Gå til innhold

Uføretrygd, og atraktiv?

Anbefalte innlegg

Gjest nemlig hemlig

Er man uattraktiv når man er uføretrygdet? Noe av det første man spør en potensiell date om, er ofte om hva man jobber med. Jeg har derfor på min dateprofil lagt ut ærlig att jeg er ufør, og etter det er det ingen som har tatt kontakt.

Hvordan ser du selv på slikt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/382588-uf%C3%B8retrygd-og-atraktiv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

5

• Dorthe

5

• tonie

4

• Persille1365381127

3

Det kommer jo an på hvorfor man er ufør da.

Dersom man selv er av friluftstypen som elsker å gå i fjellet hver helg osv. så er det lite sannsynlig at man innlater seg med en som er ufør med fysiske problemer f.eks.

Jeg må vel innrømme at ufør i en kontaktannonse ikke er verdens beste sjekketriks nei... Noe annet er det jo om man blir ufør når man allerede er i et forhold.

Onsdag1365380628

Jeg er ufør, men jeg regner meg ikke mindre attraktiv av den grunn. Jeg er veltrent, søt og sjarmerende. Og til tross for at jeg er i et forhold har jeg fått tilbud og lange blikk fra menn. At jeg har hatt trøbbel i arbeidslivet er ikke noe som synes utenpå meg.

Jeg kan ikke tenke meg å innlede et forhold med en som er varig ufør. Jeg faller bare for menn som har energi, driv og ambisjoner, og jeg ser for meg at den biten kanskje mangler litt hos de som er sjuke og på varig ufør.

Tror kanskje det er mer attraktivt å være kvinne og ufør. Mange kvinner går jo hjemme selv om de er friske, og mange menn ønsker seg hjemmeværende koner.

Folk har så mange og rare ideer om det å være uføretrygdet så jeg skjønner ikke at du har det på en dateprofil. Og hvis noen hadde spurt meg på en førstedate hva jeg gjorde så hadde ikke jeg gått ut med det menneske noe mer. Folk uten manerer er det verste jeg vet.

Folk har så mange og rare ideer om det å være uføretrygdet så jeg skjønner ikke at du har det på en dateprofil. Og hvis noen hadde spurt meg på en førstedate hva jeg gjorde så hadde ikke jeg gått ut med det menneske noe mer. Folk uten manerer er det verste jeg vet.

''Og hvis noen hadde spurt meg på en førstedate hva jeg gjorde så hadde ikke jeg gått ut med det menneske noe mer. Folk uten manerer er det verste jeg vet.''

Jeg skjønner ikke at det skal være så grusomt å spørre hva noen driver med... Ikke at det var det første jeg spurte kjæresten om, men jeg synes det er helt naturlig å spørre om det tidlig i en bli-kjent-med-potensiell-partner-fase.

Annonse

Gjest Uføre var

Jeg er ufør, men jeg regner meg ikke mindre attraktiv av den grunn. Jeg er veltrent, søt og sjarmerende. Og til tross for at jeg er i et forhold har jeg fått tilbud og lange blikk fra menn. At jeg har hatt trøbbel i arbeidslivet er ikke noe som synes utenpå meg.

Jeg ville holdt meg langt unna ufør med psykisk årsak, samme hvor søt du måtte være

''Og hvis noen hadde spurt meg på en førstedate hva jeg gjorde så hadde ikke jeg gått ut med det menneske noe mer. Folk uten manerer er det verste jeg vet.''

Jeg skjønner ikke at det skal være så grusomt å spørre hva noen driver med... Ikke at det var det første jeg spurte kjæresten om, men jeg synes det er helt naturlig å spørre om det tidlig i en bli-kjent-med-potensiell-partner-fase.

Det forstår ikke jeg heller. Det er da en veldig vanlig ting å snakke om, og noe som gjerne åpner for mer interessante samtaler en flat småprat. Det virker også som de aller fleste synes det er ok å snakke om jobben sin.

Det er jammen ikke lett å vite hva det er trygt å snakke om nå for tida. Været, det er vel fortsatt ganske ufarlig?:)

''Og hvis noen hadde spurt meg på en førstedate hva jeg gjorde så hadde ikke jeg gått ut med det menneske noe mer. Folk uten manerer er det verste jeg vet.

