Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Lisaarken

Hei Jeg er gravid i uke ca 22. Har fått flere ulike treminer og det gjør med veldig forvirret. Blir engstelig for at siste og avgjørende termin er feil i henhold til evt overtid. Har vært på 3 tidlige ultralyder (før uke 12) med 2 forskjellige gynekologer. Torsdag 19.04 mente han jeg var 6+2 dager på vei. Termin 13.12 Mandag 14.05 mente han jeg var 9+4 på vei. Termin 15.12 Torsdag 31.05 mente han jeg var 12+2 på vei. Termin 13.12 Senere har jeg vært på 2 ultralyder med 2 forskjellige jordmødre. Onsdag 27.06 mente hun jeg var 16 + 4 på vei. Termin 10.12 Torsdag 19.07 mente hun jeg var 18+5 på vei. Termin 18.12 (Ordinær ultralyd, termin blir stående) Lørdag 31.03 tok jeg er positiv graviditetstest, clear blue, midt på dagen(altså ikke med morgenurin). Streken var svak, men positiv,(kun seks dager etter evt befruktning med termin dato 18.12). Kvelden onsdag 4.04 tok og jeg igjen en test (også clear blue) og den var veldig sterk positiv. Tok test med ukesindikator lørdag 7.04, den viste 2-3 uker. Første dag i siste mens var 20.02. Uregelmessig mens, de to siste syklusene på 33 og 40 dager. Utfra dette tipper jeg eggløsning bør ha hvert mellom 14.03 og 18.03? Hørte hjertelyd hos jordmor første gang tirsdag 29.05. Hvilken termin skal jeg stole på? Er det mulig å teste positivt, midt på dagen, kun seks dager etter befruktning? Hvordan kan to forskjellige jordmødre måle til termin med 8 dagers forskjell, med kun tre ukers mellomrom? Har barnet stoppet og vokse?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/382652-terminer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg skjønner ikke helt nødvendigheten av så mange undersøkelser, det er bare til å skape forvirring, spesielt når du undersøkes flere forskjellige steder med ulik apparatur og kanskje ulike referanseområder. Det er undersøkelsen 19.07. man går ut fra ved terminbestemmelse, altså 18.12. Hvis du føder før den termin, det vil det være mer enn 50% sjanse for, så er det ikke noe problem. Problemet inntrer om du går over den tidligste termin, og la oss si at den var korrekt. Da venter man 2 uker før man evt setter i gang, dvs. 24.12. Ved termin 18.12., vil man sette i gang ca 1.januar. Det må være mulig å opplyse fødeavdelingen om den usikkerhet det har vært og be om overtidsvurdering før 24.desember. Her kommer også det med julen inn, det kan innvirke på rutinene med kontroller tilpasset helligdager.

Så ikke ta sorger på forskudd, så til dine spørsmål:

Er det mulig å teste positivt, midt på dagen, kun seks dager etter befruktning?

Svar:

Ved blodprøve kan man påvise svangerskapshormonet allerede ca 8 dager etter eggløsning, og med de følsomme prøver kan urintesten bli positiv omtrent samtidig.

Hvordan kan to forskjellige jordmødre måle til termin med 8 dagers forskjell, med kun tre ukers mellomrom?

Svar:

Det er et spørsmål om nøyaktighet i målingen evt forskjell i apparatet. 8 dagers forskjell svarer til ca 4 millimeters måle-forskjell.

Har barnet stoppet og vokse?

Svar:

Det er nok mulig at embryoer/fostre kan vokse litt i rykk og napp.

Jeg ønsker deg lykke til med svangerskapet og håper du føder før usikkerheten setter inn.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS ukeindikatoren tester ikke fra ‘siste menstruasjon’, men fra antatt befruktning, så svangerskapets varighet er to uker kortere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/382652-terminer/#findComment-3377485
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg skjønner ikke helt nødvendigheten av så mange undersøkelser, det er bare til å skape forvirring, spesielt når du undersøkes flere forskjellige steder med ulik apparatur og kanskje ulike referanseområder. Det er undersøkelsen 19.07. man går ut fra ved terminbestemmelse, altså 18.12. Hvis du føder før den termin, det vil det være mer enn 50% sjanse for, så er det ikke noe problem. Problemet inntrer om du går over den tidligste termin, og la oss si at den var korrekt. Da venter man 2 uker før man evt setter i gang, dvs. 24.12. Ved termin 18.12., vil man sette i gang ca 1.januar. Det må være mulig å opplyse fødeavdelingen om den usikkerhet det har vært og be om overtidsvurdering før 24.desember. Her kommer også det med julen inn, det kan innvirke på rutinene med kontroller tilpasset helligdager.

Så ikke ta sorger på forskudd, så til dine spørsmål:

Er det mulig å teste positivt, midt på dagen, kun seks dager etter befruktning?

Svar:

Ved blodprøve kan man påvise svangerskapshormonet allerede ca 8 dager etter eggløsning, og med de følsomme prøver kan urintesten bli positiv omtrent samtidig.

Hvordan kan to forskjellige jordmødre måle til termin med 8 dagers forskjell, med kun tre ukers mellomrom?

Svar:

Det er et spørsmål om nøyaktighet i målingen evt forskjell i apparatet. 8 dagers forskjell svarer til ca 4 millimeters måle-forskjell.

Har barnet stoppet og vokse?

Svar:

Det er nok mulig at embryoer/fostre kan vokse litt i rykk og napp.

Jeg ønsker deg lykke til med svangerskapet og håper du føder før usikkerheten setter inn.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS ukeindikatoren tester ikke fra ‘siste menstruasjon’, men fra antatt befruktning, så svangerskapets varighet er to uker kortere.

Tillegg:

Jeg har diskutert din situasjon med mine kolleger og de sier at man ikke mener at foster/embryo stopper å vokse, det vokser kontinuerlig.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/382652-terminer/#findComment-3377706
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...