Gå til innhold

Usikker farskap

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret kvinne28

Hei Mette! Jeg er gravid i uke 31 og er litt bekymret for farskapet til barnet mitt. Jeg har ikke gått på p-piller siden mars 2011. Fikk første mens etter dette 15 oktober, deretter 15 november. Jeg har hatt samboer i 4 år og trives med det.Jeg hadde et sidesprang dom som jeg var 10 desember, tok en angrepille ca 12 timer etter dette samleie. Fikk en ny blødning 16 desember men det varte noe kortere en vanlig og jeg blødde ikke så mye. Jeg tok g-test 28 desember og 17 januar som begge var negative. Jeg fikk ikke mens i januar. Fikk positiv g-test 2 februar. Har vært til gyn 3februar, men han kunne ikke se noe foster. fikk ny time 29 februar og han sa jeg var 8+5 (foster 16mm) 12 mars var jeg på sykehuset og gyn sa jeg var 10+3 (foster 38mm) begge disse stemte og jeg fikk termin 7 oktober. På ordinær ultralyd 15mai sa jordmor at jeg var 19 uker påvei med termin 11 oktober. Jeg hadde sex med min samboer i jula og hver helg i januar. Kan jeg være 100% sikker på at han er far, eller må DNA test til? Menstermin stemmer jo ikke med det jeg har fått i UL terminer, hva er grunnen? er livredd for at barnet kommer 4 uker fortidlig og ligner på han andre. Målene har ligget et hakk over den røde streken på SF målet, tyder dette på feil termin? mvh bekymret kvinne på 28år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/382335-usikker-farskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis sidespranget var 10. desember burde det gitt utslag på testen du tok 17. januar, hvis du var blitt gravid da.

Dersom den testen ikke var uklar, men tydelig negativ, synes jeg ikke du skal ruge mer over den muligheten.

Det er mange som får avvikende mens- og ultralydtermin, men jeg vil ikke spekulere i hvorfor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/382335-usikker-farskap/#findComment-3373776
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes dette stemmer meget bra sammen og det kan ikke herske tvil om at det er din samboer som har gjort deg gravid. Det begrunner jeg med følgende:

• ‘Sidespranget’ skjedde få dager før ventet menstruasjon, og etter eggløsning (som nok fant sted ca 1.12.) kan man ikke bli gravid

• Hvis du var blitt gravid 10.12. ville det ha vært positive graviditetstester, i all fall i januar.

• Ultralydfunnene og terminberegning stemmer med at du ble gravid i midten av januar.

• Angrepillen kan endre syklus så eggløsning blir forsinket, det er nok det som har skjedd.

Det er nettopp derfor man legger så stor vekt på ultralyd for å bestemme termin, fordi det er så mye sikrere enn ‘siste menstruasjon’ eller eggløsning som kan påvirkes av så mangt.

Så føl deg trygg og gled deg over graviditeten, det kan ikke være tvil om farskapet.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/382335-usikker-farskap/#findComment-3374094
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...