Gjest PlagetEtterOmskjæring Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Hei! Jeg ble omskåret da jeg var 6-7 år gammel, grunnet trang forhud. Jeg er nå over 20 år gammel, og har alltid vært litt flau over dette, ettersom det er heller uvanlig i Norge. Dette er noe jeg gradvis har tenkt mer og mer på ettersom årene har gått. Jeg har kommet meg litt over det faktum at jeg ikke har forhud i det siste, men det er fremdeles en ting jeg tenker mye på, og som gir meg dårlig selvtillit og som av psykiske konsekvenser gjør at jeg setter mindre pris på et seksualliv. Etter å ha gjort litt undersøking på hvordan omskjæring vanligvis gjøres (f.eks. i USA, der det er vanlig), ser jeg at det har blitt gjort litt annerledes på meg (kanskje hadde ikke legen så mye peiling, ikke vet jeg). Vanligvis blir penis etterlatt med et svakt arr, i en sirkel like nedenfor penishodet, rundt penis. Dette blir etterhvert lite synlig. Jeg, derimot, har et arr fra sømmen på testiklene, og hele veien opp til penishodet (på undersiden). Dette arret har jeg hatt siden jeg var liten. Noen, hovedsakelig estetiske komplikasjoner har oppstått over årene grunnet dette: penisen har selvsagt vokst siden den tid, og vevet i et arr er jo lite elastisk. Dette har forårsaket at sømmen fra testiklene nå går litt oppover på undersiden av penis (huden fra testiklene må kompansere for den nå mindre elastiske huden på undersiden av penis), samt at arret har blitt større og mer tydelig, og strukket seg litt utover. Arret deler seg også på et punkt, før det går sammen igjen til en heller rett linje opp til penishodet. Dette er som sagt heller et estetisk problem, men det plager meg mer og mer ettersom jeg nå har et aktivt seksualliv. Jeg syns ikke det ser fint ut, og har vanskeligheter for å tro at mine seksuelle partnere gjør det (ingen har heller nevnt det). Arret er slik at det går i en slags linje, en smal linje som stikker ut kanskje 1mm, med mørkere områder rundt linjene. Det er kanskje disse mørkere områdene, de som "omringer" linjene, som plager meg mest. Ettersom de går langs hele undersiden av penis er de vanskelige å ikke legge merke til. Jeg har søkt litt rundt på nettet om forskjellige metoder å behandle arr på. Jeg har lest om krystallsliping, ulike laserbehandlinger, e-vitaminer, silikon og sikkert mange andre ting, og hva folk mener om behandlingene. Men, for det første har jeg ikke peiling, og det har sikkert ikke de som snakker om dette på internett heller. Dessuten snakker de ofte om behandling av arr i ansiktet etter kviser, eller om sår på armen og annet. Jeg antar det er en vesentlig forskjell når det gjelder arr på penis, og at det kanskje er en høyere risiko involvert samt at huden på penis er annerledes enn de fleste andre steder på kroppen. Derfor antar jeg selvfølgelig at en hudlege har mye mer peiling på dette enn noen andre. Likevel, jeg har lest at folk har fått fullstendig varierende informasjon og behandling av ulike hudleger og dermatologer. Noen leger sier ingenting kan gjøres, andre leger behandler samme problem med suksess, mens igjen andre leger behandler problemet uten effekt. Dette skremmer meg litt, det virker som om kompetansen er veldig varierende. Jeg håper du kan gi meg noe informasjon om hva som eventuelt kan gjøres med dette arret. Hvilke behandlingsmetoder som er mest effektive, hvilke som er riskofylte. Jeg vil, med all respekt, si at jeg ikke er ute etter noe "dette er ikke noe å bekymre seg over" svar. Jeg er mottakelig for informasjon om alle behandlingsmetoder: fra billige gjør-selv metoder, til dyre laserbehandlinger. Dette er noe jeg vil gjøre noe med. (Og et par tillegsspørsmål: er disse problemene noe jeg kan få erstatning for? Kan jeg eventuelt få støtte for å få dekket en behandling?) På forhånd, tusen takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/382290-arrmerker-p%C3%A5-penis/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 For omfattende problemstilling , må ta det hos en lege som kan se hvordan det ser ut . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/382290-arrmerker-p%C3%A5-penis/#findComment-3373948 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.