Gå til innhold

Mine rare "brystsmerter"

Anbefalte innlegg

Gjest altfor tålmodig

Hei. Jeg er en mann på 40 år som de siste 20 årene tidvis har hatt store smerter i bryst-, rygg-, halsregionen. Er ikke en sånn som er redd for å gå til legen, men jeg føler at smertene må være tilstede når jeg er hos legen om det skal være noe poeng, da de er svært vanskelig å beskrive. Når disse "anfallene" kommer så er det meget skremmende for min datter, min famile og eventuelt andre som er tilstede. Har forsøkt å beskrive dette for min fastlege men ingenting er blitt gjort. Har nå lovet mine nærmeste å se alvorlig på dette. Må jo begynne et sted... Skal forsøke å beskrive smertene: Jeg kaller dem fremdeles for brystsmerter fordi tidligere så startet det alltid i brystet. Nå varierer dette mer. Det starter med smerter i bryst, føles som det er mellom ribbeina, og fortsetter å spre seg fra utgangspunktet. Vanligvis videre til ribbeina i ryggen, og så videre oppover mot muskulaturen i hals. Tunger strammer seg og smaker ofte tydelig metall/jern og tilslutt får jeg en nummen smerte i tinningene. Det er ikke slik at smerten flytter seg, mer at den sprer seg. De siste årene starter smertene vanligvis i ribbeina i ryggen. Ingenting hjelper og smertene varer fra 2 minutter til opp mot 2 timer. Kan være borte i flere måneder og i enkelte perioder komme flere ganger om dagen. Noen ganger hjelper enkelte posisjoner meg til å lettere komme gjennom dette. Ligge på alle fire, henge etter armene, fosterstilling etc. Forskjellig fra gang til gang. Stress har blitt pekt på før, men jeg har selvsagt vurdert dette i 20 år nå og ser ikke noen spesiell sammenheng der. Aner ikke hvor eller hvordan jeg kan henvende meg til noen her. Håper på svar så jeg kan få beroliget mine nærmeste :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/382475-mine-rare-brystsmerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Onsdag1365380628

Det første som slår meg er at det neppe kan være alvorlig ettersom du har hatt det i 20 år. Når det er sagt undrer det meg at dette ikke er undersøkt hos lege? Jeg synes du skal bestille deg time ¨å få det undersøkt. Kanskje det ikke finnes noe svar, men du kan ihvertfall få bekreftet hva det ikke er.

• 2 uker senere...
Gjest måltid

Har du noen gang vurdert om det kan være halsbrann eller spiserørsbrokk?

Spesielt sistnevnte kan gi slike smerter som du beskriver. Har det selv. Var vettskremt de første gangene, trodde det var hjertet...

Hvis det er spiserørsbrokk, så kan du prøve å legge merke til om det hjelper å reise seg opp, rette opp kroppen, prøve å puste rolig og dypt med magen. Ta en syrenøytraliserende eller drikk litt melk. Å legge seg NED vil ikke hjelpe, kanskje blir det bare verre.

Jeg har funnet ut at for mye kaffe gir meg anfall. Eller stress på jobb, for da krummer jeg ryggen og nakken og går inn i "angrepsposisjon". Og sitter jeg slik for lenge, spesielt like etter et måltid, blir det tydeligvis trangt i magen, også gir brokket etter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...