Gå til innhold

Fotsoneterapi og igangsetting av fødsel

Anbefalte innlegg

Er i morgen en uke over termin med mitt andre barn. Første svangerskap fødte jeg 10 dager over UL termin.. Håper derinot i det lengste at fødselen skal komme igang av seg selv, har hørt at fødselen gjerne blir mer langvarig og riene mindre effektive når fødselen er satt igang..Mitt spørsmål er: har jordmor/el. andre noen erfaring med bruk av fotsoneterapi for å sette igang fødselen? Jeg har 2 cm åpning og cervix er vistnok moden...Vil en slik igangsetting av fødsel kunne gi samme ineffektive rier, evt. forlenge fødselsforløpet? Nå skal det sies at jeg har prøvd diverse råd, som feks samleie, uten at det har hjulpet...

Leste også et annet innlegg om ei som gikk på "overtid" og legen hadde strippet henne..Hva vil det si?

Takker for svar!

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Har du lyst til å prøve enten fotsoneterapi eller akupunktur for å sette fart på riene, så er det ikke knyttet noen risiko til dette, under forutsetning av at det er kyndige folk som utfører det. Forhør deg litt der du bor om noen har erfaring med slik behandling. Når det gjelder igangsetting av fødselen, enten med drypp eller gel, så kan det skje at man får mye mase-rier uten at de egentlige fødselsriene kommer i gang, men det kan også skje at fødselen starter med bulder og brak, altså raskt. Du har ennå en god stund på deg før det blir satt igang slike tiltak, hvis du og barnet er i god form, så det går også an å smøre seg med litt mer tålmodighet.

Enkelte jordmødre og leger velger å strippe litt på livmorhalsen for å provosere fram rier på den måten. Min erfaring er imidlertid at dette ofte skaper mer ubehag for kvinnen, og her er faren stor for å få maserier som igjen kanskje gir litt mer modning, men som ikke fører til fødsel i første omgang.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...