Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Du hadde dumpet ham på timen hvis han for eksempel begynte å røyke, ikke kom og si noe annet:) Det er så mange som elsker høyere enn himmelen, men bare så lenge alt er perfekt.

''Du hadde dumpet ham på timen hvis han for eksempel begynte å røyke, ikke kom og si noe annet:) ''

Det hadde blitt null sengekos og annen intimitet på ham om han røykte i alle fall. ;o) Men det er jo ikke noe jeg ville gjort for ham?

Jeg tenker i de baner at man gjør småting for hverandre i det daglige bare fordi det er koselig å gjøre noe for partneren, at man gjør et ærend på vei hjem fra jobb så partneren slipper å ta ekstratur, at man lager favorittmaten hans til middag på en vanlig hverdag for å gjøre ham glad og slike ting.

Fortsetter under...

• Svar 178
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• huuff

46

• Mandolaika

16

• Persille1365381127

15

• PieLill

10

Gjest Scarlet O'Hara

''Hvis du er villig til å sette deg selv høyere enn ham, elsker du ham ikke... Vi som elsker partneren vår, tenker nemlig at vi vil gjøre alt for den andre og setter han eller henne høyest...''

Selvfølgelig skal man strekke seg langt for partneren, men å gjøre ALT for ham? Ja, særlig. Det tror jeg ingenting på. Alt, så lenge det ikke kolliderer _for_ mye med egne interesser og behov, kanksje? Jeg kjenner folk som skulle gjøre alt for for partneren, og som lot hele forholdet fare på grunn av småting når det kom til stykket. Jeg er helt enig i at trådstarter virker som en kjempeegoist, men jeg tror ikke filla på de som påstår at de er så uselviske at de alltid prioriterer partneren høyere enn seg selv.

I et balansert forhold vil det aldri bli slik at den ene må gjøre ALT for sin partner - da er det nemlig to parter som kompromisser for at begge skal ha det best mulig og slik vil begge parter få tilfredsstilt sine behov.

Jeg kan ikke helt se hva jeg ikke ville ha gjort for å beholde min partners kjærlighet i livet mitt...

I et balansert forhold vil det aldri bli slik at den ene må gjøre ALT for sin partner - da er det nemlig to parter som kompromisser for at begge skal ha det best mulig og slik vil begge parter få tilfredsstilt sine behov.

Jeg kan ikke helt se hva jeg ikke ville ha gjort for å beholde min partners kjærlighet i livet mitt...

''Jeg kan ikke helt se hva jeg ikke ville ha gjort for å beholde min partners kjærlighet i livet mitt...''

Det er veldig lett å se det slik når ting går bra. Men jeg tror ikke du ville ha gått på akkord med deg selv over for lang tid, for å beholde din partners kjærlighet i livet ditt. Kommer veldig an på hva man har opplevd og hva slags perspektiv man har tingene i.

''Hvis du er villig til å sette deg selv høyere enn ham, elsker du ham ikke... Vi som elsker partneren vår, tenker nemlig at vi vil gjøre alt for den andre og setter han eller henne høyest...''

Selvfølgelig skal man strekke seg langt for partneren, men å gjøre ALT for ham? Ja, særlig. Det tror jeg ingenting på. Alt, så lenge det ikke kolliderer _for_ mye med egne interesser og behov, kanksje? Jeg kjenner folk som skulle gjøre alt for for partneren, og som lot hele forholdet fare på grunn av småting når det kom til stykket. Jeg er helt enig i at trådstarter virker som en kjempeegoist, men jeg tror ikke filla på de som påstår at de er så uselviske at de alltid prioriterer partneren høyere enn seg selv.

Kjempeegoist? Jeg tror ingen som kjenner meg ser sånn på meg. Jeg er kjent for å være veldig snill og omtenksom, men som virkelig har dummet seg ut nå....

''Du hadde dumpet ham på timen hvis han for eksempel begynte å røyke, ikke kom og si noe annet:) ''

Det hadde blitt null sengekos og annen intimitet på ham om han røykte i alle fall. ;o) Men det er jo ikke noe jeg ville gjort for ham?

