Gjest MortenHelgesen Skrevet 7. november 2001 Skrevet 7. november 2001 Heisann. Min samboer på 19 har fått diagnosen Sjøgrens-syndrom. Hun har allerede merket blant annet tørrhet i munnen samt smerter i tennene når hun spiser. Hun har nettopp vært hos tannlege, men det virket ikke på han som om det var noe som helst han kunne gjøre for å lindre/minske smertene. Det jeg da lurer på er om du har noen tips/råd om hvordan lindre slike smerter. Hun pusser tennene hyppig og bruker to typer kremer/geler i munnen, samt fluor. == Morten 0 Siter
Nøste Skrevet 7. november 2001 Skrevet 7. november 2001 Hvis jeg var deg, ville jeg rette dette spørsmålet til apotekeren, eller rett og slett gått på apoteket for å snakke med de. 0 Siter
Erik Johannessen, Tannlege Skrevet 8. november 2001 Skrevet 8. november 2001 Smerte i tenner kan ha flere årsaker og sjøgrens syndrom kan ha negativ effekt på tannhelsen, men gir ikke smerter i tennene alene. Årsaken til smerten må altså utredes grundig. Ved slik lidelse som sjøgrens syndrom er spyttsekresjonen nedsatt og dette fører lett til flere hull i tennene og øket risiko for andre tann-relaterte sykdommer. Vær oppmerksom på at når det påløper merkostnader for tannpleie på grunn av slik lidelse vil folketrygden kunne yte bidrag etter egne takster og regler. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.