flott at du skal begynne å trene, men du bør få en glukosebelastningstest hos legen, eller måle fastende langtidsblodsukker (HbA1c).

Dette bør du gjøre fordi du er over normalvekt og har diabetes i familien.

Diabetes er en "merkelig" sykdom - hvis man ikke får den diagnostisert, så lager den masse problemer (tap av nyrer, øyne, tær, osv). Hvis man derimot tar tabletter/insulin, så er forventet levetid samme som for ikke-diabetikere.

Bestill en tid hos legen for å teste det, og få usikkerheten ut av verden.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/382203-har-jeg-diabetes-2/#findComment-3372981
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...