Gå til innhold

termindato ved ivf og overtidighet + frustrasjon

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg gjennomgikk ivf 08.02.01. og fikk beregnet termindato til 02.11.01, men den ble forandret på UL da de mente fostret var lite. Jeg var uenig i dette, men det tok de ikke hensyn til. Som du sikkert skjønner så har barnet ennå ikke kommet og jeg begynner å bli både frustrert og bekymret. Har forøvrig vært på flere vekstkontroller og den siste viste at barnet er helt ferdig og har normal vekt(i uke 39+0 etter TUL). Har født ett barn før, men har hatt lite kynnere og ingen tegn på at fødsel er i gang. Føler at jordmor ikke hører på det jeg sier og synes at alt begynner å bli trasig. Tror ikke jeg klarer å gå til 25.11. som er datoen for overtidighet. Synes ikke de tar hensyn til at dette svangerskapet har vart lenge...prøvde to ganger før vi fikk det til, og at jeg ikke bare kan prøve igjen hvis dette skulle gå galt. Synes jeg har invistert mye i dette svangeskapet (både føleleser og penger!!)og liker ikke måten jeg blir behandlet på. Hva skal jeg gjøre for å få dem til å høre på det jeg sier ? Har lest at morkaken blir dårligere etter 40 uker, hva innebærer det ?Kan jeg forlange at de setter igang fødselen eller er jeg helt prisgitt jordmor på sykehuset ? Har tenkt på å prøve akupunktur for å få satt igang rier, men det koster penger og dessuten vil jeg helst at de skal begynne av seg selv. Har du noen erfaring med akupunktur og igangsetting av fødsel ?

Håper du har noen råd da jeg føler meg overkjørt og frustrert.

Hilsen

Fortsetter under...

Hei mare

Er i noenlunde samme situasjon som deg. Har en sønn på 12 år, som ble fødd ved termin.

Er nå gravid i uke 41, lykkes endelig etter 5 ivf-forsøk. Hadde uthenting den 7.2.01 - og innsetting den 11.2. Termin ut fra dette ble da 31 oktober. Ved ultralyd ble den fastsatt til 4.11. Men jeg har en utrolig forståelsesfull lege, så jeg har vært på overtidsvurdering alt i dag. Alt var bra, selv om barnet er noe lite. Skal mye til før morkakefunksjonen ble dårlig, men dette ble målt ved ultralyd. Skal tilbake den 14.11 på ny ultralyd/overtidsvurdering.

Og både lege og jordmor ved sykehuset var helt enige i at ivf-terminen var den riktige, og ville forholde seg til den.

Som deg er også jeg forferdelig redd for at noe skal gå galt, og jeg synes det er viktig at lege/jordmor tar den engstelsen på alvor. Som min lege sa, vær bestemt. Og jeg hadde vel forsåvodt bestemt meg for at jeg ville at fødselen skulle settes igang kunstig, men ved nærmere ettertanke så vil jeg helst ikke det. (Med mindre det er nødvendig da) Fødselen kan vist være vondere da.

Det er noen forferdelige dager nåe en går på overtid. Håper virkelig at du kan få en nøye sjekk før den 25, slik at du slipper engstelsen i tillegg til ventingen.

Vi får håpe det er våres tur veldig snart!!

Lykke til!!

mvh

Trine Endsjø, jordmor

Jeg skjønner at du er frustrert, men det er ikke vanlig at man tar spes. forholdsregler i forhold til IVF-gravide og andre med tanke på overtidighet osv. Selv om du fikk forskjøvet terminen din, og det høres litt absurd ut siden du faktisk vet eksakt dato for innsetting, må du regne med at den nye terminen din er nogen lunde korrekt. Man har faktisk holdepunkter for å tro at enkelte befruktede egg nærmest ligger i dvale en stund før den aktive utviklingen starter. Dette kan man si på bakgrunn av funn hos nettopp IVF-gravide. Likevel synes jeg at den nye terminen din er litt i meste laget forskjøvet til at det er trolig med en slik forklaring.

Det er ikke helt riktig at morkaken alltid blir dårligere etter uke 40, men det er god grunn til å følge litt ekstra med på hvordan barnet har det den siste tiden, i.o.m. at man vet at belastningen på morkaken blir ekstra stor når barnet er fullbårent. Regner med at du nå får regelmessige kontroller hvor de følger med på både deg og barnet. Skulle du ha inntrykk av at barnet ikke beveger seg så mye som vanlig, bør du ta kontakt med sykehuset for en ekstra vurdering.

Som jeg skrev i et annet innlegg her i dag, så er det greit om du skulle ønske å prøve enten akupunktur eller fotsoneterapi for å få fart på riene. Dette er ikke skadelig og kanskje verdt et forsøk hvis du er utålmodig.

En god grunn til at man velger å ikke sette i gang fødselen før det er helt nødvendig, er at man vet at dette også kan medføre problemer hvis kroppen ikke er helt innstilt på fødsel ennå. Hva som egentlig setter i gang fødselen fra naturens side, er man ikke 100% sikker på, men man vet at det er et finurlig samspill av hormoner og barnets samarbeid som kan gi startskuddet.

Hvis du er svært engstelig for å gå for lenge over tiden og du føler at du ikke helt stoler på jordmoren du har vært i kontakt med, bør du spørre om å få snakke med lege på sykehuset. Å få saken belyst av en 2. person kan være gunstig. Det er uansett viktig at du føler at du blir lyttet til å respektert for dine tanker og følelser. Selv om det ikke nødvendigvis blir satt i gang tiltak for å sette fødselen igang med det første, behøver du å ha tillit til de som har ansvaret. Ingen er tjent med at du skal slite deg helt ut på bekymringer. Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...