Gjest lyfo Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Hei. Jeg var i kontakt med deg for en tid tilbake, da jeg var engstelig for exu. Du bekreftet at smertene kunne tyde på det og ba meg kontakte lege. Det ble gjort og jeg ble hasteoperet samme kveld, og venstre eggleder ble fjernet (ultimo mars i år). Nå er jeg gravid på nytt. Jeg er 39 år. Jeg har tre friske barn fra før. Men mellom andre og tredje barnet hadde jeg iflg gynekologen antagelig et blighted ovum (jeg begynner nå kanskje å tro at det var på eggleder, og at det lagde skade på denne, slik at jeg fikk en exu senere). Vel, spørsmålet mitt, er det økt sannsynlighet for ny exu når venstre eggleder ble fjernet? Jeg har en følelse at eggløsning skjer på venstre side, og betyr det at det kan ha festet seg på nytt på eggstok, bukhule ol.? Jeg merker jeg er engstelig. Graviditeten virker normal hittil (4+1 uke), men jeg merket meg at jeg testet positivt tidlig, og på forventet mensdag, testet jeg 2-3 på CB Digital ukesindikator (tilsvarer 4-5 uker). Det gjorde meg engstelig ift om det festet seg tidlig, og da utenfor livmor. Jeg har ømme pupper, så sånn sett virker det normalt. Men jeg kjenner litt strekking både på venstre og høyre side - skal man det når venstre leder er fjernet? Her ble det mange spørsmål og litt rotete fremstilt, men håper på svar:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/382653-tidligere-exu/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Uansett om en eggleder er fjernet i forb. med graviditet utenfor livmoren, er det ca 10 ganger øket risiko, dvs 10% risiko i forhold til 1 % hos de som ikke har hatt ext.ut. Man kan ha eggløsning på venstre side og ext. ut på høyre side. Jeg legger ikke stor vekt på ukeindikator da verdien av svangerkapshormonet varierer meget. Det med strekking legger jeg heller ikke stor vekt på da embryo/fosteranlegget bare er få millimeter langt. Hvis du ikke har smerter, så foreslår jeg at du venter et par uker og så får en ultralydundersøkelse for å sikre at graviditeten er på rett plass. Jeg håper alt er i orden og at svangerskapet vil forløpe normalt . Lykke til. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/382653-tidligere-exu/#findComment-3377486 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.