''

Det er da ikke å mangle manerer at en spør nye folk hva de driver med? Det er da en helt normal ting å spørre om?

''Og hvis noen hadde spurt meg på en førstedate hva jeg gjorde så hadde ikke jeg gått ut med det menneske noe mer. Folk uten manerer er det verste jeg vet.

''

Det er da ikke å mangle manerer at en spør nye folk hva de driver med? Det er da en helt normal ting å spørre om?

''Det er da ikke å mangle manerer at en spør nye folk hva de driver med? Det er da en helt normal ting å spørre om?''

Her inne hersker det enighet blant de som av en eller annen grunn er uføre eller utenfor arbeidslivet av andre grunner, om at det å spørre om hva noen driver med er det ufineste som finnes.

For alle oss andre er det helt normalt å spørre om dette.

Persille1365381127

''Og hvis noen hadde spurt meg på en førstedate hva jeg gjorde så hadde ikke jeg gått ut med det menneske noe mer''

Da blir det skralt i venneboksen etterhvert! Det er HELT normalt å spørre folk hvor de bor, hva de jobber med, om de har barn, om de vil ha barn, om de vil reise, hva slags utdannelse man har osv når man møtes med intensjon om å date noen.

Hva folk jobber med er noe av det første jeg spør om, og som oftest noe av det første jeg blir spurt om - når jeg treffer noen jeg ikke kjenner. Det kommer gjerne frem uten at jeg spør også, det er en naturlig del av den informasjonen man gir om seg selv.

''Det er da ikke å mangle manerer at en spør nye folk hva de driver med? Det er da en helt normal ting å spørre om?''

Her inne hersker det enighet blant de som av en eller annen grunn er uføre eller utenfor arbeidslivet av andre grunner, om at det å spørre om hva noen driver med er det ufineste som finnes.

For alle oss andre er det helt normalt å spørre om dette.

''For alle oss andre er det helt normalt å spørre om dette.

''

Ja - det stemmer nok det.

Jeg var i en 40 års fest på lørdag, med stort sett nye mennesker. Det var flere som spurte hva jeg gjorde, og jeg spurte om det samme. La merke til en som spurte min venninne om hva hun jobbet med (hun har ikke jobbet de siste fire årene pga ryggproblemer) - og jeg så på henne at hun tenkte litt på hvordan hun skulle svare, men svarte helt greit at hun hadde jobbet som lærer før, men ikke jobbet nå pga ryggen.

''Og hvis noen hadde spurt meg på en førstedate hva jeg gjorde så hadde ikke jeg gått ut med det menneske noe mer''

Da blir det skralt i venneboksen etterhvert! Det er HELT normalt å spørre folk hvor de bor, hva de jobber med, om de har barn, om de vil ha barn, om de vil reise, hva slags utdannelse man har osv når man møtes med intensjon om å date noen.

Hva folk jobber med er noe av det første jeg spør om, og som oftest noe av det første jeg blir spurt om - når jeg treffer noen jeg ikke kjenner. Det kommer gjerne frem uten at jeg spør også, det er en naturlig del av den informasjonen man gir om seg selv.

Har samme erfaringer som deg, Persille.

Annonse

Gjest presenter det som er viktig

Poenget med et spørsmål som "hva jobber du med", er jo å få vite litt mer om hvem personen er.

Hva man svarer, er jo opp til den enkelte. På akkurat det spørsmålet kan man svare "jeg er utdannet skomaker, og har jobbet flere år med blant annet å sy selsetøy til hest, og har også undervist på yrkesskolen i kunst og håndtverksfag. De siste årene har jeg vært hjemme, men driver fortsatt litt med kunstarbeid i skinn, på hobbybasis" Og så kan jo en videre samtale fortelle at det er helsemessige årsaker til at man ikke er i jobb nå. Da har personen fårr virte masse om personen, interesser, yrkesvalg osv er jo en viktig del av det som sier noe om personen, selv om hun ikke er i jobb nå.

På samme måte kan man jo selv velge hvordan man presenterer seg på en internettprofil.

Det du skriver i en kort presentasjon, må jo være det du ønsker skal være førsteinntrykket og det viktigste folk skal vite om deg. Hvis det at du er ufør er det viktigste, så forstår jeg at det ikke oppfattes som attraktivt, Så du skal ikke lyve, men velge hvordan du sier ting, og i hvilken rekkefølge du presenterer det.