Jeg tenker i de baner at man gjør småting for hverandre i det daglige bare fordi det er koselig å gjøre noe for partneren, at man gjør et ærend på vei hjem fra jobb så partneren slipper å ta ekstratur, at man lager favorittmaten hans til middag på en vanlig hverdag for å gjøre ham glad og slike ting.

Selvfølgelig gjør man det når man er glad i hverandre:) Det jeg hang meg opp i var ordvalget hennes. Å gjøre _alt_ for partneren. Å prioritere ham høyest, som om det er noe ethvert menneske alltid bør gjøre, og hvis det ikke ofrer seg er det et usselt menneske som ikke er i stand til å elske. Sånt høres bare klissete og ikke troverdig ut i mine ører.

Annonse

Gjest Scarlet O'Hara

''Jeg kan ikke helt se hva jeg ikke ville ha gjort for å beholde min partners kjærlighet i livet mitt...''

Det er veldig lett å se det slik når ting går bra. Men jeg tror ikke du ville ha gått på akkord med deg selv over for lang tid, for å beholde din partners kjærlighet i livet ditt. Kommer veldig an på hva man har opplevd og hva slags perspektiv man har tingene i.

Utgangspunktet i denne diskusjonen er om ts skal ta hensyn til sin eks' følelser og la ham gå, eller om hun av egen bekvemmelighet skal fortsette et forhold til ham.

Og ja, jeg snakker om når ting går bra, selvfølgelig gjør jeg det - det er bra man skal ha det, det er da det er snakk om kjærlighet og det å elske noen. Jeg har aldri sagt eller ment at et livslangt forhold til samme person er det eneste som gjelder - i gitte situasjoner ville jeg også ha dumpet min mann, men da er poenget at jeg ikke elsker ham lenger. Og nettopp der er poenget; jeg mener jo at ts ikke elsker eksen sin, ellers ville hun ha tenkt mer på hans følelser oppi dette, ikke bare sine egne...

Utgangspunktet i denne diskusjonen er om ts skal ta hensyn til sin eks' følelser og la ham gå, eller om hun av egen bekvemmelighet skal fortsette et forhold til ham.

Og ja, jeg snakker om når ting går bra, selvfølgelig gjør jeg det - det er bra man skal ha det, det er da det er snakk om kjærlighet og det å elske noen. Jeg har aldri sagt eller ment at et livslangt forhold til samme person er det eneste som gjelder - i gitte situasjoner ville jeg også ha dumpet min mann, men da er poenget at jeg ikke elsker ham lenger. Og nettopp der er poenget; jeg mener jo at ts ikke elsker eksen sin, ellers ville hun ha tenkt mer på hans følelser oppi dette, ikke bare sine egne...

''Utgangspunktet i denne diskusjonen er om ts skal ta hensyn til sin eks' følelser og la ham gå, eller om hun av egen bekvemmelighet skal fortsette et forhold til ham.

Og ja, jeg snakker om når ting går bra, selvfølgelig gjør jeg det - det er bra man skal ha det, det er da det er snakk om kjærlighet og det å elske noen. Jeg har aldri sagt eller ment at et livslangt forhold til samme person er det eneste som gjelder - i gitte situasjoner ville jeg også ha dumpet min mann, men da er poenget at jeg ikke elsker ham lenger. Og nettopp der er poenget; jeg mener jo at ts ikke elsker eksen sin, ellers ville hun ha tenkt mer på hans følelser oppi dette, ikke bare sine egne...''

Ja, er helt enig i dette.

Gjest Scarlet O'Hara

Selvfølgelig gjør man det når man er glad i hverandre:) Det jeg hang meg opp i var ordvalget hennes. Å gjøre _alt_ for partneren. Å prioritere ham høyest, som om det er noe ethvert menneske alltid bør gjøre, og hvis det ikke ofrer seg er det et usselt menneske som ikke er i stand til å elske. Sånt høres bare klissete og ikke troverdig ut i mine ører.

''Sånt høres bare klissete og ikke troverdig ut i mine ører.''

Men din sannhet er ikke den eneste sannheten - jeg mener at hvis man elsker noen så vil man gjøre det man kan for at vedkommende skal ha det bra, og jeg har forsøkt begge deler - både bra og dårlig, så jeg kan på mine egne vegne uttale meg om dette...

