Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fant ut i går at jeg endelig er gravid,etter å ha prøvd et års tid. Jippi!!

Problemet er bare at på lørdag var jeg på fest,og drakk endel alkohol. Jeg var så sikker på at jeg kom til å få mensen som vanlig på mandag,at jeg ikke vurderte at jeg kunne være gravid engang... Dumt; ja, men etter å ha trodd at "denne gang..." så mange ganger,hadde jeg nærmest gitt opp - Har faktisk time hos lege neste uke for utredning.

Det jeg lurer på, er om denne episoden kan ha påført fosteret varige men,eller om jeg kan ha "tatt livet av det"?? Hadde testen fortsatt vært positiv dersom lørdagens dumhet har fått fatale følger??

Håper på svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38255-gravid-og-full/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hadde gått mange skadde barn (og voksne) rundt i samfunnet hvis det hadde skjedd så lett. Ligg unna alkoholen fra nå av, og ikke tenk mer på det.

Jeg har selv blitt gravid på sommeren to (av tre) ganger. Den ene gangen oppdaget jeg det rett før ferien, og mannen min fikk ha vinen for seg selv. Da sommeren var nesten slutt, spontanaborterte jeg. Vi hadde strevd i årevis med å få barn nr. 2, så det var liksom ikke aktuelt å ikke drikke bare for alle tilfellers skyld.

Neste sommer oppdaget jeg at jeg var gravid etter en ukes ferie. Jeg hadde da drukket vin hver kveld i en uke. Denne graviditeten endte med en fin gutt som nå er 2 1/2 år gammel.

Dette beviser selvfølgelig ingen verdens ting, jeg vil bare fortelle at du ikke er alene. Man kan ikke skru av livet sitt i årevis fordi man prøver å bli gravid. Et nylig befruktet egg berøres ikke så mye av hva moren foretar seg. Men fra nå av begynner organdannelsen, og da er det viktig å leve et sunt liv.

Gratulerer og lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38255-gravid-og-full/#findComment-144883
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Det er ingen grunn til å tro at en episode med for mye alkohole hverken skal føre til abort eller skader på fosteret. Dette er en helt vanlig problemstilling som de fleste gravide tenker på når de har fått vite at de er gravide.

HCG i urinen gir utslag på gravitesten en god stund etter en abort, litt avhengig av hvilket nivå det var på da det skjedde.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38255-gravid-og-full/#findComment-145098
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...