Det at du er hjemme og mottar trygd, behøver ikke være negativt, men presenterer du det som den første og viktigste opplysningen om deg, så inspirerer det ikke like mye til å ønske å vite mer om deg.

Jeg er ikke enig med Dorthe i at det er frekt å spørre om hav folk gjør. Å vise interesse for hvem folk er, er helt naturlig når man skal bli kjent med noen. Og de færreste spør for å få vite nøyaktig svar på akkurat dette spørsmålet med en gang, men for å åpne opp for at den andre skal fortelle om seg selv.

Hvis du kommer fra Bjugn, og ikke øsnker å komme inn på Bjugn-saken hver gang noen spør "hvor komer du fra" så kan man jo svare "Fosen", eller "Trøndelag" så er det greit svar for de fleste.

Og man kan vri de fleste spørsmål over til noe man ønsker å snakke mer om. "Har du bil?" kan besvares med "ja", eller "nei", eller, "ja, en Volvo", eller "nei, men jeg sparer til båt. Har veldig lyst på en tresnekke. Har du båt?" osv

Gjest Scarlet O'Hara

''Jeg skjønner ikke at det skal være så grusomt å spørre hva noen driver med...''

Kanskje fordi du har et godt svar på hva du driver med? Tenk deg hvis en person er ufør, så kommer tilleggsspørsmålene og det er ikke sikkert det er like behagelig å fortelle så veldig mye om det.

''Jeg skjønner ikke at det skal være så grusomt å spørre hva noen driver med...''

Kanskje fordi du har et godt svar på hva du driver med? Tenk deg hvis en person er ufør, så kommer tilleggsspørsmålene og det er ikke sikkert det er like behagelig å fortelle så veldig mye om det.

''Kanskje fordi du har et godt svar på hva du driver med? Tenk deg hvis en person er ufør, så kommer tilleggsspørsmålene og det er ikke sikkert det er like behagelig å fortelle så veldig mye om det.''

Da tenker man ut et standardsvar og dersom vedkommende begynner å spørre og grave videre så svarer man at det vil man ikke snakke mer om eller man begynner å snakke om noe annet.

Men at det er dårlige manerer å spørre _en_ gang hva andre driver med er jeg ikke enig i.

''Kanskje fordi du har et godt svar på hva du driver med? Tenk deg hvis en person er ufør, så kommer tilleggsspørsmålene og det er ikke sikkert det er like behagelig å fortelle så veldig mye om det.''

Da tenker man ut et standardsvar og dersom vedkommende begynner å spørre og grave videre så svarer man at det vil man ikke snakke mer om eller man begynner å snakke om noe annet.

Men at det er dårlige manerer å spørre _en_ gang hva andre driver med er jeg ikke enig i.

''Men at det er dårlige manerer å spørre _en_ gang hva andre driver med er jeg ikke enig i.''

Helt enig. Det er noe helt annet hvis man begynner å spørre og grave om ting man faktisk ikke har noe med.

Hmm. I mitt hode er det en veldig vanlig ting å starte ethvert bekjentskap på - en liten oppsummering av hvem man er - da er det jo normalt å spørre om hva man gjør mesteparten av sine våkne timer... Synes det kan være mer innvaderende å spørre om diverse andre mer personlige ting enn akkurat det.

Ikke skralt i min selv om jeg aldri spør og stort sett heller ikke blir spurt. Jeg spør ikke hva folk heter til etternavn engang.

Jeg er nok oppdratt til at det er dårlige manerer, jeg venter til folk forteller sjøl. Det er da mye annet som er viktigere enn hvor mye folk tjener, hva de gjør, hvilken utdannelse de har og hvor de er vokst opp og det er da virkelig dårlig fantasi å ikke klarer å holde en interessant samtale med folk uten å spørre om det.

Onsdag1365380628

Jeg ville holdt meg langt unna ufør med psykisk årsak, samme hvor søt du måtte være

''Jeg ville holdt meg langt unna ufør med psykisk årsak, samme hvor søt du måtte være''

Så her går du automatisk ut ifra at uførheten har en psykisk forklaring. Fordi man altså ikke kan se uførheten med egne øyne?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...