Det er ikke!! kjernen her!

Det hvorvidt vi kan fortsette som et par eller om vi er for mye venner. Det jeg begynner å skjønne er at svært få er overforelsket i lengden. - Så mye annet betyr noe.

Gjest Scarlet O'Hara

Det er ikke!! kjernen her!

Det hvorvidt vi kan fortsette som et par eller om vi er for mye venner. Det jeg begynner å skjønne er at svært få er overforelsket i lengden. - Så mye annet betyr noe.

Kan du slappe av, menneske... Jeg snakker ikke om kjernen i DIN problemstilling - jeg snakker om kjernen for MIN mening om kjærlighet og hva man kan og bør ofre for sin partner!

Gjest Nickløsheletida

''Jeg tror vel de fleste mennesker setter seg selv høyest i slike spørsmål uansett?''

Nei, og nettopp fordi du tenker slik beviser etter mitt syn at du ikke skal fortsette sammen med eksen din. Hvis du er villig til å sette deg selv høyere enn ham, elsker du ham ikke... Vi som elsker partneren vår, tenker nemlig at vi vil gjøre alt for den andre og setter han eller henne høyest...

''Hvis du er villig til å sette deg selv høyere enn ham, elsker du ham ikke... Vi som elsker partneren vår, tenker nemlig at vi vil gjøre alt for den andre og setter han eller henne høyest.''

Så lenge alt er lagt på bordet, så må et voksent menneske få lov til og ta sine egne valg.

Hun skal velge for seg selv og han skal velge for seg selv. Naturligvis!

''Hvis du er villig til å sette deg selv høyere enn ham, elsker du ham ikke... Vi som elsker partneren vår, tenker nemlig at vi vil gjøre alt for den andre og setter han eller henne høyest.''

Så lenge alt er lagt på bordet, så må et voksent menneske få lov til og ta sine egne valg.

''Så lenge alt er lagt på bordet, så må et voksent menneske få lov til og ta sine egne valg.

Hun skal velge for seg selv og han skal velge for seg selv. Naturligvis!''

Enig. Man legger ikke sitt eget liv i andres hender heller.

Annonse

Gjest Scarlet O'Hara

''Så lenge alt er lagt på bordet, så må et voksent menneske få lov til og ta sine egne valg.

Hun skal velge for seg selv og han skal velge for seg selv. Naturligvis!''

Enig. Man legger ikke sitt eget liv i andres hender heller.

''Enig. Man legger ikke sitt eget liv i andres hender heller.''

Ja, det skulle man tro - men vi vet at slik er det ikke bestandig - av forskjellige årsaker.

Gjest Scarlet O'Hara

''Hun skal velge for seg selv og han skal velge for seg selv. Naturligvis!''

For all del, enhver skal velge for seg - men det er jo tydelig at hun ikke sånn egentlig ønsker å gå tilbake til ham, men det hadde vært litt trygt egentlig...

Kjempeegoist? Jeg tror ingen som kjenner meg ser sånn på meg. Jeg er kjent for å være veldig snill og omtenksom, men som virkelig har dummet seg ut nå....

Jeg har fulgt med på denne historien din en stund, og jeg synes det har handlet om deg og dine behov hele veien. Jeg kjenner deg ikke, så jeg dømmer etter det jeg har lest her. Mulig du er en engel ellers, men jeg har ikke sett noe til det i tiden som har gått siden jeg leste første innlegg fra deg i denne føljetongen. Ja, du virker egoistisk, men noe må det jo være disse mennene ser i deg, så du har nok gode sider også.

Jeg er ferdig med å lese bøker - tror jeg har lest "alt." Og vet at det er jeg som må gjøre meg selv lykkelig.

Jeg har fått mange råd og er glad for dem. Jeg skjønner at forelskelsesrusen ikke er evigvarende og at forhold er mye jobb og atter jobb. Vi "sykmeldte" oss fra den jobben for mange år siden og må vel jobbe masse overtid for å ha sjans nå.

''Jeg er ferdig med å lese bøker - tror jeg har lest "alt." Og vet at det er jeg som må gjøre meg selv lykkelig. ''

En god start er å flytte fokus over på hvordan man skal gjøre andre lykkelig.

mvh

Hvordan gikk det - ble det tatt noen beslutning?

Vi greier jo ikke å verken gjøre det ene eller det andre.

Jeg har sagt at jeg ønsker at vi prøver å ha det hyggelig sammen og ser om det går an. - Noe vi for så vidt har gjort en lang stund, men han må snakke om han andre til en hver tid. Jeg vet ikke om det går å komme videre da... Jeg blir minnet på han, og det blir alt annet enn hyggelig. Han er mistenksom mot alt fra min pc-bruk til telefoner, til treningsturer osv. Jeg føler meg overvåket og mistenkeliggjort hele tiden - så klart med rette, men vi blir stående i gjørma. Han har meldet han andre i fylla og bedt han om å holde seg laaangt unna meg. (Kan tenke meg han andre er glad i meg nå, not)

Samtidig synes jeg forferdelig synd på han som må ev til og med leve med at jeg var interessert i han andre også i 2012.

Men det er noe mer enn separasjonsangst, helt klart. Vi skal sees i kveld igjen. Jeg er midt i jobbstart og kjenner stressnivået når nye høyder..........

Jeg har lest alle dine innlegg, men aldri svart. Tenkte kanskje jeg skulle gi litt av min erfaring i kjærligheten.

Jeg var sammen med en mann der jeg beskrev megselv som stabilt nyforelsket. Vi var sammen i 5 år og jeg kunne med handa på hjertet si at han var mannen i mitt liv, mannen jeg skulle gifte meg med og mannen som jeg skulle ha barn sammen med. Vi flytta sammen og jeg var i ekstase. Endenlig hadde jeg funnet en mann som både var fantastisk i senga, snill og god, respekterte meg og elsket meg....trodde jeg. Men, egentlig var hans kjærlighet til meg selvsentrert. Så lenge han hadde det bra, hadde vi det bra. Mer og mer ble det slik at når han hadde lyst, gjorde vi ting. Fordi jeg elsket han mer enn han elsket meg, lot jeg han sakte men sikkert bryte meg ned. Han hadde ikke en plan om å gjøre det ut av ondskap, men det skjedde litt etter litt. Tilslutt hadde han mistet så mye respekt for meg at han fant en annen og gikk fra meg. Jeg var knust. Trodde fortsatt at han var verdens vakreste menneske.

Etter bruddet bygde jeg opp et nytt bilde av ham. Som et puslespill falt brikkene på plass etterhvert. Og etter endel gransking av hendelser og episoder gjennom samlivet vårt forstod jeg at han egentlig aldri hadde elsket meg. Jeg hadde elsket han så blindt at jeg hadde akseptert alt for mye, og latt ham ta kontrollen over alt, og tilsutt mistet han respekten for meg.

Nå er jeg gift med en fantastisk mann, han elsker meg, og det ser jeg i absolutt alt han gjør. Vi er helt 50/50 i forholdet vårt. Mine verdier, interesser og øsker blir like mye verdsatt som hans. Jeg vet også at uten min erfaring med min eks, ville jeg nok kanskje aldri hadde verdsatt min mann slik jeg gjør i dag. Hadde jeg truffet ham før min erfaring med min eks, ville jeg kanskje fortsatt lett etter DEN STORE FORELSKELSEN, den som får blodet til å bruse. Blodet bruste med eksen, men ja, det var enveis. Nå bruser ikke blodet slikt som i eventyrene, men er myyye mer verdt enn noe annet, og ja... jeg kan med handa på hjertet si jeg elsker og er forelsket i mannen min, men på en mer modent og voksent måte. Ikke slik jeg som ungpike trodde det skulle være.

Men, det vikstigste poenget mitt med innlegget er faktisk at det var ikke før jeg fant min nåværende mann jeg forstod hvor galt mitt forrige forhold fakisk var.

Min konklusjon, om en person elsker mer enn den andre i forholdet er ikke forholdet liv laga. Jge tror det var det som skjedde med deg og elskeren din. Du elsket ham mest, og dermed ble du behandet derretter. Og nå skjer dette med deg og din eks, bortsett fra at her er det eksen din som elsker deg mest, og mest villig til å gå på akkord med seg selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...